U vremenu kada su informacije dostupnije nego ikada, a granice između tržišta gotovo da više ne postoje, sve više se govori o važnosti podsticanja preduzetničkog duha među mladima. U podkastu "Keš ekspert", voditeljka Jelena Gavrilović razgovarala je sa Vukom Lauom o tome kako i zašto bi srednjoškolci i studenti trebalo da razvijaju svoje poslovne ideje, bez straha od neuspeha.
Kroz konkretne primere i lična iskustva, Vuk je istakao koliko je važno da se mladi ohrabre da razmišljaju preduzetnički, čak i bez formalnog ekonomskog obrazovanja. Poruka je jasna - i iz najmanjeg mesta u Srbiji može da se izgradi firma vredna milijardu dolara, a ono što pravi razliku nije početni kapital, već ideja, upornost i spremnost na rizik.
"U Sloveniji ima fenomenalan program koji se zove Popri. Mislim da je od ove ili prošle godine prisutan i u Srbiji. Ja sam tamo u komisiji. Program je namenjen osnovnoškolcima, srednjoškolcima i studentima, kako bi razvijali sopstvene ideje i kasnije ih prezentovali pred žirijem. Takmičenje se odvija na više nivoa - od školskog, preko regionalnog, do državnog. Prvi put kada sam se susreo s tim programom bio sam oduševljen", rekao je Vuk i dodao:
"Kada sam video kako osnovci razmišljaju, koje probleme prepoznaju iz svog ugla i na koji način pokušavaju da ih reše. Tako da ja mislim da bi se iznenadila. Mislim da bi se iznenadila koliko deca mogu da razmišljaju poslovno, iako nemaju nikakvo formalno ekonomsko obrazovanje. Drago mi je što je već aktivan u Srbiji - ako ne od ove, onda svakako od sledeće godine", rekao nam je Vuk u MONDO podkastu "Keš ekspert".
Kada govorimo o preduzetništvu, mnogima ono i dalje deluje kao nešto daleko, komplikovano i rezervisano za iskusne poslovne ljude. Ipak, kroz razgovor u podkastu, voditeljka Jelena Gavrilović otvorila je važno pitanje: Kako izgleda put od ideje do prototipa i kako obični ljudi, bez stručne terminologije i velikih ulaganja, mogu da naprave svoje prve preduzetničke korake?
"Ono što mi pokušavamo kao ekosistem je da pokažemo ljudima iz Srbije i iz regije da je moguće iz malog mesta u Srbiji ili malog mesta u Sloveniji - inače, već 11 godina živim u Sloveniji, to možda nismo spomenuli, inače sam iz Beograda - napraviti firmu koja vredi milijardu dolara. Imamo već nekoliko takozvanih 'unikorna' iz regije i želimo da naši mladi vide da njihova budućnost nije samo rad u nekoj firmi, pekari, kladionici, automehaničarskoj radionici ili autoperionici. To je sve u redu, ali to nije ono što gura državu napred, postoji još nešto više", rekao je Vuk i dodao:
"Pogotovo sada kada barijere više ne postoje, kada iz bilo kog mesta u svetu možete da prodajete proizvod bilo gde na svetu. Barijere koje su možda postojale za naše roditelje ili za nas, koji smo malo stariji i kada smo bili mlađi, sada za mlade više ne postoji. Što bi rekli, svet je tvoja školjka, ili kako već kažu Amerikanci. Kroz konferencije, podkaste i druge inicijative, stvarno želimo da pokažemo mladima i starijima da mogu iz Srbije da naprave svetsku firmu. I da je to sada lakše nego ikada. I dalje je teško, ali, na primer, pre 20-30 godina to je bilo skoro nemoguće. Sada, svake godine, vidimo primere da se to dešava", naglasio je Vuk.
BONUS VIDEO: