Ovih ni sto miliona evra bi kompaniji trebalo da bude dovoljno da premosti pad prometa zbog korona virusa i za dalji razvoj flote kako bi bila konkurentna na tržištu, piše zagrebački "Jutarnji list".

Iznos je, moglo bi se reći, skroman ako se pogleda koliko će svojim avioprevoznicima dati Nemci (9 milijardi € samo Lufthanzi) ili Francuzi i Holanđani (10 milijardi za Er Frans/KLM).

U kompaniji procenjuju da gubitak na kraju godine mogao da iznosi oko 150 miliona kuna (19,8 miliona evra) naspram prošlogodišnjeg minusa od 79,3 miliona kuna (skoro 10,5 miliona evra).

Preostalih 550 miliona kuna državne pomoći (72,7 miliona evra), prema preporuci finansijskih savetnika koji su radili na pronalaženju strateškog partnera, trebalo bi da bude uloženo u dalji razvoj flote, navodi se u tekstu.

Prema nezvaničnim informacijama, u vladi su spremni da državnom finansijskom pomoći pokriju gubitke hrvatske nacionalne avio-kompanije, a o visini iznosa će se odlučivati posle izbora.

Iako pojedini sagovornici "Jutarnjeg" smatraju da država ne bi trebalo da ulaže gotovo 100 miliona evra u CA jer je to, po njima, neisplativo, većina ipak ocenjuje da je pandemija pokazala da je nacionalna avio-kompanija važan strateški resurs u kriznim situacijama.

Vlasništvo nad CA je vladi omogućilo svojevrsnu mobilizaciju njenih aviona za potrebe hitnog prevoza humanitarne pomoći i ostalog kargo prevoza, kao i evakuacija dela vojnika iz Avganistana i povratak hrvatskih građana iz inostranstva tokom strogih mera ograničenja uvedenih zbog pandemije.

Važnost nacionalne avio-kompanije biće još izraženija idućih meseci.

Naime, privatni vlasnici avio-kompanija u situaciji već akumuliranih enormnih gubitaka sigurno neće otvarati komercijalno neisplative linije, a to bi za Hrvatsku, u kontekstu turističke sezone, bez domaće avio-kompanije bila katastrofa.

Vlada kao vlasnik CA može narediti da u svrhu podsticanja turizma i ekonomije održava i trenutno nerentabilne linije, piše "Jutarnji list".

Premda iz CA najavljuju postupno otvaranje novih linija s naglaskom na polaske iz Splita, Zadra i Pule, rezervacija karata za letnje mesece je izuzetno loša.

Na osnovu sadašnjih rezervacija, krajem juna CA će obaviti samo 30 planiranih letova, a pad bukinga za preostali deo leta veći je od 50 posto.

U kompaniji se nadaju da bi situacija mogla da se popravi jer se sada karte kupuju nekoliko dana pre leta, a ne kao ranije mesecima unapred.

Pandemija korona virusa, i s njom vezana zatvaranja aerodroma, u ovoj godini oborila je profite aviprevoznika sa 26 milijardi dolara pre zaraze na minus veći od 84 milijardi dolara u "postkovid" periodu, prikazala je podatke Statista.