MANIČNA KUPOVINA: Supermarketi globalno obuzdavaju kupce

"Može samo po dva komada" natpisi su na supermarketi širom sveta, koji pokušavaju da ograničavanjem prodaje hrane i robe za domaćinstvo spreče nestašice izazvane paničnom kupovine zbog pandemija korona virusa.

MONDO/ Snežana Nikolić

Prodavci hrane u Velikoj Britaniji, uključujući velike domaće i međunarodne lance samousluga, ograničili su broj nekih ili čak i svih proizvoda koje pojedinac može kupiti. Slične mere su preduzete i u pojedinim prodajnim mestima u Sjedinjenim Državama i Australiji, piše CNN na svom sajtu. Ni Srbija nije daleko, mada su takve pojave još sporadične.

Popularni proizvodi kao što su toaletni papir, sapun i dugotrajno mleko ograničeni su na dva po kupcu u lancu Seinsburi (Sainsbury's), Tesko (Tesco) je kupovinu ograničio na tri ista artikla, a ograničenje na četiri je u lancu diskonta Aldi.

Izvršni direktor Aldija za Veliku Britaniju Džil Herli je u pismu kupcima poručio: "Ako kupujemo kao i obično, naše prodavnice će se brzo vratiti u normalu".

Trgovcima ponestaje mesta da skladište nekoliko puta veće narudžbe nego što je normalno, pa zatvaraju kafee i mini picerije da bi oslobodili prostor i kamione za dostavljanje proizvode potrebnijih mušterijama.

Vanredna stanja o ograničenje kretanja za najstarije sugrađane, kao zdravstveno najosetljivije kategorije, nametnuli su i posebne dane ili sate u danu kada oni mogu da kupujuju a da ne povećavaju rizik od dobijanja virusa.

U SRBIJI TEK PONEGDE

Ograničenja prodaje ima i u Srbiji ali samo sporadično, jer prehrambene robe uglavnom ima a sredstava za dezinfekciju i zaštitne opreme uglavnom ne, pa nema ni ograničenja. U jednom velikom lancu istaknuto je da se neki proizvodi mogu kupiti u oraničenoj količini, ali to nije pravilo. Iz Vlade Srbije je i javno rečeno da će se sredsta za dezinfekciju prodavat građanima samo u unapred maksimizovanim količinama.

Nemci se, zasad,opiru ograničenjima. Nemačka maloprodajna grupa Reve (REWE, lanac supermarketa REWE, Penny i Nahkauf), ostavila je poslovođama da odluče o organičenju.

Postoji "vanredna" briga i o onlajn kupcima. Negde stariji sugrađani imaju prednost pri isporuci a negde ostali moraju da čekaju u "virtuelnim redovima". Tako britanski internet veleprodajni lanac Okado (Ocado) "ostavlja" ljude da čekaju sa narudžbom i duže od dva sata kako bi uspeo da savlada porast opterećenja na svojim sajtovima. U nekom trenutku su čak isključili svoju aplikaciju jer nije mogla da se nosi s porastom potražnje, i savetovala je kupce da nedeljama unapred zakažu ;kućnu isporuku naručene i plaćene robe.
"Da bismo pomogli da distribucija bude pravična, privremeno smo ograničili neke proizvode na jedan ili dva po narudžbi", navodi se u napomeni te firme kupcima.

Kerfur, (Carrefour) koji ima preko 5.200 prodavnica namirnica širom Francuske, pokreće uslugu telefonskog naručivanja sa kućnom dostavom u Parizu za ljude koji ne mogu da putuju i nemaju pristup internetu. Planira da to potom uvede i u drugim gradovima.

Ništa bolje nije ni na najjužnijem kontinentu, u Australiji. Vodeći lanac supermarketa Vulvorts (Woolworths) zabranio je kupcima da kupuju više od dva komada bilo koje vrste upakovane robe. U supermarket Kostko (Costco) u Sidneju u sredu je pozvana policija da bi pomogla da se smiri masa ljudi koji su panično kupovali.

Pustoš u Tesku  Youtube/ James Nickel