Prošle godine Švajcarska federalna železnica (SBB), glavni operator u zemlji, dobila je više od 2,2 milijarde franaka (1,8 milijardi evra) od države a sami Švajcarci su na nekoliko referenduma potvrdili svoju podrđku investiranju u železničku infrastrukturu.

Istraživanje Boston konsalting grupe (BCG) o modelima subvenicionisanja železnice u Evropi pokazuje da je na drugom mestu u Evropi, sa prosečnih 220 evra po stanovniku godišnje iz budžeta, Francuska.

Kako piše francuski list "Figaro", i jedna i druga suma daleko premašuje izdvajanja Velike Britanije ili Holandije, na primer, koje godišnje za tu namenu potroše oko 130 evra po stanovniku.

Siromašnije zemlje EU Portugalija, ili recimo Poljska, izdvajaju svega oko 100 evra u proseku po stanovniku, navodi se u drugoj studiji ove konsultantske kompanije o performansama železničkog sistema Starog kontinenta.

U najnovijoj studiji BCG je želeo da ukaže na vezu između iznosa budžetskih sredstava koje države namenjuju železničkoj mreži i operaterima, i njihovih performansi.

Uopšteno govoreći, zemlja koja izdvaja više sredstava iz budžeta za svoju železnicu, imaće bolje performanse, međutim, te subvencije, neophodne za održavanje kvaliteta, bezbednosti i efikasnosti javnih železnica, nisu uvek najbolje iskorišćene, naglašava se u studiji.

Iz BCG-a podsećaju da su uoči donošenja železnicke reforme u Francuskoj, (započete 2013, usvojene u avgustu 2014) bili upitani da istraže uticaj eventualne liberalizacije železnice na njenu efikasnost, i zaključak je bio da taj uticaj nije odlučujući.

To ne znači da ne treba pokušati sa otvaranjem tržišta u sektoru železničkog saobraćaja, ali pitanje javnog finansiranja ipak ima presudan uticaj na kvalitet železničkog sistema, smatraju stručnjaci BCG-a.