Državni pravobranilac Havijer Besera (Xavier Becerra) – uz podršku gradskih pravobranilaca Los Anđelesa, San Dijega i San Franciska – prošlog utorka je podneo tužbu u kojoj se zahteva isplata "više stotina miliona dolara" na ime neisplaćenih zarada i novčanih kazni.
U tužbi se zahteva sprovođenje kalifornijskog zakona poznatog kao Assembly Bill 5, ili AB5, koji je stupio na snagu početkom ove godine, s ciljem da se pooštre uslovi za kompanije koje svoje de fakto radnike klasifikuju kao nezavisne ugovarače.
"Ove kompanije puštaju radnike da rade za njih, ali ne prihvataju da im pruže bilo kakvu zaštitu”, izjavio je Besera u utorak. "Mi ćemo se pobrinuti da i Uber i Lift igraju po pravilima".
Uber i Lift se protive zakonu AB5 i umesto toga podržavaju alternativnu meru kojom bi se, kako kažu, vozačima obezbedila bolja zaštita, ali bez ugrožavanja fleksibilnosti koju im pruža posao koji im dolazi preko telefonskih aplikacija.
"U vreme kad je ekonomija Kalifornije u krizi i kad je četiri miliona ljudi bez posla, moramo tim ljudima pomoći da što pre počnu da zarađuju, umesto da im to otežavamo", izjavio je predstavnik za štampu kompanije Uber u odgovoru na tužbu.
"Tužbu ćemo osporiti na sudu, a istovremeno ćemo nastojati da podignemo standard nezavisnog rada za vozače u Kaliforniji, uključujući tu i garantovane minimalne zarade i nove beneficije.”
Iz kompanije Lift poručuju: "Spremni smo da sarađujemo sa državnim pravobraniocem i gradonačelnicima širom naše države, kako bi što veći broj radnika mogao da iskoristi sve prednosti kalifornijske inovativne ekonomije, posebno u ovom periodu, kad je otvaranje novih radnih mesta sa pristupačnom zdravstvenom zaštitom i drugim beneficijama od većeg značaja nego ikad pre.”
Tokom prethodnih nekoliko nedelja, kompanija Uber je radnicima, čiji su se prihodi smanjili zbog pada potražnje za uslugama prevoza, predlagala da nađu privremene poslove u kompanijama kao što su onlajn prodavnica Amazon i hipermarketi Seven eleven (7-Eleven) ili da se, ako poseduju dozvolu za vožnju komercijalnih vozila, zaposle kao vozači kamiona.
Međutim, kritičari ovih kompanija kažu da je korona virus samo dodatno pojačao njihovu zabrinutost zbog izuzetno visokih procena vrednosti ovih kompanija na berzama, strahujući da je takav uspeh industrije posredovanja u uslugama prevoza postignut preko leđa nedovoljno zaštićenih radnika.
"Ovo je velika pobeda za vozače", kaže Karlos Ramos (Carlos Ramos), vozač i organizator u aktivističkoj grupi Gig vorkers rajzing ("Gig Workers Rising").
"Milijarderi vole da sami biraju koje će zakone poštovati. Danas je Kalifornija pokazala da niko nije iznad zakona, čak ni tehnološki giganti.”
Ranije ove godine, kompanije Uber i Postmejts (Postmates), koja se bavi dostavom, pokušale su da ospore AB5 na sudu, tvrdeći da se prema njima postupa nepravedno. Njihov zahtev da se spreči stupanje ovog zakona na snagu odbijen je u februaru.