Onlajn kupovina u Srbiji: EVO šta se NAJVIŠE TRAŽI

Kompjuteri, konzole ali i stolovi, stolice, aparati za ličnu negu...

U pojedinim prodavnicama tehničke robe od uvođenja vanrednog stanja zbog epidemije korona virusa onlajn prodaja je povećana za 50 odsto, a najveći rast beleži prodaja računara, IT opreme i gejming konzola, dok su se na listi najbolje prodavanih proizvoda našli i aparati za negu i ulepšavanje.

U Narodnoj banci Srbije kažu za Tanjug da se očekuje da će elektronska trgovina u prvom tromesečju u pojedinim privrednim granama pokazati rast, dok će u nekima biti u padu, što je sasvim očekivano u datim okolnostima.

Za sada tehnička roba ima najveću prođu, a u velikim prodavnicama nameštaja i drugih stvari za kuću kažu da potrošači onlajn kupuju stvari koje su im potrebni kako bi reorganizovali i opremili svoj dom za period izolacije, pa su tako najviše zainteresovani za stolove, stolice, dušeke i posteljine.

U Tehnomaniji za Tanjug povećanu tražnju za računarima i IT opremom objašnjavaju uglavnom činjenicom da mnogi poslodavci organizuju za zaposlene rad od kuće.

"Porast prodaje konzola i gejming opreme možemo pripisati činjenici da sve više ljudi svoje slobodno vreme provodi u svojim domovima. Pored pomenutih kategorija na listi najbolje prodavanih proizvoda su se našli i aparati za negu i ulepšavanje koji potrošačima pružaju jednostavno i brzo ulepšavanje kod kuće", kaže Marta Jovančić iz Tehnomanije.

Navodi da se trude da podstaknu potrošače da kupovinu obave na lakši i brži način, iz udobnosti i bezbednosti svog doma, a da zahvaljujući posebnim pogodnostima i akcijama beleže pozitivan trend prodaje putem interneta.

"Nastojimo da odgovorimo što brže na sve zahteve u novonastaloj situaciji. U skladu sa novim okolnostima organizovali smo našu isporuku i povećali mere predostrožnosti. U cilju prevencije, isporuka se vrši beskontaktno. Uređaji se dopremaju do ulaznih vrata i po želji primaoca otpakuju na licu mesta", rekla je Jovančić.

Kako je navela, vreme isporuke je prilagođeno trajanju zabrane kretanja i dostava funkcioniše nesmetano, a besplatna je za sve porudžbine u vrenosti većoj od 2.000 dinara.

Milica Radović iz Gigatrona kaže za Tanjug da je sada primarna onlajn prodaja, za koju navodi da je značajno veća u odnosu na raniji period.

"Prodavnice u tržnim centrima su zatvorene, još uvek imamo neke objekte koji rade, međutim kako je skraćeno radno vreme ljudima mnogo više odgovara da kupovinu obave onlajn iz svojih kuća", rekla je Radović.

Kako je navela, najprodavaniji su laptopovi, desk top računari, monitori, televizori, oprema za gejming, fitnes oprema, ali i mali kućni aparati i bela tehnika.

Robu, dodaje, isporučuju putem kurirskih službi od kojih u ovim trenutku sada praktično najviše zavise.

"Deo isporuke radimo sami naročito za belu tehniku, a što se čekanja tiče tu smo uslovljeni radom kurirskih službi", rekla je Radović i dodala da maksimalno nastoje da rok isporuke bude dva-tri dana, a da je dostava je, kaže, besplatna za kupljenu robu čija je vrednost veća od 3. 000 dinara.

Nude i isporuku do vrata za kupce bele tehnike, dok su od skoro pokrenuli novu uslugu koja podrazumeva preuzimanje kupljenih uređaja van maloprodajnih objekata u vreme kada kupcu odgovara, odnosno bez čekanja u redu i ulaska u prodavnicu.

"Dakle, kupac naruči onlajn, plati sve putem onlajn aplikacije i nakon toga može da dođe u dogovoreno vreme da preuzme robu", rekla je Radović.

Ispričala je da u ovom periodu ne organizuju neke veće akcije i popuste, s ozbirom da je potražnja velika, a da su zalihe robe, koje za sada ima u dovoljnim količinama, ograničene.

U kompaniji IKEA kažu da je njihova onlajn prodavnica od samog uvođenja pokazala brojne prednosti, i da su u prethodnoj godini, kada je u pitanju ovaj segment, imali rast od 81,5 odsto.

Navode da je vanredno stanje donelo i razne izazove, ali da i u ovim teškim vremenima i dalje postoji interesovanje građana za proizvode te kompanije.

"Nastavak poslovanja kroz elektronsku trgovinu je važan i za naše zaposlene, jer će nam omogućiti da ublažimo negativan efekat krize i pritom osiguramo srednjoročnu i dugoročnu održivost našeg biznisa", reklao je direktor IKEA za Srbiju Strahinja Urošević.

"Ono što smo za sada primetili, jeste da su naši kupci najviše zainteresovani za osnovne proizvode koji su im potrebni kako bi reorganizovali i opremili svoj dom za period izolacije. Pod tim mislimo na stolove, stolice, dušeke, posteljinu i slično, sav onaj nameštaj i proizvodi koji nam omoguava normalan i neometan boravak kod kuće", kaže Urošević.

U Srbiji IKEA nudi beskontaktnu dostavu na kućnu adresu, od juče je dostupno i preuzimanje porudžbine bez kontakta u robnoj kući IKEA Beograd i u centru za isporuku Novi Sad, putem Click & Collect usluge, a usluge dostave se naplaćuju po uobičajenim cenama, u zavisnosti od težine pošiljke.

U skladu sa odlukama i merama Vlade, kao i zbog bezbednosti zaposlenih i kupaca, kaže Urošević, usluge poput planiranja u kući, usluge montaže ili ugradnje kuhinja su privremeno obustavljene.

Navodi i da su zbog trenutne situacije moguća manja kašnjenja dostave, a nastoje da kupce na vreme obaveste ukoliko dođe do izmena u najavljenim rokovima dostave.

Za Tanjug u NBS navode da će precizne informacije o broju i vrednosti transakcija kupovine roba i usluga na internetu imati po analizi relevantnih podataka koje će Narodnoj banci Srbije dostaviti banke.

Navode da će tada imati zvanične podatke o broju plaćanja bezgotovinskim putem, među kojima su i podaci o transakcijama platnim karticama i elektronskim novcem za kupovinu robe i usluga preko interneta.

Precizirali su da NBS raspolaže podacima o transakcijama internet kupovine robe i usluga koja je izvršena platnim karticama ili upotrebom elektronskog novca, ali ne i podacima o internet kupovini koja je izvršena na drugi način, na primer plaćanje pouzećem i slično.