"Ukoliko se u javnoj rapsravi pokaže da bi trebale da se unesu izmene zakona u većoj meri nego što je to uobičajeno za izmene i dopune zakona, možese uraditi i novi. To treba da se uradi do kraja septembra ove godine", rekla je Stanković Tanjugu,  istakavši da su u skladu s predloženim izmenama proširena ovlašćenja inspekcije i propisane prekršajne sankcije za neodgovorne trgovce.

"Primena važećeg Zakona o zaštiti potrošača pokazala je da su propisane odredbe za nesavesne trgovce nedovoljne i neadekvatne, kao i da postoji nedostatak ovlašćenja inspekcije", pojasnila je Stanković.

Pored nedostataka aktuelnog zakona, ona je navela i potrebu da se ta važna oblast uredi i uskladi sa promenama u evropskom pravu.

Ovim Nacrtom jasnije je precizirana i definisana obaveza trgovaca u pogledu predugovornog obaveštavanja potrošača, kako bi oni doneli racionalne ekonomske odluke, zabrana diskriminacije, kao i garantovanje ostvarivanja prava iz ugovora...

Uvedeni su i novi pojmovi: digitalni sadržaj, komercijalna garancija, davalac garancije, tehnička roba, kodeks ponašanja...

Trgovcu se zabranjuje da odbije da potrošaču proda robu ili uslugu, kao i da uslovljava prodaju drugom robom ili uslugom.

Kod isporuke, trgovac je obavezan da isporuči robu i preda dokumenta koja se na nju odnose u maksimalnom roku od 30 dana.

Novine u vezi sa isporukom robe su pravila za dostavu robe na adresu potrošača, kojima se definiše da isporuka nije uredna ukoliko je dostava izvršena ostavljanjem robe ispred vrata kuće ili stana potrošača, kao i obaveza trgovca da na računu napiše rok isporuke.

U slučaju da trgovac ne ispuni obavezu i odbije da isporuči robu, ili je ne isporuči u ugovorenom roku, potrošač ima pravo da raskine ugovor s trgovcem, a ovaj se obavezuje da potrošaču vrati uplaćeni novac sa pripadajućom kamatom.

Izmenama zakona uvodi se nova obaveza trgovca da uz prodatu robu potrošaču preda prateću dokumentaciju, i to deklaraciju, uputstvo za upotrebu, uputstvo za montažu, a kod prodaje tehničke robe i spisak ovlašćenih servisera sa teritorije Srbije.

Detaljnije je definisan sadržaj ispunjenja ugovorne obaveze i pojam saobraznosti robe i isključena je mogućnost da se odgovornost trgovca za nedostatak saobraznosti ugovorom ograniči ili isključi.

Trgovac je odgovoran i za nesaobraznost nastalu zbog nepravilnog pakovanja, nepravilne instalacije ili montaže, kao i kada je nepravilna instalacija ili montaža robe posledica nedostatka u uputstvu koje je predato potrošaču radi samostalne instalacije ili montaže.

Veoma bitan predlog, koji omogućava potrošaču značajnije viši nivo zaštite, tiče se situacije pojave nesaobraznosti u prvih šest meseci, kada potrošač može da bira između zahteva da se nesaobraznost otkloni zamenom za novi proizvod, odgovarajućim umanjenjem cene, ili da izjavi da raskida ugovor.

Predlaže se da se rok u kojem trgovac odgovara potrošaču na izjavljenu reklamaciju skrati sa 15 na osam dana.

Pojam ugroženog potrošača dobija širi obim i odnosi se na pribavljanje i korišćenje svake robe i svih usluga, a ne samo na usluge od opšteg ekonomskog interesa.

Značajna novina tiče se zaštite od obustave pružanja usluga od opšteg ekonomskog interesa.

"Ako u domaćinstvu postoji ugroženi potrošač zbog uzrasta, hendikepa ili bolesti, nije dozvoljena obustava usluge grejanja, ili snabdevanja električnom energijom ili gasom, kojima se potrošač snabdeva radi grejanja tokom grejne sezone", objasnila je Stanković.

Organizacije za zaštitu potrošača - Nacionalna organizacije potrošača Srbije (NOPS) i Centar potrošača Srbije (CEPS), međutim, smatraju da predložene izmene i dopune Zakona o zaštiti potrošača neće doprineti rešavanju ni jednog bitnog problema koji postoji u zaštiti potrošača, kao i da bi trebalo doneti novi zakon, a ne menjati postojeći.