Ekonomija

KAKO JE PANDEMIJA UTICALA NA AUTO TRŽIŠTE U SRBIJI? Najtraženiji su ovi modeli vozila do 5.000 €, mala ponuda diže cenu

Autor Veljko Petranović

Na koji način se pandemija koronavirusa odrazila na tržište polovnih automobila u Srbiji? Anketirani prodavci navode ekonomsko pravilo da manja ponuda znači višu cenu.

Izvor: Youtube/CNBC

Analiza prosečnih cena vozila oglašenih na popularnom sajtu za prodaju polovnih automobila pokazala je da je cena "polovnjaka" veća za 16 odsto u odnosu na 2020. godinu, a za čak 23 odsto nego što je bila u periodu pre pandemije.

Odgovori 4.456 kupaca i 302 trgovca automobilima, uz analizu prosečnih cena, pokazali su upravo takvav trend. Manja ponuda polovnih automobila u Evropskoj uniji odakle se naši trgovci snabdevaju, usko je povezana i sa dešavanjima na tržištu novih.

Usled teže nabavke mikročipova za proizvodnju novih vozila, došlo je do njihove smanjene proizvodnje, a samim tim i manje ponude jer se kupci češće opredeljuju da odlože kupovinu novog i zadrže svoj automobil. U Nemačkoj, naši dileri nabavljaju 60 odsto polovnih kola, a tu su i Francuska i Italija, piše "Politika".

Koji modeli su najpopularniji?

Prvi na listi najprodavanijih polovnjaka je i ove godine Folksvagen, pa redom slede: Opel, Pežo, Audi i Reno. Kada je reč o modelima polovnih automobila, najviše se prodaju “golf” “pasat”, “punto”, “polo”, “korsa”, “astra”, “audi A4”, “klio”, “sitroen C3” i BMV serije 3.

Govoreći o interesovanju za kupovinu automobila, preko 50 odsto ankretiranih srpskih trgovaca ocenilo je da je ono smanjeno, dok više od petine njih smatra da kupci sada traže jeftinije automobile nego u periodu pre pandemije.

Većina anketiranih kupaca navodi da nije odustalo od kupovine automobila (50,8 odsto), skoro 30 odsto njih kupovinu je odložilo, dok je nepunih 10 odsto potpuno odustalo. Kada aktuelne podatke uporedimo sa anketom sprovedenom tokom vanrednog stanja, kada je 66 odsto kupaca navelo da odlaže kupovinu, to znači da se veliki deo njih vratio svojoj potrazi za automobilom.

Među onima koji su odložili kupovinu, jedna trećina navodi da je to učinila jer čeka da vidi razvoj situacije, trećina zbog rasta cena, a svaki peti kao razlog odlaganja navodi smanjene prihode. Manji broj je onih koji su povećali svoj budžet za kupovinu zbog skoka cena, a većina odlučuje da za iste pare kupi stariji auto.

Većina prodavaca (73,8 odsto) očekuje dalji rast cena u narednom periodu, a isto mišljenje deli i gotovo trećina anketiranih kupaca.

Rast cena je izraženiji kod novijih polovnih automobila. Tako, na primer, kada se uporedi prosečna cena polovnjaka starosti od jedne do tri godine oglašenih na sajtu Polovni automobili u periodu od januara do oktobra ove godine sa istim periodom prethodne i 2019. godine dolazi se do sledećih podataka. Prosečna cena novijih polovnih automobila (starih između jedne i tri godine) je za 21 procenat veća u tekućoj u odnosu na prethodnu godinu, a čak 30 odsto veća u odnosu na period pre pandemije.

I dalje se najveći broj kupaca polovnih automobila odlučuje za one sa dizel motorom. 68 odsto prodatih a takvih, 29 procenata na benzin i tri odsto na gas, koji je u međuvremenu najviše poskupeo.

Značajan deo kupoprodaje polovnih vozila dešava se preko ličnih oglasa, bez posrednika. Svaka transakcija je poseban slučaj, a mnogo faktora utiče na cenu, recimo koliko je prodavcu fizičkom licu, hitna i potrebna prodaja, koliko potencijalnih kupaca dolazi, razgleda, koje mane prodavac ne uspe da sakrije vešto kao profesionalni prodavci, koliko je ko vešt u cenjkanju.

Kada je reč o količini novca koji se izdvaja za polovnjaka, najveći broj anketiranih kupaca traga za automobilom u okviru cenovnog ranga od 3.000 do 5.000 evra (24,4 odsto), zatim od 2.000 do 3.000 EUR (15,6) i 5.000 do 7.000 (14,7).

Najviše polovnjaka koje direktno prodaju fizička lica budu oni iz najnižeg cenovnog ranga, do 2.000 evra. Takvih je oko 35 odsto, a kako cena raste tako opada tražnja, s tim da automobili stari do četiri godine, s cenom preko 7.000 evra takođe lako pronalaze kupca a jedno od objašnjenja je dug rok isporuke novih, pa nestrpljivi bi da sednu za volan bez čekanja. Takvih je oko 15 odsto u ukupnoj tražnji.

(MONDO)