"Na rafu je pisala jedna cena proizvoda, na kasi su mi očitali duplo više i pravdali se da nisu zbog gužve stigli da promene", ovakve poruke pročitali smo nebrojano puta, a po nekom nepisanom pravilu potom se, gotovo neizostavno, otvori polemika, ko je tu u pravu?
Dok se deo javnosti poziva na zakon, koji jasno kaže da kupac plaća onaj iznos koji je video istaknut na proizvodu, deo njih pravda kupce "kojih ima malo po radnjama i logično da ne stižu sve da pokriju kad krenu gužve, pa ni da isprave cene".
Našem portalu nedavno se obratila Beograđanka koja je u jednoj prodavnici prehrambene robe imala upravo ovakvu nemilu scenu prilikom kupovine i, kako je rekla, iz principa nije htela da ćuti i popusti, bez obzira na iznos.
"Prodavačica mi je prodala vakuumirani kupus po ceni od 350 dinara po kilogramu, a ja sam mislila da je to iznos za celu kesu. Posle sam proveravala na još nekim mestima, ispostavilo se da skoro svuda prodaju po kilogramu, ne po kesi. Svakako, mislim da je trebalo da piše "350 dinara/kg", rekla je u izjavi za naš portal.
Kako je dalje objasnila, njoj su tom prilikom naplatili listove kupusa, a dobila je celu glavicu gde je takođe bilo razlike u iznosu.
"Nekoliko dana kasnije, kad me je bes malo popustio, otišla sam nazad u prodavnicu i kad sam objasnila sve prodavačici, dobila sam nazad 185 dinara, pošto je glavica kupusa koštala 250 dinara, dakle manje od onoga što su mi naplatili", rekla nam je i dodala da su u prodavnici rekli da prodavačica "nije išta loše uradila nego je skenirala kod, a cena bila loše upisana u kasi".
"Zakon u ovim situacijama jasan, ali ga javnost ne poznaje"
Istražujući kakva su prava kupaca, dokle ide dobra volja prodavca, a odakle kreću odredbe zakona i zaštita potrošača, objašnjenje smo dobili od Dejana Gavrilovića iz udruženja Efektiva.
Zakon je jasan, u takvim slučajevima trgovac je u obavezi da nadoknadi razliku u ceni, odnosno kupac ima prava da plati cenu koja je istaknuta. Iako se takve greške uglavnom dešavaju u prehrambenim prodavnicama i supermarketima zbog velikog broja artikala i česte promene cena radi akcija, zakon je jasan.
"Zakonom o zaštiti potrošača i zakonom o trgovini precizno je definisano na koji način prodavac mora da istakne cenu", rekao je Gavrilović za MONDO.
Ako toga nema, kaže, radi se o obmanjujućoj poslovnoj praksi i to tržišna inspekcija relativno efikasno kažnjava.
"Na rafu jedna cena, kod kase druga. Kada sam više puta reklamirao, rekli mi da smo to mi, kupci, izmešali i da zapravo mi moramo da pratimo da li je proizvod na akciji, do kad važi akcija i naročito broj artikla koji je nasitnijim slovima ispisan", napisao je jedan Beograđanin i naveo da je to česta praksa u radnji na Voždovcu koju posećuje.
Da prodavci ove trgovine nisu u pravu objasnio je Gavrilović, naglasivši deo zakona koji ukazuje da "na etiketi mora da piše koliko traje akcija, kolika je bila prethodna cena, kolika je sadašnja".
"Ona cena koju potrošač zatekne na rafu ili vidi na sajtu, po toj ceni prodavac mora da mu proda proizvod. Ukoliko je označen popust od sutrašnjeg dana, mora jasno da se naznači od kada je na snazi, u suprotnom možete kupiti taj proizvod u trenutku boravka u radnji", dodao je.
(Mondo.rs)
(Mondo.rs)
Ajzea Kenan je heroj, a Zvezda je tim za plejof: Pobeda crveno-belih, zvuk sirene doneo trijumf!
"Partizan ima tim za fajnal-for Evrolige": Braun za MONDO o Željkovom izazovu i najvećoj želji u karijeri
Trojica igrača Partizana ne treniraju: Željko Obradović otkrio detalje pred Makabi!
Od ovog datuma biće -20, pašće pola metra snega: Prognoza Marka Čubrila za 2025, otkrio i kakvo leto nas čeka
"U redu ako ne razumete košarku, vaše pitanje me vređa!": Greška na konferenciji Sferopulosa napravila haos!