• Izdanje: Potvrdi
IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne sme biti više od 25 MB.

Poruka uspešno poslata

Hvala što ste poslali vest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

GRAĐANI SE MASOVNO ŽALE PRILIKOM ONLAJN KUPOVINE: Evo koja su prava potrošača i kada su dužni da vam vrate novac

Autor Tamara Jovanović

Žalbe na isporučenu robu prilikom onlajn kupovine su se udvostučile, ali potrošači još uvek nisu do kraja upoznati sa svojim pravima.

 Prava potrošača prilikom onlajn kupovine Izvor: MONDO/Stefan Stojanović

Onlajn trgovina u Srbiji doživela je ekspanziju tokom pandemije virusa korona, što je dovelo do problema u dostavi na kućnu adresu. Kao logičan sled događaja, uvećao se broj žalbi zbog kašnjenja, neisporučivanja ili oštećenja robe.

Bez obzira na to što su teškoće u ovoj oblasti iste godinama, građani se još uvek nisu dobro upoznali sa svojim pravima.

Možda će vas zanimati

Potrošači koji su preko interneta kupovali proizvode mogu da raskinu ugovor ukoliko rok za isporuku nije ispoštovan. Trgovac je tada u obavezi da vrati novac u periodu od tri dana. U Nacionalnoj organizaciji potrošača Srbije (NOPS) ističu da je skok onlajn kupovine tokom pandemije doveo do preopterećenosti kurirskih službi.

"Zakonski rok za isporuku je 30 dana, osim ako nije drugačije dogovoreno", kaže Mladen Alfirović iz Nacionalne organizacije potrošača Srbije.

Ako ga trgovac ne ispoštuje, ugovor se raskida, osim ako kupac ne ostavi dodatni rok za ispunjenje obaveze. Ukoliko trgovac ni tada ne obavi dostavu, ugovor se automatski raskida.

Ako potrošači ne žele da ostavljaju dodatni rok za isporuku, onda je neophodno da pisanim ili elektronskim putem obaveste prodavca da je ugovor o prodaji raskinut zbog nepoštovanja roka isporuke prema Zakonu o zaštiti potrošača. Bilo bi poželjno da ostave i broj računa na koji žele da im se uplati novac, kako bi se procedure oko povraćaja olakšale i ubrzale. Ukoliko prodavac ne vrati novac u zakonskom roku do tri dana ili kupac ne može da stupi u kontakt sa njim, onda o svemu treba da obavesti inspekciju.

Ko dostavlja robu?

Kupci treba da vode računa i da li robu dostavlja trgovac ili kurirska služba, jer se u zavisnosti od toga razlikuju i njihova prava. Ako isporuku obavlja služba dostave kompanije od koje je proizvod kupljen, potrošač može da u prisustvu dostavljača otvori paket, proveri šta je dobio i najbolje je da na licu mesta prijavi svaki nedostatak. U mogućnosti je i da odbije da primi proizvod ukoliko uoči vidljivo oštećenje.

"U situaciji kada kurirska služba koju je angažovao trgovac dostavlja robu, potrošač nema mogućnosti da napravi takav uvid", naglašava Alfirović.

"Tada kupac, ako ambalaža nije oštećena spolja, mora da potpiše da je robu primio u ispravnom stanju. Tek onda može da otvori paket i ako vidi da ima nekih nedostataka, u roku od 24 sata, treba da uloži prigovor i kurirskoj službi i trgovcu. Taj rok je izmišljen i zloupotrebljava se, jer prema Zakonu o obligacionim odnosima rok je osam dana da se proizvod pregleda, i da se o vidljivdim nedostacima obavesti trgovac", dodaje.

Duplo više onlajn kupovina u odnosu na 2019.

Broj onlajn kupovina u Srbiji lane je iznosio 14,3 miliona, što je duplo više nego 2019, kada ih je bilo sedam miliona. Najveći rast imale su onlajn prodavnice koje su prodavale sportsku opremu i rekvizite, zatim e-trgovci tehnike i malih kućnih aparata, hrane, kao i servisi za dostavu.

(MONDO/Novosti)

Pročitajte i ovo

Tagovi

Komentari 2

Komentar je uspešno poslat.

Vaš komentar je prosleđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspelo.

Nevalidna CAPTCHA

Никола

Велики је проблем са пакетима из Кине, још увек. Да ли је до њих или до наше Поште, не знам. Ако је до наших, јер их мрзи да доставе, немам ништа против да одем и узмем од њих пошиљку. Срећом, Али увек надокнади новац. Све ми се чини да неко у ланцу то покупи за себе. Некоме је кућа пуна наших ситница...

ускее1512

А ха. Купиш у Техноманији веш машину која је на некој специјалној акцији. Добијеш је и она нова, све одлично. И сад кренеш да је монтираш, укључиш је и испостави се да је бушан бубањ. Од тад креће мука. Зовеш и кажеш шта се дешава они ти кажу да си морао да зовеш мајстора да је активиа али их онда угасиш да то нигде не пише и да имаш уредно попуњен њихов папир за помоћ при активирању машине, скидање заштитиника бубња( један је био насилно убачен и он је и пробушио бубањ) а онда промене и кажу да си ти крив али ако инсистираш да хоћеш машину другу они ти љубазно кажу да је пошаљеш па да они виде и одлуче шта ће даље. Е ту има зачкољица, они не желе да пошаљу возило за машину, већ то ви морате о свом трошку али ни једна курирска служба вам неће прихватити веш машину! Шаљу вам свог мајстора који ће утврдити да је штета механичка, и да не признају гаранцију и нико вам неће помоћи да издејствујете своја права. Проверено све! Звао сам сваки број, куцао на разна врата. Било је немогуће пробушити бубањ вађењем шипке(нема логике) посебно не онако како је пробушен али суд нема вештака који би то могао да утврди(!?)... Зато, искључиво куповина на тај начин да пробате све на лицу места, и никако другачије! Кад вам курир каже да морате да потпишете па да узмете робу ви му само кажите да то не прихватате док не видите и пробате ствар...никао другачије па шта да ке! То да ли он жури, да ли има других обавеза...то вас не занима- искључиво, пробај па ако нжје све ок плати и потпиши а ако неће само му реците хвала и довиђења

special image