Nemački ekonomski institut je upozorio građane da će u narednih nekoliko meseci biti nestašice robe iz Kine. I cene će biti znatno veće, jer su veći i troškovi. Kontejneri iz Kine dolaze puni, a vraćaju se prazni, jer robe iz Evrope zbog kovida nema dovoljno. Problem nije zaobišao ni Srbiju.
Cena kontejnerskog prevoza iz Kine do Evrope bila je od 3.600 do 4.000 evra po kontejneru. Sada se ta cena penje na 8.000 do 9.000 evra, u zavisnosti iz koje kineske luke dolazi.
Prioritet imaju oni koji plaćaju u pretplati kineskim kompanijama, a iz Evrope zbog zaostataka proizvodnje moraju da se vraćaju prazni kontejneri ili 30 odsto natovareni. Sa Amerikom je još gora situacija, jer mnogi delovi za finalizaciju proizvoda iz Kine kasne i po nekoliko meseci.
"U trgovini milosti nema. Nije poskupela kineska roba već njen transport, a to neko mora da plati. Fri šiping ostaje daleko iza nas sada se sve mora dobro platiti, ako ne želite da vam roba kasni", kaže Hu Jing, direktor šangajske luke.
Obim trgovine Kine sa 17 zemalja Centralne i Istočne Evrope dostigao je 103,15 milijardi dolara u 2020. godini, čime je prvi put premašena vrednost od 100 milijardi dolara, a saradnja iz godine u godinu je sve bolja.
"Kina već sada proizvodi 80 odsto onoga što joj je potrebno. Kini su jedino potrebne sirovine i sofisticirani poluproizvodi. Oni ne dolaze iz Evrope već iz zemalja trećeg sveta i tu je nastao problem", kaže Hi Vej, ekonomista iz Kine.
Šta se dešava kod nas?
I kod nas se u pojedinim segmentima oseća nedostatak asortimana i količine kineske robe. Naši uvoznici zbog cene prevoza nisu u stanju samostalno da zakupljuju veće količine kontejnera, pa su mala i srednja preduzeća okrenuta velikim prevoznicima.
Kako kažu, u nekima od njih mi smo na redu tek u avgustu, i to sa 30 odsto višom cenom.
Budite bolje informisani od drugih, PREUZMITE MONDO MOBILNU APLIKACIJU.
(Mondo/RTS)