Proizvodna u najvećem domaćem izvozniku, kompaniji Fijat Automobili Srbija (FAS) zaustavljena je zbog manje tražnje jer aktuelni "model 500" već star četiri godine a i preskup za ono što pruža, kažu analitičari.
Sektor autoindustrije je drastično pogođen ekonomskom krizom od 2008. godine naovamo, i taman kada je počeo oporavak stiglo je zahlađenje odnosa Evrope i Rusije (oko Ukrajine) koja je veliko tržište i važna za sve proizvođače.
Poret tih svetskih muka, Fijat u Sribji ima i svoje vlastite. FAS-u na ruku ne ide ni prošlogodišnje vraćanje pošiljke modela "500L" s greškom, koji su prodati u Americi.
Možda i najveća boljak je što sam model iz Kragujevca nije dovoljno konkurentan na svetskom tržištu, tvrde sagovornici Tanjuga. Fijatu je za bolji plasman neophodnan novi model, modernija fabrika, a to, dodaju, podrazumeva i nove investicije.
Urednik u uiglednom biltenu Makroekonomske analize i trendovi (MAT), Stojan Stamenković, kaže da Fijat zaustavlja proizvodnju jer ima mnogo vozila na lageru, a trenutno nema plasman.
Prema rečima Bušatlije, Fijat " 500L" je nekonkurentan automobil u svojoj kategoriji, jer je kod nas koštao oko 16.000 evra, a "u Evropi se nigde ne može prodati za više od 12.000 evra". Drugo, rekao je Bušatlija, FAS će imati problem u konkurenciji unutar grupacije i kad se stabilizuje evropsko tržište. "Naša fabrika je limitirana na seriju od 100.000 automobila godišnje, što je najmanji kapacitet u lancu Fijatovih fabrika, a u Poljskoj na primer, godišnje se proizvodi 500.000. U Italiji je manja zaposlenost po jedinici proizvoda, jer su sve fabrike robotizovane. Na jednog tamo zaposlenog imate četiri radnika kod nas, pa to anulira prednost jeftinijeg rada", rekao je Bušatlija.
"Oni možda računaju da će tražnja u narednom periodu da raste,ali meni se čini da na to ne bi trebalo računati", rekao je Stamenković uz opasku da bi se pre trebalo bojati da se ne nastavi sa padom tražnje.
"Tačno je da smo i prošle godine imali oštar pad prodaje Fijata u avgustu, ali to je zato što su u Italiji kolektivni godišnji odmori. Sada je pad tražnje počeo već u junu", rekao je Stamenković novinarima na predstavljanju najnovijeg broja MAT-a.
Automobilsko tržište je takvo, kaže on, da se na svake tri četiri godine traže novi modeli, bilo da je u pitanju dizajn spoljni ili unutrašnji ili nešto drugo. Stamenković je podsetio da je 2012. Fijat imao veliku ekspanziju vozila, ali je podsetio da je ograničeno vreme koliko može da traje ekspanzija jednog modela.
Savetnik za razvoj i investicije i saradnik MAT-a Mahmud Bušatlija kaže da je zaustavljanje proizvodnje i pad tražnje posledica daljeg zaoštravanja krize u Evropi.
"Autoindustrija je dosta pogođena evropskom krizom i odnosima sa Rusijom koja je veliko tržište, a to se oslikava i na Fijat. On ima problema i u Americi, jer je prošle godine povučeno iz prodaje oko 30.000 primeraka modela "500L" zbog greške. Tamo se nije spominjalo da su ti modeli došli iz naše fabrike, ali ako oni znaju da je auto odavde krenuo, mozda i to utiče", kazao je Bušatlija.
On je ocenio da one rezultate koje je u povećanju izvoza ranije pokazivao FAS kad je dostizao puni kapacitet, više ne možemo ponoviti.
"Na početku proizvodnje, FAS se sa 10.000 automobila godišnje popeo na 100.000. Sada možda može da se popne na 120.000, ali to nije dramatičan rast. Ne možemo da očekujemo povećanje proizvodnje bez investicija", zaključio je Bušatlija.
Kompanija Fijat automobili Srbija (FAS) saopštila je juče da je u fabrici automobila u Kragujevcu privremeno zaustavljena proizvodnja modela "500L", kako bi resursi bili sačuvani i uskoro bili u punoj funkciji, a Samostalni sindikat te fabrike uputio je dopis Vladi, tražeći rešenje za novonastalu situaciju.