U Srbiji je svega 8,5 odsto punoletnog stanovništva spremno da u narednih godinu dana pokrene novi posao, 9,7 planira da proširi stari, a jedno i drugo planira 5,4 odsto, dok 76,4 odsto uopšte ne razmišlja o tome.
Agencija za istraživanje javnog mnjenja TNS "Medija Galup" saopštila je da u Srbiji svega 8,5 odsto punoletnog stanovništva spremno da u narednih godinu dana pokrene novi posao, 9,7 planira da proširi stari, a jedno i drugo planira 5,4 odsto, dok 76,4 odsto uopšte ne razmišlja o tome.Prema istraživanju koje je sprovedeno u junu ove godine na uzorku od 1.000 ispitanika, 28,5 odsto muškaraca i 17,4 odsto žena planira da pokrene neki privatni posao, pri čemu je najambicioznija srednja generacija starosti od 30 do 39 godina, sledi grupa izmedju 40 i 49 godina, a tek na trećem mestu je najmladja, od 18 do 29 godina.
Na početku 2007. godine primetno je uobičajeno oklevan¬je, a potom značajan rast preduzetničke inicijative u Srbiji.
Tome verovatno doprinosi "novi početak" sa novom vladom, nastavak i dobar napredak pregovora o stabilizaciji i pridruživanju Evropskoj uniji, ocenjuje agencija.
"Ako su ove pretpostavke tačne, onda se pravi procvat privatne inicijative može očekivati po okončanju pregovora i vero¬vatno po postizanju rešenja za Kosovo", smatra TNS "Medija Galup".
Gradjani koji sebe smatraju pripadnicima viših društvenih kla¬sa, pokazuju značajno više inicijative, a sa padom mesta na klasnoj lestvici pravilno opada i spremnost na nove i širenje postojećih poslovnih poduhvata.
Uočena je i pravilnost da ljudi sa višim mesečnim primanjima po članu domaćinstva u većoj meri planiraju pokretanje ili proširenje privatnog biznisa.
Najviše preduzetničke inicijative ima u jugoistočnoj Srbiji, što je svakako zanimljivo ako se ima u vidu da je ovo najslabije razvijen region sa visokom stopom nezaposlenosti - gotovo svaka treća punoletna osoba razmišlja bilo o pokretanju novog ili širenju starog posla.
U jugoistočnoj Srbiji je skoro dvostuko veći procenat gradjana koji planiraju pokretanje novog nego onih koji mis¬le o proširenju postojećeg posla.
Najmanje se o novim po¬slovima razmišlja u Vojvodini, ali je interesantno da ni Beo¬grad ne prednjači u planiranju novog ili širenju postojećeg biznisa.
Jedna od posledica prelaska na tržišnu ekonomiju je povećanje nezaposlenosti, a za rast zaposlenosti i ukupan ekonomski prosperitet zemalja u tranziciji je, osim stranih ulaganja, veoma važna privatna inicijativa običnih ljudi: osnivanje malih preduzeća, razni oblici samozapošljavanja, porodičnog biznisa i slično, navedeno je u anketi TNS "Medija Galupa".
(Tanjug)