Slušaj vest

Kakva je generacija Z kada je u pitanju posao, da li su tačni "tračevi" poslodavaca da su oni razmaženi, i šta zapravo traže kada se zapošljavaju? Odgovor na ova, ali i mnoga druga pitanja dao je Miloš Turinski, PR menadžer kompanije Infostud, u MONDO podkastu "Keš ekspert". Pogledajte celu epizodu!

Kakve poslove danas želi generacija Z?

"Oni teže nekako, da kažemo, savremenim poslovima, uz koje su rasli i koji su im negde bili bliski tokom njihovog odrastanja. Za ovu generaciju uvek ističem, mi smo globalno jako skloni lepljenju raznih etiketa, pa se priča da su ovakvi, onakvi, razmaženi, da ne znaju šta žele, da hoće određene uslove, da često menjaju poslodavca... Ovo je generacija, moramo to da razumemo i ponoviću još jednom, koja je odrastala tako što dok su još bili bebe, kad su uspeli da drže nešto u ruci, to je bio mobilni telefon. Potom je to postao tablet, pa laptop ili kako je to već išlo", rekao je Miloš Turinski.

"Dakle, to je digitalna generacija koja je odrasla negde na internetu uz društvene mreže, njih ćete jako teško ubediti da neke poslove ne mogu da obave 'remote'. Ili da ne mogu poslove da odrade putem interneta. I upravo takve poslove i biraju, vezane, dakle, za sam kompjuter po sebi, pa šta god to bilo. Da li je s jedne strane to IT u smislu programiranja, sa druge strane ukoliko razmišljamo, na primer, o nekim marketinškim pravcima, ljudski resursi, dakle, savremeniji, moderniji poslovi. Generacija Z nije generacija koja je sklona da bira zanatska zanimanja. To su za njih teška zanimanja, to su poslovi za koje oni veruju da nisu profitabilni i možda samo ni oni, ni njihovi roditelji nisu svesni da isto tako zanatska zanimanja mogu da odaberu ukoliko žele zaista iz ljubavi nečim da se bave. Ako volite kuvanje, pa nije strašno i niste manje vredni ako se opredelite za tu profesiju, a sa druge strane možete mirno da živite, lagodno, da imate sigurno, stabilno zanimanje i visoku zaradu."

I kako poslodavci sada da se snalaze sa tom generacijom?

"Pa moraju da se prilagođavaju, kao i svi. Mi moramo da budemo svesni da ako pogledamo, nama su četiri generacije na tržištu rada. Imamo od 'bejbi bumera' koji su pred penzijom i uskoro će napuštati tržište rada, pa generaciju X, milenijalce i generaciju Z. I ja verujem da je svakoj prethodnoj generaciji, nova koja dolazi nakon nje bila strana i čudna, da su negde postojala nerazumevanja. Ali baš iz tog razloga mislim da je ovo sada vreme da imamo četiri generacije baš takvo da je potrebno razumevanja više nego ikada. Generacija Z će za pet godina činiti čak 30% radnog stanovništva. Dakle, mora da se prilagođava, moramo da slušamo jedni druge, moramo da učimo šta je ono što ova generacija traži. Opet ponavljam, nisu razmaženi, samo jako dobro znaju sa jedne strane šta žele, a sa druge strane šta ne žele."

Voditeljka Jelena Gavrilović u šali je navela primer "Žikinije dinastije", radno okruženje koje mnogi pamte iz proteklih decenija.

Keš ekpert Miloš Turinski (11).jpg
Foto: MONDO/Stefan Stojanović

"Svi rade u preduzeću od sedam do tri, ide se na bolovanje i sve se može ako doneseš doznake. Da li postoji sukob između tih starih i novih navika?"

"Naravno da postoji, pa ja se sećam kada sam zvao svoju mamu u firmi gde je radila, pa zoveš centralu, lokal... Sve se promenilo. Nekad su ljudi bili zadovoljni, ali evo, i 'bejbi bumeri' i generacija X, gledali su na jednog poslodavca, naročito u javnom sektoru, tad je bio javni sektor samo, gde se zaposliš, budi srećan i tu ćeš ostati do penzije. A sada imate generaciju X koja će promeniti poslodavca u sekundi ako ne ispunjava sve njihove uslove. Zamislite kako gledaju ovi stari, što ti nisi zahvalan na ovom poslodavcu što ti je dao posao. Pa modeli rada. Starije generacije nisu svesne tih fleksibilnosti koje generacija Z želi."

Koje su to fleksibilnosti u poslu?

"Odgovara im taj model da rade hibridno, 'remote', ne iz razloga zato što žele da leže kod kuće i da ne rade ništa, nego zato što insistiraju prvo na tom balansu između privatnog i poslovnog. Ovo je generacija koja je najglasnija po pitanju očuvanja mentalnog zdravlja. Želeli smo i mi stariji da ga sačuvamo, ali nismo dovoljno pričali o tome, a ova generacija o tome priča. E sad, zamisli reći 'mentalno zdravlje na poslu' nekom ko se rodio 1965. godine, ko je samo odlazio na posao i uopšte nije ni znao za pojam da treba da očuva svoje mentalno zdravlje."

Kako poslodavci onda da zadrže te mlade talente?

"Poslodavci koji žele da zadrže generaciju X moraju da naprave ekosistem u kom će neko videti sebe kako raste, napreduje i uživa. Za svakog čoveka je bitno da ima dobre međuljudske odnose, da se usavršava i uči, da mu menadžer nije onaj stari šef koji lupa šakom o sto, već čovek koji je zaista lider. Zatim, dobre beneficije, naravno zaradu, ali i neke druge pogodnosti. Pre desetak godina se pričalo o tome da li u kancelariji imate cveće, pa voće, a sada se vrednuju druge stvari. Poslodavac mora da vas vrednuje kao čoveka. Da prepozna potrebe neke određene životne faze. Recimo, polazi vam dete u prvi razred osnovne škole, a vi dobijate slobodan dan. Pa fleksibilno radno vreme, da možete zbog tog deteta da izađete ranije sa posla. Potom dobrovoljno privatno zdravstveno ili penziono... Dakle, to su neke male, i neke malo krupnije stvari koje zaista znače."

"Razlike u generacijama jesu drastične, ali mora da postoji razumevanje. Od starijeg da uzmemo neko iskustvo i znanje, a stariji da opet razumeju da dolazi neka nova snaga, novi naraštaj koji će preuzeti primat na tržištu", zaključio je Turinski.

BONUS VIDEO: "Keš ekspert" sa Đorđem Ostojićem

36:50
Keš ekspert: Đorđe Ostojić Izvor: MONDO

(MONDO)