Imajući u vidu da bi prestanak prodaje tih derivata koji ne odgovaraju evro-5 kvalitetu, prouzrokovao nagli skok cena goriva i uzimajući u obzir potrebe snabdevača da potroše zalihe tog goriva i potrebe posebnih kategorija potrošača kojima je neophodan određeni prelazni period da svoje motore prilagode upotrebi ekološki čistijih energenata, dogovorili smo se da produžimo upotrebu dizela D-2 i benzina BMB 95 do polovine sledeće godine, precizirala je ministar Mihajlović za Tanjug.

"Gledamo da obezbedimo ulaz još nekih derivata koji mogu biti povoljni za vojna vozila, traktore i slično, s nižim procentom sumpora u odnosu na D-2", dodala je Mihajlović.

Domaći dizel D2 i benzin BMB od 95 oktana, koji ne odgovaraju evro-5 kvalitetu, trebalo je pre dve godine da budu povučeni sa tržišta, ali je ranije dogovoreno da bude produžena njihova proizvodnja i prodaja, dok ne bude završena modernizacija Rafinerije Pančevo, a da potom od 2013. budu povučeni sa tržišta.

Pravilnikom o tehničkim i drugim zahtevima za tečna goriva naftnog porekla, Srbija se pre dve godine opredelila za evrokvalitet goriva od 1. januara 2011, od kada je dozvoljen isključivo uvoz benzina i dizela koji odgovaraju evropskom standardu kvaliteta.

U Naftnoj industriji Srbije (NIS) ističu da za tu kompaniju, otvaranje modernizovane Rafinerije nafte Pančevo znači početak proizvodnje goriva evro-5 standarda i prestanak proizvodnje motornog goriva kvaliteta, koji nije u skladu sa evro standardima.

Nadležno ministartsvo predviđa period adaptacije, tokom kojeg bi bile potrošene sve stare zalihe krajnjih korisnika i maloprodavaca, što je i ranije primenjivano u periodima izmene standarda.

Te mere, kako su istakli u naftnim kompanijama, treba da reguliše Pravilnik o tehničkim i drugim zahtevima za tečna goriva naftnog porekla, a predviđeno je uvođenje goriva koje će zameniti dosadašnji D2 i koji će zadovoljiti potrebe korisnika sa starim motorima.

Reč je, kako ističu naftaši, o gorivu sa smanjenim sadržajem sumpora u odnosu na dosadašnji D-2, do maksimalno 1.000 ppm, što je u skladu sa ekološkim standardima i direktivom EU.

(Tanjug, ilustracija Guliver/Getty Images)