Ekonomija

GRAĐANI SE MASOVNO ŽALE PRILIKOM ONLAJN KUPOVINE: Evo koja su prava potrošača i kada su dužni da vam vrate novac

Autor Tamara Jovanović

Žalbe na isporučenu robu prilikom onlajn kupovine su se udvostučile, ali potrošači još uvek nisu do kraja upoznati sa svojim pravima.

Izvor: MONDO/Stefan Stojanović

Onlajn trgovina u Srbiji doživela je ekspanziju tokom pandemije virusa korona, što je dovelo do problema u dostavi na kućnu adresu. Kao logičan sled događaja, uvećao se broj žalbi zbog kašnjenja, neisporučivanja ili oštećenja robe.

Bez obzira na to što su teškoće u ovoj oblasti iste godinama, građani se još uvek nisu dobro upoznali sa svojim pravima.

Potrošači koji su preko interneta kupovali proizvode mogu da raskinu ugovor ukoliko rok za isporuku nije ispoštovan. Trgovac je tada u obavezi da vrati novac u periodu od tri dana. U Nacionalnoj organizaciji potrošača Srbije (NOPS) ističu da je skok onlajn kupovine tokom pandemije doveo do preopterećenosti kurirskih službi.

"Zakonski rok za isporuku je 30 dana, osim ako nije drugačije dogovoreno", kaže Mladen Alfirović iz Nacionalne organizacije potrošača Srbije.

Ako ga trgovac ne ispoštuje, ugovor se raskida, osim ako kupac ne ostavi dodatni rok za ispunjenje obaveze. Ukoliko trgovac ni tada ne obavi dostavu, ugovor se automatski raskida.

Ako potrošači ne žele da ostavljaju dodatni rok za isporuku, onda je neophodno da pisanim ili elektronskim putem obaveste prodavca da je ugovor o prodaji raskinut zbog nepoštovanja roka isporuke prema Zakonu o zaštiti potrošača. Bilo bi poželjno da ostave i broj računa na koji žele da im se uplati novac, kako bi se procedure oko povraćaja olakšale i ubrzale. Ukoliko prodavac ne vrati novac u zakonskom roku do tri dana ili kupac ne može da stupi u kontakt sa njim, onda o svemu treba da obavesti inspekciju.

Ko dostavlja robu?

Kupci treba da vode računa i da li robu dostavlja trgovac ili kurirska služba, jer se u zavisnosti od toga razlikuju i njihova prava. Ako isporuku obavlja služba dostave kompanije od koje je proizvod kupljen, potrošač može da u prisustvu dostavljača otvori paket, proveri šta je dobio i najbolje je da na licu mesta prijavi svaki nedostatak. U mogućnosti je i da odbije da primi proizvod ukoliko uoči vidljivo oštećenje.

"U situaciji kada kurirska služba koju je angažovao trgovac dostavlja robu, potrošač nema mogućnosti da napravi takav uvid", naglašava Alfirović.

"Tada kupac, ako ambalaža nije oštećena spolja, mora da potpiše da je robu primio u ispravnom stanju. Tek onda može da otvori paket i ako vidi da ima nekih nedostataka, u roku od 24 sata, treba da uloži prigovor i kurirskoj službi i trgovcu. Taj rok je izmišljen i zloupotrebljava se, jer prema Zakonu o obligacionim odnosima rok je osam dana da se proizvod pregleda, i da se o vidljivdim nedostacima obavesti trgovac", dodaje.

Duplo više onlajn kupovina u odnosu na 2019.

Broj onlajn kupovina u Srbiji lane je iznosio 14,3 miliona, što je duplo više nego 2019, kada ih je bilo sedam miliona. Najveći rast imale su onlajn prodavnice koje su prodavale sportsku opremu i rekvizite, zatim e-trgovci tehnike i malih kućnih aparata, hrane, kao i servisi za dostavu.

(MONDO/Novosti)

Tagovi