Cena, servisna istorija i ulaganje nakon kupovine ključni su faktori koji utiču na odluku o kupovini polovnog automobila. Iako većina anketiranih kupaca planira da u ovoj godini uđe u proces nabavke polovnjaka, veliki broj njih svoju odluku i dalje će vezivati za ekonomske i političke prilike. Sa druge strane i kupci i prodavci mahom očekuju da će ponuda polovnih vozila biti ista kao prošle godine, ali su podeljeni po pitanju očekivanja kada je u pitanju kretanje cena, pokazalo je najnovije istraživanje sajta Polovni automobili.
Tradicionalnom godišnjom analizom obuhvaćeni su svi aspekti tržišta polovnih vozila, na osnovu podataka sa portala. U ovom delu pretežno se bavimo rezultatima velike ankete u kojoj je učestvovalo preko 7.200 korisniika, odnosno potencijalnih kupaca i 300 profesionalnih trgovaca, kojom smo ispitali njihove stavove i prognoze za naredni period.
Pogled kupaca: Šta je presudno pri odabiru, kakvi su budžeti i očekivanja
Korisnici sajta Polovni automobili prilično optimistično gledaju na 2025. godinu kada je reč o tržištu polovnjaka, sudeći po rezultatima ankete. Čak 57 posto ispitnika navelo je da namerava da kupi polovno vozilo u 2025, ali je i dalje primetna doza opreza kod mnogih, jer oko 25 posto anketiranih odluku vezuje za ekonomske i političke prilike. Samo 18 posto ispitanika ne planira kupovinu vozila.
Među ključnim faktorima koji utiču na izbor polovnog automobila dominira cena sa 24 posto, dok su sledeći važni kriterijumi servisna istorija (16 posto) i ulaganje nakon kupovine (17 posto). Starost vozila i kilometraža su takođe važni za kupce, ali u manjoj meri.
Što se tiče budžeta, najviše kupaca (29 posto) planira da potroši između 5.000 i 10.000 evra, dok je 24 posto spremno da izdvoji između 3.000 i 5.000 evra. Manji procenat kupaca planira veće budžete, pri čemu 13 posto ima na raspolaganju između 10.000 i 15.000 evra, a samo 6 posto između 15.000 i 20.000 evra.
Pogled prodavaca: Bez većih promena u 2025. godini
Slično razmišljaju i trgovci polovnim automobilima. Oko 47 posto anketiranih prodavaca očekuje da će ponuda ostati na istom nivou kao i prošle godine, dok 28 posto predviđa njen rast. Pad ponude očekuje 24 posto učesnika ankete.
Što se tiče prodajnih rezultata, 27 posto očekuje stabilnost, dok 19 posto predviđa rast prodaje do 10 posto. Ipak, 33 posto prodavaca očekuje pad prodaje, pri čemu 15 posto veruje da će pad biti do 10 posto u odnosu na prošlu godinu. Podsetimo, u 2024. godini registrovano je 132.340 polovnih automobila iz uvoza, što je rast od 2,6 posto u odnosu na 2023, čime je prekinut gotovo dvogodišnji trend pada prodaje polovnjaka.
Ipak, kada je reč o daljem kretanju cena, prodavci su prilično podeljeni. Oko 32 posto učesnika ankete ne očekuje promene, dok 27 posto veruje da će cene rasti do 10 posto, a 18 posto predviđa rast između 10 i 30 posto. Sa druge strane, 14 posto ispitanika predviđa pad cena do 10 posto, dok samo 6 posto veruje da će cene opasti između 10 i 30 posto.
Šta možemo da očekujemo u 2025?
Podaci pokazuju da će tržište polovnih automobila u Srbiji u ovoj godini godini biti aktivno, ali sa neizvesnostima vezanim za ekonomsku situaciju i političke prilike. Kupci su i dalje prisutni i spremni za kupovinu, ali su oprezniji u donošenju odluka.
Prodavci su podeljeni po pitanju rasta i pada prodaje, ali se većina slaže da će ponuda ostati stabilna. Očekivanja u vezi s kretanjem cena su raznolika, što je i očekivano s obzirom na činjenicu da je trend rasta prosečnih cena oglašenih polovnjaka na sajtu Polovni automobili u prošloj godini usporio (rast od 4,6%) u odnosu na prethodne godine.
BONUS VIDEO:
(Bizlife/Mondo)