Širom Evrope već se najavljuju velike rasprodaje, jer trgovcima ne odgovara da im prošlogodišnja roba stoji u magacinima i čeka narednu sezonu za prodaju.
Slično je i u Srbiji, pad cena garderobe je izvestan, ali kao što smo već navikli, ne u obimu i procentima kao u razvijenim evropskim zemljama. U svetu su rasprodaje već krenule, a ali "pik" tek treba očekivati.
Konsultantska firma McKinsey procenjuje da globalna vrednost neprodate odeće u prodavnicama i skladištima iznosi između 140 i 160 milijardi evra.
To je dvostruko više od uobičajenih nivoa. Neki veliki zapadni trgovci odećom ističu kako se "guše" u zalihama prošlogodišnje odeće koja bi uobičajeno bila rasprodata tokom jesenskih i zimskih sniženja.
Kupovina odeće i obuće u Srbiji, samo u martu prošle godine pala je za 54 odsto, a za dodatnih 20 procenata u aprilu. Širom sveta prodaja je pala i do 90 odsto tokom prošle godine, a iako su mnogi jedva čekali ponovno otvaranje butika, kupci ni tada nisu pohrlili u njih.
Naprotiv, mnogi se boje krize te upravo na ovim stvarima pokušavaju da uštede novac.
Iz Udruženja trgovaca Austrije ističu da se u skladištima lanaca koji prodaju odeću nagomilalo više od 50 miliona neprodatih artikala, koji će posle otključavanja morati da se prodaju. Takođe, jedan od primera je i irska maloprodaja brze mode, zastupljena širom Evrope, a koja je istakla da će staviti neprodatu odeću za jesen i zimu, u vrednosti od 200 miliona funti u skladišta da bi pokušali da ih prodaju kasnije ove godine.
S druge strane, to što je loše po trgovce, dobro je za građane, jer će "otključavanje doneti rasprodaje", naglašavaju u austrijskom Udruženju.
Smatraju da ono što bude preostalo od zimske robe biće prodato u autlet prodavnicama ili donirano humanitarnim ustanovama, jer ne veruju da će se trgovci odlučiti da tu robu ostave u skladištu do naredne sezone.
Profesor na Ekonomskom fakultetu u Beogradu, Goran Petković ističe da je za proizvođače i trgovce u Evropi prosto neprihvatljiv poslovni model da prošlogodišnju robu ostavljaju za prodaju u narednoj sezoni.
"To se u tim zemljama smatra pogubnim za imidž prodavnice - da se zateknu prošlogodišnji modeli, te oni moraju da odu u autlet centre. Sada su i autlet centri zatrpani, jer se ni tamo nije prodavalo, pa sada verovatno planiraju kako znaju i umeju da rasprodaju te se stoga i očekuju rasprodaje", kaže Petković.
(MONDO/Blic)
Budite bolje informisani od drugih, PREUZMITE MONDO MOBILNU APLIKACIJU.