Ova kompanija zajedno sa jednom italijanskom firmom lobira da Francuska i Italija povoljnim kreditima za Srbiju zatvore finansijsku konstrukciju tog projekta, izjavio je izvršni direktor sektora Alstoma za saobraćaj, zadužen za jugoistočnu Evropu, Eriberto Diarte.

Diarte je u razgovoru sa grupom novinara iz Srbije podsetio da je Francuska, na osnovu Sporazuma o strateškom partnerstvu sa Srbijom, donirala tri miliona evra za izradu studije izvodljivosti za metro, koja bi mogla da bude završena do kraja godine.

Diarte je istakao da se radi detaljan plan prve linije beogradskog metroa od Ustaničke do Tvorničke u Zemunu, u dužini od 15 kilometara.

Prema njegovim rečima, izgradnja jednog kilometra takozvanog lakog metroa, kakav bi se gradio u Beogradu, košta između 26 i 27 miliona evra.

Za izgradnju prve linije bilo bi, prema njegovim procenama, potrebno između 400 i 700 miliona evra.

Inače, procene su da bi Beogradu bile potrebne tri linije metroa, za koje bi bilo potrebno oko dve milijarde evra.

O ceni za prvu liniju će se pregovarati kada bude završen idejni projekat, i ona zavisi od raznih okolnosti, od dužine gradnje, načina kreditiranja i drugih, ali Diarte procenjuje da bi najjeftinija cena mogla biti oko 500 miliona evra.

Od trenutka potpisivanja sporazuma o gradnji, što bi se moglo očekivati na proleće 2012, metro bi mogao biti izgrađen u roku od tri godine.

Diarte je objasnio da je kompanija Alstom, jedna od vodećih u svetu u gradnji metroa, zainteresovana za dolazak na srpsko tržište, jer procenjuje da je Srbija "zemlja koja se razvija".

"Sa takvim argumentom išli smo kod francuske vlade, tražeći da obezbedi Srbiji povoljne kredite, a oni su zasad dali tri miliona donacije za studiju o izvodljivosti", rekao je Diarte.

On je dodao da se razgovara i sa jednom italijanskom firmom, čije ime nije želeo da otkrije, koja bi kod italijanske vlade takođe lobirala za posao izgradnje metroa.

Ove dve države bi Srbiji mogle dati međudržavne kredite, koji su svakako povoljniji od onih koji se uzimaju kod međunarodnih banaka pod komercijalnim uslovima, s tim što bi, možda i Srbija iz svojih sredstava pokrila jedan deo.

Ovakav "scenario" značio bi da za izgradnju metroa ne bi morao da bude raspisan međunarodni tender, iako je, kako je rekao Diarte, Alstom spreman i na njemu da učestvuje.

U varijanti da se za metro obezbedi finansijska konstrukcija iz Italije i Francuske logično je da firme iz te dve zemlje rade na njegovoj izgradnji, i donesu svoj "know how", dok bi lokalne kompanije bile podizvođači u sektoru građevinskih radova i postavljanja instalacija.

Alstom, kaže Diarte, radi po sistemu "ključ u ruke", i sposoban je da projekat izvede od početka do kraja.

Diarte je ocenio da je "ideja o beogradskom metrou" u ovom trenutku najbliža svom ostvarenju i da za nju postoji politička volja.

Što se tiče uslova poslovanja u Srbiji, on ističe da je projekat izgradnje metroa posao koji je pod ogromnom lupom javnosti i da se neprekidno "skenira", tako da su zloupotrebe teško izvodljive.

Ipak, Diarte je rekao i da nije izvesno da će Alstom dobiti ovaj posao, precizirajući da se od 10 projekata za koje je zainteresovan u proseku ostvare tri.

Diarte je rekao da je Alstom zainteresovan i za druge poslove na železnici u Srbiji.

(FoNet)