Generalni sekretar Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova, Boris Ćorović, razgovarao je sa Jelenom Gavrilović u MONDO podkastu "Keš ekspert" o servisiranju automobila i temi rezervnih delova, koja muči mnoge vozače. da li automobil, nezavisno od toga koliko je plaćen, moramo održavati samo u ovlašćenom servisu, da li je neophodno da svi delovi budu "original"... I da li uopšte fabrika iz koje je izašao naš četvorotočkaš proizvodi baš sve delove za njega?
Pogledajte celu epizodu!
"Hajde prvo da dam jedno objašnjenje između različitih kategorija u kvalitetu rezervnih delova. Znači, nijedna fabrika automobila, nijedan proizvođač ne pravi u principu većinu delova za automobil. Ako karoseriju smatramo delom, eto, fabrika pravi karoseriju, motor, menjač, te glavne sklopove, a sve ostale delove prave, da kažem, eksterni dobavljači te fabrike," rekao je Ćorović.
Kako dalje funkcioniše proces proizvodnje i nabavljanja rezervnog dela koji nam je neophodan za automobil?
"Eksterni dobavljači za prvu ugradnju automobila proizvode najbolji kvalitet, taj deo dolazi kod fabrike koja ga testira, ima neku strogu kontrolu i ona na taj deo još doda i svoj pečat. To je deo koji nosi brend i samog automobila, ono što se zove prva ugradnja. E sad, taj proizvođač nekog rezervnog dela, osim što radi delove za prvu ugradnju, on slobodnom tržištu prodaje isti i taj deo, ali ne za prvu ugradnju, nego pod brendom svoje firme."
"Neka kompanija proizvodi kočione pločice za neki brend automobila. I ako radi prvu ugradnju, taj brend stavlja i svoj znak i kataloški broj na pločice. Ali iste takve prodaje i ta kompanija, proizvođač, pod svojim brendom u sasvim pristojnom kvalitetu", rekao je on.
"I treća grana, i neki treći neki nivo kvaliteta su kopije, da kažem. Kinezi, Turci i tako dalje, dakle, koji proizvode neki dosta niži kvalitet određenog dela. Mogu i da falsifikuju čak i originalnog proizvođača, mogu da prodaju pred nekom svojim brendom i tako dalje. Kad kupiš novi auto, njemu važi garancija nekoliko godina. U principu, da bismo zadržali tu garanciju, dužni smo da automobil održavamo u ovlašćenom servisu, i uglavnom sa originalnim delovima."
"Dakle, ako kupimo novi auto i želimo garanciju koju su uvoznik i fabrika deklarisali, savet je ovlašćeni servis i originalni delovi. To jeste najskuplje, ali je prosto - tako."
A nakon isteka garancije?
"E sad, kad auto izađe iz garancije, posle tih pet, šest, sedam godina, poželjno je i tada uzimati delove iz prve ugradnje. Najboljeg kvaliteta. Ali je tada apsolutno okej i da se ugrađuje druga kategorija o kojoj smo pričali. Proizvođač delova ih distribuira pod svojim imenom. Nema možda potrebe ići daleko. A kada auto dostigne neko punoletstvo, ako nije već završio na otpadu, OK je taj drugi kvalitet. Originalni delovi za prvu ugradnju dok traje garancija svakako. U svakoj varijanti, koliko god da je star automobil, izbegao bih najnekvalitetnije kategorije rezervnih delova. Mogu da budu i falsifikati, koriste drugačiju tehnologiju, to se vidi i po ceni," rekao je on.
Da li je pametna ideja kupovati polovne rezervne delove za automobil? Ćorović je dao jedan savet koji "zlata vredi" - nikada, ako se odnose na vašu bezbednost u vozilu.
"Ako se razbije šoferšajbna, da, kupićemo polovnu ako nađemo neku koja nije napukla. Ne bih kupio polovne pločice, filter za gorivo ili diskove. Ne bih nikada kupio polovne gume. Ništa što se tiče bezbednosti. A druge stvari, kao što je recimo branik kada napukne, polovni delovi su sasvim OK", zaključio je on.
BONUS VIDEO: Epizoda "Keš eksperta" sa Dejanom Gavrilovićem:
(MONDO)