KONTROLORI LETA SU UMORNI, upozoravaju iz Sindikata

Kontrola letenja Srbije i Crne Gore (SMATSA) u dužem vremenskom periodu ne poštuje standardne operativne procedure koje se odnose na stres kontrolora letenja, što može da ugrozi bezbednost tog vazdušnog prostora, upozorio je Sinikat.

MONDO/Jovan Terzić

"Zbog nezakonitog postupanja SMATSA obavestili smo međunarodne institucije i krovni Evropski sindikat radnika u transportu da postoje sumnje da je bezbednost letenja iznad Srbije i Crne Gore ugrožena. Sindikat zahteva da se hitno primene svi interni propisi kao i evropske regulative, kojih je SMATSA potpisnik, ali ih do sada nije poštovala", navodi se u saopštenju Sindikata kontrole letenja.

Kako je objasnio taj sindikat "vrše se nezakonite i neblagovremene promene radnih vremena, a te promene su toliko učestale da mogu biti pogubne po život i zdravlje zaposlenih".

ŠTA AKO BUDE ŠTRAJKA?

Po oceni Sindikata, SMATSA krši kolektivni ugovor, ali i zakone i "već četiri godine odbija da postupi po zakonu i donese akt kojim bi se propisao mimimum procesa rada u slučaju štrajka". Sindikat kontrole letenja se nada da do štrajka neće doći ali od rukovodstva traži da "hitno počne da ispravlja svoje greške" koje direktno utiču na smanjenje sposobnosti za rad kontrolora letenja a time i na bezbednost vazdušnog saobraćaja".

"Radna satnica kontrolora letenja ista je tokom sezone i van nje, pa često dolazi do premora. Kontrolori letenja nemaju potrebno vreme za odmor i vraćanje psihofizičkog stanja na radni maksimum i samim tim nespremno se dočekuje naredna sezona. Operativno osoblje uskraćeno je za adekvatne sobe za odmor i rekreaciju tokom radnog vremena, koje su preko potrebne za vraćanje koncentracije nakon napornih radnih sati, a kontrolorima letenja u Crnoj Gori je već duže vreme čak uskraćena pijaća voda na radnom mestu, kao jedno od osnovnih elementarnih uslova", ističe se u saopštenju sindikata.

Dodaje se da u SMATSA ne postoji akt kojim se reguliše plan karijere, što je od velikog značaja kako za kontrolore letenja, tako i za samu firmu, kao i da ne postoje pravilnici vezani za sukob interesa, kao ni konkursi za operativne pozicije, što dovodi do negativne selekcije kadrova koje mogu, kako je ukazano, imati pogubne posledice za kompaniju i državu.

"Posao kontrolora letenja jedan je od najstresnijih poslova po količini stresa i bolestima koje izaziva i opšte je poznato da većina kontrolora letenja ne doživi kasnu starost već im je, po svetskim studijama, životni vek u proseku kraći za 15 godina. Sve svetske kompanije koje pružaju usluge kontrole letenja, trude se da životne i radne uslove operativcima koji direktno utiču na bezbednost vazdušnog saobraćaja postave na maksimum, dok SMATSA radi upravo suprotno", smatra Sindikat kontrole letenja.

Sindikat kontrole letenja je reprezentativni sindikat operativnog osoblja kontrole letenja u Srbiji i Crnoj Gori i ima 350 članova.