"Jat najzad mora da bude skinut s dnevnog reda. Jat je jedno od preduzeća od kojih mnogo toga zavisi u našoj zemlji", kazao je Mrkonjić Tanjugu.

On je istakao da će Vlada Srbije stvoriti uslove za rešavanje problema "Jat ervejza", jer "strateškog partnera Jatu traži već godinama i nije ga još našla".

Mrkonjić je kazao da su se nedavno pojavili novi potencijalni strateški partneri (Etihad), zbog čega je vlada već donela odluku da se osnuje novo preduzeće sa nekom uspešnom aviokompanijom.

Osnovna ideja je, prema njegovim rečima, da deo ljudi ode u penziju ili uzme socijalni program, a deo da ostane u novom preduzeću koje će biti oslobođeno dugova, kako bi mogao da se privuče strateški partner.

Takođe, naveo je Mrkonjić, biće razmotren ranije sklopljen ugovor sa "Erbasom" koji bi mogao da se iskoristi za kupovinu ili lizing novih aviona.

Planirano je da nova srpska aviokompanija može već prvu godinu da završi na "pozitivnoj nuli" i kasnije da ostvaruje prihode.

"To je ono što čekamo u narednih mesec dana - da završimo taj posao zajedno sa celom vladom koja je angažovana u tom projektu".

Ministar finansija i privrede Mlađan Dinkić je ranije izjavio da se tokom nedavnog boravka srpske delegacije u Abu Dabiju došlo na ideju da se aviokompanija iz Ujedinjenih Arapskih Emirata "Etihad" uključi u ceo ovaj projekat tako što bi "Etihad" preuzeo na sebe države garancije od 140 miliona dolara, a zauzvrat bi postao suvlasnik Jata.

Reč je obnovi starog aranžmana sa "Erbasom" za lizing 12 novih aviona za šta bi nova kompanija dobila državne garancije od 140 miliona dolara, rekao je Dinkić.

Prema njegovim rečima, razlog zbog koga bi "Etihad" bio zaintersovan za ovakav aranžman je što je ova država voljna da investira u srpsku poljoprivredu ne bi li sebi obezbedila prehrambenu sigurnost, ali su joj za to potrebni adekvatni logistički centri - luka na Dunavu i kargo terminal na beogradskom aerodromu za transposrt svežeg voća i povrća.

Prema nekim procenama za restrukturiranje Jata potrebno je između pet i sedam miliona evra odnosno toliko novca bi zatvorilo socijalni program u zavisnosti od broja zaposlenih koji će se dobrovoljno prijaviti za odlazak iz firme i po godini radnog staža dobiti 300 evra.

Dugovi bi ostali starom Jatu koji će najverovatnije otići u stečaj, a obavezu prema poveriocima će preuzeti država.

Srećna okolnost je da Jat prema dobavljacima iz inostranstva nema nijedan evro duga, a poverioci su domaće firme u državnom vlasništvu.

Osnivanje nove nacionalne aviokompanije bila je ideja prethodne vlade koja je 2010. donela tu odluku i godinu dana kasnije raspisala tender za izbor strateškog partnera, ali se nije javio nijedan ponuđač.

Jat je bio ponuđen na prodaju i 2008. godine, ali se i na taj tender niko nije javio, a još od 2007. kao potencijalni partneri Jata u medijima su se provlačili ruski "Aeroflot", "Island er", "Turkiš erlajns", "Baltik avijejšn sistems", konzorcijum domaćih privrednika, "Er Azija" i sada "Etihad".

(Tanjug/Na slici ministar Mrkonjić otvara reli u Beogradu, Beta, Vladimir Milovanović)