Pilotski posao spada među najodgovornije i najizazovnije profesije u svetu. Svakodnevno upravljajući sofisticiranim letilicama, piloti su odgovorni za bezbednost stotina putnika dok lete na velikim visinama i kroz različite vremenske uslove. Osim tehničkih veština i poznavanja aviona, ovaj posao zahteva i izuzetnu koncentraciju, brzu reakciju u kriznim situacijama, kao i fizičku i mentalnu spremnost za duga putovanja preko više vremenskih zona.
Uprkos velikim izazovima, piloti uživaju u svom poslu zbog osjećaja slobode i prestiža koji dolazi sa njihovom profesijom. Za svoj posao, uglavnom su dobro plaćeni u celom svetu.
Plate pilota širom sveta značajno variraju u zavisnosti od zemlje, avio-kompanije i iskustva pilota. Dok su plate u najrazvijenijim zemljama često veoma visoke, postoji značajan raspon u primanjima između različitih regiona i avio-kompanija. U 2024. godini, razlike u platama su još očiglednije, kako zbog velike potražnji za pilotima, tako i zbog različitih ekonomskih pritisaka na avio-industriju.
Plata pilota u SAD
U Sjedinjenim Američkim Državama, kapetani velikih aviona u vodećim avio-kompanijama poput "Delta Erlajns", "Junajted Erlajns" i "Amerikan Erlajns" imaju godišnje plate koje se kreću između 200.000 i 350.000 dolara. Plate prvih oficira su, naravno, nešto niže, ali se i one kreću u rasponu od 100.000 do 200.000 dolara godišnje. Pored toga, piloti sa značajnim iskustvom mogu dodatno povećati svoje prihode kroz bonuse i prekovremeni rad.
Plate pilota u Evropi
U Evropi, plate pilota variraju u zavisnosti od zemlje. Na primer, u Velikoj Britaniji, kapetani u "Britiš Ervejzu" mogu zaraditi između 150.000 i 250.000 funti godišnje.
U Nemačkoj, kapetani "Lufthanze" zarađuju slične iznose, dok piloti u Francuskoj i Italiji mogu očekivati nešto niže plate, ali i dalje vrlo konkurentne u globalnim okvirima. Azija, posebno Kina i Bliski Istok, postaje sve atraktivnija za pilote zbog visokih plata i beneficija.
U Kini, gde postoji velika potražnja za iskusnim stranim pilotima, kapetani u vodećim avio-kompanijama poput "Čajna Sautern Erlajnsa" mogu zaraditi i do 300.000 dolara godišnje. U Ujedinjenim Arapskim Emiratima, kompanije kao što su "Emirates" i "Etihad Ervejz" nude plate koje se kreću između 200.000 i 350.000 dolara godišnje, uz dodatne beneficije kao što su smještaj, obrazovanje za decu i poreske olakšice.
Plate pilota u Latinskoj Americi i Africi
Na drugoj strani spektra, piloti u Latinskoj Americi i Africi često zarađuju značajno manje. Na primer, u Brazilu, kapetani mogu očekivati plate između 50.000 i 100.000 dolara godišnje, dok su plate u Africi često niže od 50.000 dolara godišnje. Naravno, treba imati na umu da su troškove života u tim regionima značajno niži.
Plate pilota u Srbiji
Srbija ne može da parira plata pilota u svetu, ali je njihov posao jedan od najplaćenijih u zemlji. Posle programera, piloti imaju najveće plate. Prosečna plata pilota je oko 2.000-3.000 evra, a može da ide i do 5.000.
Piloti su u 2023. godini bili drugo najplaćenije zanimanje u Srbiji prema podacima Republičkog zavoda za statistiku i prosečna zarada im je u julu prošle godine iznosila 267.667 dinara. Do ovolike plate, ni kod nas ni u svetu, ipak nije lako stići. Postoji mnogo uslova koje je potrebno ispuniti da biste se vinuli u nebo, počev od zdravstvenih do teorijskih. Praktično znanje je, kao i svemu, ključno, pa su neophodni i brojni sati letenja. Sve to možete naučiti u školama za pilote i pohađajući brojne kurseve.
Konkretno u Srbiji, pored pomenutog Vojnostručnog osposobljavanja, obuka se može pohađati u SMATSA Aviation Academy, Prince Aviation ili Linx Aviation, navodi se na zvaničnoj stranici "Aerodrom Parking".
Obuke za pilote su skupe svuda u svetu i za to bi trebalo izdvojiti i više 100.000 evra, a u Srbiji košta od oko 40.000 do 70.000 evra.
Plata pilotima nije presudna
Međutim, važno je napomenuti da visina plate nije jedini faktor koji utiče na odluku pilota gdje će raditi.
Radni uslovi, stabilnost avio-kompanije, mogućnosti za napredovanje i kvalitet života su podjednako važni faktori. Neke avio-kompanije nude visoke plate, ali možda ne nude iste pogodnosti ili radne uslove kao konkurencija. Globalna avio-industrija se suočava sa mnogim izazovima u 2024. godini, ali potražnja za iskusnim pilotima ostaje visoka.
Očekuje se da će plate pilota nastaviti da rastu, posebno u regionima sa visokim ekonomskim rastom i potražnjom za avio-uslugama. Piloti koji su voljni da rade u različitim delovima sveta mogu iskoristiti ove razlike i pronaći poslove koji nude konkurentne plate i dobre uslove rada.
Na kraju, iako je plata jedan od najvažnijih faktora u izboru posla, piloti pažljivo razatraju sve aspekte ponude za posao kako bi doneli najbolju odluku za svoju karijeru i život.
BONUS VIDEO:
(Blic biznis/Aero.rs/MONDO/J.D.)
Zvezda pregazila Fenerbahče usred Istanbula: Sa 3-0 ide na vrh tabele Evrolige!
Španija pregazila Srbiju - da "pevamo" što je 3:0! Piksijev tim nije video loptu, pa pobesneo
Partizan slomio Bajern, za prvu pobedu u Evroligi: Crno-bela rapsodija postala drama, ali sa srećnim krajem!
Mondo ukrštenica za 16. oktobar: Jutarnja zabava i "razgibavanje" mozga!
Izdata dozvola za rušenje Starog savskog mosta! Poznato kada se zatvara, a neće biti ni bušen ni sečen