KAKVA RAČUNICA: U Montenegro erlajns sipati 155 mln € da bi vredeo 18?!

Revizorsko-konsultatska agencija Dilojt navela je u analizi da je opravdano spasavanje aviokompanije Montenegro erlajns, "ako su tačni podaci dobijeni od uprave kompanije".

Planirana ulaganja države u Montenegro erlajns (MA) su opravdana, uvažavajući načelo investitora u tržišnoj ekonomiji, navedeno je u analizi opravdanosti predloženog ulaganja u koju je uradila kancelarija revizorsko-konsultatske agencije Dilojt iz Beograda, u koju su podgoričke "Vijesti" imale uvid.

Oni navode da su ovaj zaključak doneli na bazi pretpostavki i analiza prikazanih u dokumentu, koje su urađene na osnovu podataka dobijenih od rukovodstva kompanije, uz ogradu da su dobijeni podaci tačni.

"Nismo izvršili reviziju pribavljenih podataka te ne izražavamo mišljenje niti bilo koji drugi vid potvrde verodostojnosti podataka", naveo je Dilojt.

Kako su objasnili, analizu su uradili za potrebe Ministarstva finansija prema ugovoru o finansijskom savetovanju iz decembra 2019, a završena je 13. decembra nakon što su analizirali predlog zakona o MA, Plan finansijske konsolidacije i osnovnog pravca razvoja MA, finansijske i revizorske izvještaje i druge javne podatke i obavili razgovore sa članovima uprave MA.

To znači da je analiza ugovorena i urađena za svega nekoliko dana, navode "Vijesti".

Dilojt je analizirao dva alternativna scenarija - podršku države od 155 miliona evra, a drugi je stečaj kompanije.

MALO MINUS, MALO PLUS

Ako kompanije dobije ovu državnu pomoć, 2020. godinu će prema analizi završiti sa gubitkom od 6,6 miliona evra.U 2021. će nakon nabavke aviona imati profit od 3,3 miliona evra, kao i u 2022, dok bi 2023. neto dobit iznosila 5,1 milion evra.Poslovni prihodi kompanije bi, prema ovom scenariju, porasli sa 76 miliona u 2020. na 82 miliona u 2023, dok bi istovremeno rashodi pali sa 80 na 71 milion.Troškovi amortizacije, zbog nabavke novih aviona, porasli bi sa 1,2 na 5,2 miliona evra.Profit bi nastavio da raste, pa bi 2028. iznosio 5,7 miliona evra.

 "Država bi planiranim ulaganjima ostvarila neto sadašnju vrednost od 17,8 miliona evra, što je značajno više od 2,8 miliona evra koliko je projektovana vrednost u alternativnom stečajnom postupku", glavni je zaključak analize Dilojta.

To, ocenjuje podgorički list, pokazuje u koliku krizu je dovedena kompanija i koliki je njen minus, kada će nakon ulaganja od 155 miliona njena vrednost biti 17,8 miliona.

List navodi da dubinu problema u koji je doveden MA, i pored dosadašnje izdašne državne pomoći, pokazuje i analiza mogućeg stečaja.

U tom slučaju bi, kako je navedeno, nakon naplate garancija i preuzimanja depozita, potraživanja poverilaca iznosila 102 miliona evra, dok bi se od prodaje imovine kompanije moglo dobiti najviše 5,5 miliona evra.

Poverioci bi naplatili najviše 5,4 odsto svojih potraživanja, a država bi za svojih 52,2 miliona evra mogla dobiti 2,8 miliona.

Dilojt navodi da će prema planu u 2020. godini biti u kompaniju uloženo 100,2 miliona evra kojim će biti pokriveni dugovi kompanije prema državi, Aerodromima, Hipotekarnoj banci, dobavljačima, kao i novac za održavanje likvidnosti i reastauraciju motora.

Plaćanje dugova kontroli leta predviđeno je u četiri rate od 2020. do 2023. godine, dok će ulaganje u nabavku novih polovnih aviona od 50 miliona evra sprovesti u periodu od 2021. do 2024. godine u godišnjim ratama od po 12,5 miliona evra.

Kompanija sada ima četiri operativna aviona, od čega je jedan njen, za dva plaća zakup a jedan je nabavljen preko lizinga.

Zbog nabavke novih aviona kompanija će, kako je navedeno, imati manje troškove zakupa zbog čega će godišnje imati neto uštedu od 6,5 do 6,9 miliona evra.