Od ukupno 18 miliona kvadrata poslovnog prostora u Beogradu, oko 2.200.000 kvadrata je viška i trenutno zvrji prazno. Podaci Građevinske komore Srbije pokazuju da je potražnja za poslovnim prostorom opala za ukupno 30 odsto za godinu dana.
Ovakva situacije pre svega je posledica pandemije i rada od kuće na koji se prilagodilo 60 odsto zaposlenih, pokazuju podaci Privredne komore Srbije. Da će se ovaj trend nastaviti, pokazuje podatak da se gotovo 15 odsto firmi već orijentisano na elektronsku trgovinu i usluge
TRAŽI SE LUKSUZAN PROSTOR
Cene poslovnog prostora u Beogradu kreću se uglavnom od 400 do 2.000 evra za 50 kvadrata, u zavisnosti od lokacije.
"Zbog slabog izdavanja i smanjenog broja zakupaca, vlasnici poslovnog prostora su nudili smanjenje kirije. Sada je izbor veliki, što je dovelo do promenestrukture poslovanja. Moraš da imaš lokal koji je vrhunski, na atraktivnoj lokaciji, luksuzan, koji grantuje poslovni uspeh. Sada se traži moderan prozor, parking mesto, pogled, lokacija.", kaže za MONDO potpredsednik „Građevinske komore Srbije“ Goran Rodić.
Zato investitori ne treba da jure kvadrate, jer ako prostor nema zelenila i ventilacije, to sada niko neće da pogleda, kaže Goran Rodić.
"Zakupci sada traže takva mesta, jer ih dobijaju po istoj ceni po kojoj su nekada dobijali prosečne lokale. Zato je svako ko ne ispunjava ove uslove i ko može, u ovom periodu poslovni prostor pretvorio u stambenu jedinicu. U suprotnom, prostor će da propadne, dok se sve vreme plaćaju porez i parafiskalni nameti", kaže naš sagovornik iz Građevinske komore.
ZA "UŠĆE" NEMA ZIME, U ČUMIČEVOJ LOKALI PRAZNI
Osim toga, izgradnja tržnih centara je poremetila tržište poslovnog prostora u Beogradu. Oko 80 odsto lokala je raseljeno na Novi Beograd, gde je najveći poslovni centar, kaže Rodić.
"Ušće i Delta siti imaju stabilne zakupnine. Novi tržni centar na Beogradu na vodi je novina koja je zbog toga atraktivna za kupce, samim tim i za zakupce lokala. S druge strane, stariji tržni centri u drugim delovima grada, na Banjici, Karaburmi ili Batajnici su u velikom problemu sa izdavanjem poslovnog prostora. Lokali u Rajićevoj, starom Merkatoru, u Čumićevoj, gde je strogi centar, sada zvrje prazni", kažu iz Građevinske komore za MONDO.
Kada tome dodamo i velike trgovinske lance koji po nižim cenama prodaju sve, od hrane do odeće, jasno je zašto dolazi do problema sa zakupnima lokala.
"Oporavak tržišta je moguć kada se radno vreme vrati u normalu i kada ljudi ponovo budu imali vremena da nakon posla stignu u ugostiteljske objekte, prodavnice, restorane, kafiće, škole jezika i treninge. Tada će se i tržište oporaviti. Mnoge firme su zaključile da im kancelarijski prostor više nije potreban i preorijentisale su svoj rad. S druge strane, lokale će uvek tražiti apoteke, prodaja hrane i tehnike.Zato je važno napraviti analizu kakvi poslovni prostori su potrebni, kako lokali ne bi bili prazni", kaže naš sagovornik.
Budite bolje informisani od drugih, PREUZMITE MONDO MOBILNU APLIKACIJU.
“Željko, gledaj sad šta ćeš”: Partizan ima novog sponzora, Ostoja Mijailović otkrio sve detalje!
"Sigurno smo najbolji klub u regionu": Nebojša Čović na proslavi Crvene zvezde!
"Gde ide ABA liga sa ovakvim suđenjem? Partizan će da stavi prst na čelo": Mijailović podigao glas zbog grešaka
Partizan u punoj Areni traži povratak na pobednički kolosek: Klub se oglasio pred meč sa Fenerom
"Mrtvak, uništio je Božić": Sraman napad Amerikanaca na Nikolu Jokića!