Hrana, cigarete, sredstva za ličnu i kućnu higijenu, grejanje, naftni derivati i gradski prevoz u Beogradu od oktobra će poskupeti i do 20 procenata.
Mleko i mlečni proizvodi od narednog meseca poskupeće između dva i četiri odsto, sveže meso tri odsto i više, mesne predajveine pet odsto koliko će "skočiti" cena šećara, a ulja između devet i 16 odsto, rekli su trgovci za Tanjug.
Slatkiši i slane grickalice biće skuplji od tri do čak 40 procenata, margarini i majonezi do 10 odsto za koliko će poskupeti i zamrznuta riba iz uvoza, a zamrznuto voće oko 30 odsto.
Cigarete će poskupeti za 20 dinara po paklici, bezalkoholna pića 4,5 odsto, kuća hemija i sredstva za ličnu higijenu od 1,5 do pet odsto.
Olivera Chirković iz novosadskog trgovinskog lanca "Univereksport" rekla je za Tanjug da trgovci ne pravdaju gotovo svakodnevna poskupljenja u prodavnicama nego "transparentno prikazuju promenu svake cene, jer predstavljaju kariku koja spaja proizvođača i potrošača" i svaku promenu proizvođačke cene prikazuju kao krajnju cenu prema potrošaču.
"Nama kao trgovinskom lancu nije u interesu slabljenje kupovne moći potrošača i to je jedan od razloga postojanja velikog broja akcija, sniženja cena, mogućnosti odloženog plaćanja kao i širenja asortimana privatnih robnih marki", ističu u "Univereksportu".
Pored hrane, oktobar će najverovatnije doneti i nove cene grejanja u većini gradova u Srbiji između 10 i 20 procenata zbog poskupljenja energenata, dok će javni gradski prevoz u Beogradu poskupeti za 20 procenata.
Predstavnici naftnih kompanija najavali su povećanje maloprodajnih cena naftnih derivata na tržišu u Srbiji zbog povećanja akciza na dizel goriva i tečni nafni gas i poreza na dodatu vrednost (PDV) za dva procenta.
Predsednica Centra za zaštitu potrošača Srbije (CEPS) Vera Vida istakla je da realna potrošačka korpa za prosečnu porodicu u Srbiji iznosi 110.000 dinara, a kupovna moć za 30 procenata manja je nego lane pa će svakodnevna poskupljenje hrane potrošače dovesti na rub egzistencije.
"Svakodnevna poskupljenje hrane dodatno će smanjiti potrošnju osnovnih životnih namirnica i dovesti potrošača na nivo pukog preživljavanja. U uslovima krize, potrošači kupuju samo što je neophodno, ali sada se i tu bira", kazala je ona za Tanjug.
(Tanjug, foto ilustracija:Guliver/Getty Images)