SAVET PREDUZETNICIMA: Kako da bezbedno posao "vratite" u firmu

Drastične mere koje su bile neophodne za suzbijanje epidemije korona virusa polako se ublažavaju i "rad od kuće" se vraća u prostorije firmi. Evo nekih saveta kako da to bezbedno učinite.

Epidemija je pod kontrolom a život "mora da ide dalje", tako da su firme polako počele da ponovo otvaraju pogone ili da "rad od kuće" sele u kancelarije. U Srbiji se na posao proteklih dana vratilo ili će se do kraja nedelje vratiti, 20.000 ljudi.

Zato je dobrodošlo nekoliko saveta kako taj rad učiniti zdravstveno bezbednim za sve zaposlene, koje su dali iz američke službe za bezbednost na radu (Occupational Safety and Health Administration) ali i vlasnici "malog biznisa", piše Inc.com.

Prvi savet je "preuzeti" neke postupke koje su primenili vlasnici radnji koje su imale sreću da ostanu u poslu tokom trajanja "zaključavanja". Oni su svoju i bezbednost svojih mušterija održavali tako što su ograničavali broj ljudi u prostoriji/prodavnici/kancelariji. Propisana socijalna distanca održavana je i organizovanje svojevrsnih "saobračajnih ostrva" za koridore s jednosmernim kretanjem, i postavljenjem (providnih) barijera između kupaca i radnika.

Preduzeća koja se sada pripremaju za otvaranje imaće, prevashodno na umu drugu ciljnu grupu za zaštitu – sopstvene radnike.

Prva linija odbrane je, svakako, držanje radnika koji su bolesni od bilo čega (bolesni od korone svakako, bart u Srbji,  idu u bolnicu), kod kuće.

Tako recimo, u trgovini čajem "Tiesta ti" (Tiesta Tea) iz Čikaga, koja prodaje u prodavnicama i onlajn, šefovi mere temperaturu zaposlenima pre nego što počnu smenu. Oni koji su zdravi, dobiju sredstvo za čišćenje svojih radnih mesta koja su, pak, fizički razdvojena da bi svako ima više ličnog prostora. Radnici nose pregače, rukavice i maske ceo dan.

Suosnivači, Patrik Tanus i Den Klejn rekli su zaposlenima otpočetka da čak i ako samo sumnjaju da su zaraženi da ostanu kod kuće i da će biti plaćeni kao da rade.

"Ljudi moraju da osete da imaju podršku. Moraju da znaju da je ok da ostanu kod kuće, da će biti plaćeni, a mi ćemo morati da radimo bez njih. Poslednja stvar koju bi neko želeo je da se ljudi osete primorani da dolaze na posao da ne bi imali problema", kaže Klajn.

Proizvođač prozora Indow iz Portlanda u Oregonu, je zamenio sve kvake za vrata u svojim prostorijama rezama, tako da radnici mogu da vrata otvaraju podlakticom, bez hvatanja šakom. Nešto slično već imaju Finci, na rashladnim vitrinama u svojim prodavniciama.

Zaposleni su, takođe, postavili nalepnice jarkih boja pored mesta koja se inače često dodiruju, kao što su prekidači za svetlo i neki dugmići, kako bi kod ljudi povećali budnost i svest o tim mestima. Za svako takvo mesto ima i radnik koji je u smeni zadužen da ga povremeno dezinfikuje.

Veće kompanije moraju da primene i veće mere bezbednosti. Amazon je tako izbacio stajaće sastanke (stand-up meetings), informacije koje su se ranije saopštavale licem u lice sada su se preselile na oglasne table, pauze su raspoređene tako da na njima ne bude mnogo ljudi u isto vreme, a stolice u prostorijama za pauze su "razređene".

SMERNICE STRUČNJAKA

Naravno da kompanije nemaju "pravilo ponašanja" u slučaju pandemije, pa je u SAD nadležna služba za bezbednost na radu OSHE, izdala preporuke za borbu sa covid-19 prethodnih nedelja. Među njima su:

  • "obeshrabrite" zaposlene da koriste tuđe telefone, stolove, kancelarije, ili druge alate i opremu.
  • obezbedite radnicima da imaju dezinfekcione maramice, kante koje se ne moraju ručno otvarati, sapun za ruke, sredstava za pranje na bazi alkohola sa najmanje 60%, dezinfekciona sredstva, i jednokratne ubruse za čišćenje radnih površina.
  • instalirajte efikasne vazdušne filtere i pojačajte ventilaciju. To će biti dugoročna korist.
  • uradite plan za momentalnu izolaciju zaposlenog ili mušterije/klijenta koji se razboli na poslu
  • napravitedodatan prostor za kupce. Za one koji imaju maloprodaju možda je rešenje i dodatak mesta za kupovinu "iz kola".
  • komunikaciju licem u lice i sa klijentima i sa zaposlenima zamenite telefonskom ili preko video uređaja, koliko je god to moguće.
  • uvedite dodatne radne dane ili dodatne smene, kako se se u jednoj smeni smanjio broj ljudi na određeno mestu u određeno vreme.