Šta sve ljudi ne izmišljaju da bi se opravdali pred bankarskim službenicima kada kasne sa uplatom novca i otplatom kreditnih rata.
Službenici banka kažu da su se naslušali raznih opravdanja za neplaćanje rata kredita:
"Imam 1.300 koka nosilja, a samo 39 jaja, platiću vam kad počnu da nose", "Duguju i meni, kad ja naplatim, platiću dug", zatim "Kriza je, nemam odakle da platim", ili "Knjigovođa mi je prehlađen, pa nije imao ko da plati... "
" Na to nemamo šta da im kažemo. Ne ostaje nam ništa drugo nego da aktiviramo menicu, hipoteku, žiranta ili administrativnu zabranu na deo plate koji je u visini rate za kredit", kaže jedan od bankara i dodaje da velika većina zaduženih građana odlično sarađuje.
Prema njegovim rečima, najviše izgovora imaju oni koji su uzeli kredit u špekulativne svrhe, pa im se taj posao izjalovio, a oni su u međuvremenu novac potrošili.
Onda se uzdaju u spor pravni sistem i odugovlače. Ali, kako kaže, kamata im tada raste i dug se uvećava, pa bude i tri puta veći jer su izbegavali kontakt s bankom.
U bankama se često javlja problem i kada klijent premine pa neko od porodice treba da preuzme njegov dug.
"Klijent koji je preminuo kupio je frižider na kredit, ali njegova supruga nije htela da preuzme tu obavezu. Mnogo puta nam je ponovila da njen pokojni muž u poslednjih 20 godina nije ništa novo uneo u kuću i nije verovala da kredit postoji.
Kada je saznala da je frižider u stvari kupljen za švalerku, pozvala nas je i ljutito rekla da zovemo njegovu ljubavnicu i da od nje naplatimo dug", kažu u jednoj banci.
Banka je navela i slučaj preminulog klijenta iz sela na jugu Srbije, kome je ostalo nekoliko zaostalih rata za kupovinu TV-a.
"Ćerka, koja je i nasledila TV, rekla nam je da je njen brat nasledio stado koza koje je mnogo vrednije, kao i da on treba da plati taj dug.
Zvali smo i brata, koji je na kraju prodao nekoliko koza i isplatio zaostale rate", navodi sagovornik lista.
U bankama kažu da nije isto kad neko namerno izbegava da plati i kad je zaista ostao bez posla ili je u problemu.
Sve dok klijent ima volju da reši problem zbog kojeg ne plaća rate redovno, i mi imamo osnov da mu olakšamo, kroz grejs period, produženje roka otplate i slično", kažu u "Folks banci".
Tanja Milijančević iz "Sosijete ženeral banke" kaže da klijent, čim nasluti da bi mogao da dođe u problem s otplatom, treba odmah da se javi svom bankaru:
"Ako se klijent odmah javi, to je za obe strane jeftinije. Takođe, banka tada ima više instrumenata da mu pomogne da lakše isplati dug", objašnjava bankarka za "24 sata".
(MONDO/Ilustracija: Guliver/Getty Images)