Prema podacima NALED-a, iz 2020. godine, jako mali broj novih vozila se kupuje kod nas. Najveći broj čine polovna vozila iz Srbije, pa vozila iz uvoza, zastupljeni sa po oko 45 odsto, dok je udeo novih automobila u ukupnoj prodaji samo deset odsto.
Đurđija Petrović iz NALED-a objasnila je kako sada izgleda procedura za kupovinu polovnjaka, a kako bi mogla da izgleda u budućnosti.
"Trenutno, prodavac i kupac se dogovore, potpišu ugovor i onda je potrebno overiti potpise kod javnog beležnika, tu se plati i taksa. Nakon toga, potrebno je ići u Poresku gde se podnosi zahtev za obračun prenosa apsolutnih prava, to se čeka 15 do 30 dana, oni odrede visinu cene i koja je vrednost za porez. Dalje idemo u MUP pa predajemo zahtev za novu saobraćajnu uz overeni potpis, usput potvrdu da smo platili i porez i sve takse za dozvolu, tablice... Sa svim tim odlazimo u MUP, i kada je gotova saobraćajna dozvola vraćamo se da je preuzmemo, ili ako se menja prebivalište onda i tablice", rekla je ona.
Skupljanje dokumentacije, čekanje u redovima, svi znamo kako izgleda vreme na šalterima, i Petrovićeva podvlači da ova procedura jeste kompleksna ne samo za građane, već i javnu upravu koja troši značajne kapacitete za taj proces.
"Naš predlog je da se uvede jednošalterski sistem, gde bi se sve to obavljalo, recimo u servisu za tehnički pregled. Kupac i prodavac dođu, donesu ugovor za koji bi trebalo da postoji forma na eUpravi ili sajtu MUP-a. Preuzmu, potpišu i overe i na licu mesta podnose dalje zahteve. Na licu mesta bi se obračunao i porez, platili biste ga tu kao i takse. Nakon te posete servisu kupac bi dobio potvrdu da je podneo zahtev i platio sve takse i poreze, i potom da odlazi samo u MUP da preuzme saobraćajnu dozvolu, koja bi mogla i poštom da se šalje", rekla je ona.
Predlog je, rekla je ona, zasnovan na principu koji već postoji, tendencija u Evropi jeste pojednostavljivanje procesa.
"U regionu, Sloveniji i Hrvatskoj, to se već radi na tehničkom pregledu. U suštini, pitanje je koliko će se onda čekati zbog izrade dokumenata i tablice, ali svakako na tehničkom vozači dobiju potvrdu s kojom mogu do izdavanja nove dozvole da voze. Ona znači da ste podneli zahtev i čekate novu saobraćajnu i rok trajanja joj je 20 do 30 dana", rekla je ona.
Da li bi takva procedura umanjila i broj papira koje je neophodno da pripremimo i nabavimo?
"Saobraćajna dozvola ili dokaz o vlasništvu će i dalje biti potrebni, s druge strane kupoprodajni ugovor ostaje, ali bismo smanjili potvrde iz Poreske uprave, koje se čekaju, one bi bile u sistemu za koji je potrebno da bude uvezan i digitalizovan. Za sada je povezan jedan deo, vezan za registraciju vozila, dakle i kod nas to postoji u jednom obliku samo je potrebno da se proširi", rekla je ona.
"Mi trenutno predstavljamo predlog i intenzivno radimo sa nadležnim institucijama. Ministarstvo finansija je prepoznalo značaj olakšavanja ove procedure, koja jeste kompleksna i zahteva, Poreska je takođe zainteresovana, sada su sve oči uprte u MUP da bi se implementacija ubrzala", rekla je ona u Jutarnjem programu RTS-a.
(MONDO)
Teodosić ovakav meč nije imao 14 godina! Navijači Partizana pamte kad je poslednji put imao nula asistencija!
"Obradović više ne računa na njega, Partizan traži drugog igrača": Otkriveno kakvo pojačanje žele crno-beli
Nemačka se priprema za rat sa Rusijom! Napravljen tajni plan, evo kako će postupiti u slučaju eksalacije sukoba
Uspavana Zvezda nije došla na derbi: Protiv Partizana ovakav nemaš šta da tražiš na terenu
Obradović izašao pred Grobare, pa čuo šta mu skandiraju: Podigao prst i tražio samo jedno, pogledajte