Slušaj vest

Voditeljka Jelena Gavrilović u sedamnaestoj epizodi MONDO podkasta "Keš ekspert" traži odgovore na pitanje šta je to e-komerc kao i da li je onlajn kupovina bezbedna. Njen sagovornik Marko Carević, direktor e-komerca "Ananas" nam je otkrio da je definitivno mit da kad "pazarite" na klik, nije bezbedno. Zapravo je sasvim suprotno.

"Nažalost, kod nas najveći mit i dalje je da onlajn kupovina nije bezbedna i uzroci sežu daleko u prošlost. Svi se sećaju nekog slučaja iz tamo 2010. kada je isporučena cigla umesto telefona. Mislim da se ceo e-komerc u Srbiji i u regionu i generalno u svetu pomerio daleko od toga", počeo je Carević, pa dodao:

Keš ekspert Marko Carević Foto: MONDO/Stefan Stojanovć, MONDO /Stefan Stojanović

"Dakle, imate striktnu regulativu i institucije koje stoje iza tih e-komerca, koje garantuju i kvalitet i pouzdanost, na kraju dana, i verodostojnost robe koja se prodaje. Tako da, to je i dalje jedan mit gde se mi i dalje plašimo da ostavljamo podatke o karticama, mislimo da tamo neki haker samo čeka da Pera iz Srbije ostavi karticu na internetu i sad će nam uzeti svih 200 evra što ima na računu", rekao je Carević u MONDO podkastu "Keš ekspert".

Keš ekspert Marko Carević (33).jpg
Foto: MONDO/Stefan Stojanovć

Slučajevi prevare su retki

Kako je dodao stručnjak za onlajn kupovinu, retki su slučajevi prevare ako kupujete preko registrovanih sajtova.

"Prosto kad pogledate te slučajeve, to su jako, jako retki slučajevi i generalno na globalnom nivou. Pejment institucije koje se koriste jesu takođe internacionalne, sve su sertifikovane, tako da definitivno mislim da u tom smeru svi zajedno, kad kažem svi zajedno, mislim i na banke, na platne institucije, na e-komerc igrače, na kurirske službe, pa i na regulatore, moramo da radimo mnogo više na edukaciji, da je prošlo vreme masovnih zloupotreba, krađe podataka i tako dalje", zaključio je Marko Carević.

"Staviće vas na 'crnu listu' ako nešto ne funkcioniše"

Marko Carević je otkrio da poslodavci ne bi smeli da dozvole da se na njihovim sajtovima dešavaju zloupotrebe jer će onda dospeti na "crnu listu".

"Ako pričamo o onlajn kupovini, vi imate sajt, znate od koga kupujete, kada plaćate - taj sajt ima "osiguranje". Isto tako vi ako dozvolite kao da se dešavaju zloupotrebe na vašem sajtu, vas nema. Zabraniće vas i "Mastercard" i "Visa", staviće vas na crnu listu i prosto nećete postojati. Tako da, to je definitivno nešto što je mnogo odmaklo od perioda od pre 20 godina. Čak i po zakonu 14 dana je rok u kome možete da odustanete od kupovine", rekao je Carević i objasnio kako to funkcioniše i da zapravo mali broj ljudi zna za to: 

"Znači nije poenta reklamacija, nego zaista odustanak. Kupio sam ovaj mikrofon i predomislio sam se. Znači vi bez da vas iko išta pita, u prvih 14 dana možete da vratite to i novac vam se vraća. U slučaju kupovine preko 'Ananasa', pošto smo mi otišli korak dalje, vraćate bez ikakvog kontakta sa ljudima, znači popunite jednu formu koja se nalazi na sajtu, samim tim ta forma se pošalje, neko je obrađuje, jako brzo vam se jave, imate opciju ili da ostavite u paket zonama ili da sačekate kurira koji dolazi i preuzima robu. Novac vam se automatski vraća jer 14 dana nakon uplate na Ananasu, novac ne leže na račun trgovca, ne leže ni na račun Ananasa - drži se na posebnom računu koji se zove račun za zaštitu korisnika i trgovaca i tek nakon 14 dana se prebacuje trgovcu", objasnio je Carević.

Korisnička podrška na sajtovima je važna

Carević je objasnio na primeru "Ananasa" koliko je zapravo korisničko iskustvo važno prilikom onlajn kupovine. Istakao je to kao nešto što ne bi smelo da bude na lošem glasu.

"Nema ništa važnije od korisničkog iskustva. To je poruka svima onima koji prodaju online. Ako jednom ignorišete jedan deo tog ekosistema, da li je to dostava, da li je kvalitet proizvoda, opis, šta god, vi 12 puta tog istog klijenta morate da uvučete nazad da ima perfektno iskustvo da bi ponovo rekao ja ću da preporučim ovaj brend. Tako da mi na dnevnom nivou pratimo sve naše kanale, performanse i kurirske službe. Dešavalo nam se da isključimo određenu kurirsku službu u određenom gradu jer je problem na primer u dva kurira, ne u kurirskoj službi, nego u dva čoveka koji rade za tu kurirsku službu. Pratimo i na call centru, pratimo sam prodajni proces, odnosno proces kupovine gde dobijate u mailovima upitnike da kažete kako je to izgledalo, jeste se snašli, koliko je bilo komplikovano naći i platiti...", rekao je Carević za MONDO podkast "Keš ekspert".

BONUS VIDEO:

47:14
Keš ekspert: Kristof Cetl Izvor: MONDO