ŠTA AKO NE DOBIJETE NOŽEVE, A IMATE KUPON? Oglasili se iz Nacionalnog udruženja potrošača, evo odgovora! 

U poslednjih nekoliko nedelja u Srbiji je došlo do prave “pomame” za noževima koje uz kupone poklanja kompanija “Delez” u svojim prodajnim objektima u "Maksiju", "Tempu" i "Shop and Go" radnjama.

MONDO/V.P.Z.

Ispostavilo se da je veliki broj kupaca mesecima skupljao nalepnice, ali je ipak ostao bez noževa, nakon čega je svoju ogorčenost javno iskazao na društvenim mrežama.

Novinari MONDA obratili su se Nacionalnoj organizaciji potrošača iz koje su nam odgovorili da li se kupci koji su ostali bez noževa s pravom smatraju prevarenim, postoji li zakon koji štiti kupce u ovakvim slučajevima i kakva je šansa da im nedostatak poklona bude na drugi način nadokađen?

ŠTA SE ZAPRAVO DOGODILO?

Kompanija "Delez" pozvala je potrošače da skupljaju kupone na osnovu kojih mogu da ostvare popust na "Kuhn Rikon" noževe. 

“Dva meseca sam kupovala sve što mi je potrebno isključivo u Maksiju, samo da bih sakupila dovoljan broj nalepnica za noževe. Ali, kada sam otišla da ih preuzmem, rečeno mi je da ih više nema i da probam da ih  pronađem u drugim prodajnim objektima. To jeste prevara potrošača i smatram da tako nešto ne bi smelo da se radi po zakonu”, kaže kupac Snežana Pajić iz Beograda, iz opštine Čukarica.

Ovim povodom oglasila se kompanija "Deleze" koja je objavila da se rok za isporuku poklona, odnosno noževa produžava do 9. marta.

"Svi kupci koji su ispunili uslove i popunili talone biće u prilici da nabave artikle iz seta Kuhn Rikon. Izuzetno nam je žao zbog zastoja u distribuciji noževa. Do toga je došlo zbog velikog interesovanja kupaca za uključivanje u ovaj program lojalnosti, kao i zbog usporenog procesa uvoza usled pandemije virusa kovid", saopštili su iz kompanije. 

ŠTA DA RADE KUPCI?

Prema rečima Zorana Nikolića iz Nacionalne organizacije potrošača, u pojedinim gradovima Srbije nova isporuka spornih noževa već je stigla.

“Juče je u Kragujevac stigla velika količina ovih artikala i očekuje se da tako bude u svim drugim gradovima gde je isporuka neophodna. Takođe, produžen je rok za isporuku noževa potrošačima. To znači da još uvek nije došlo do povrede zakona, jer se akcija ove kompanije još uvek nije završila. Ukoliko kompanija nije dala obaveštenje da će noževa biti u svakom trenutku, nije prekršeno nijedno obećanje dato kupcima. Ipak, ukoliko se nakon 09. marta noževi ne isporuče, to znači da nije ispoštovan potrošački pravilnik", kaže on.

Ako kupci ne dobiju obećane noževe na osnovu prikupljenih markica, postoji zakonska zaštita koja se primenjuje u takvim slučajevima.

"Postoji pravno obećanje poslodavca da će svako ko postupi po pravilima nagrade igre ili akcije za to dobiti naknadu. Mnogi su isključivo zbog poklona odlučili da obave kupovinu u određenom objektu i ako ne dobiju nešto zbog čega su mesecima skupljali markice, smatra se da su prevareni i dovedeni u zabludu. Zakon je to prepoznao kao nepoštenu poslovnu praksu i u tom slučaju reagovaće tržišna inspekcija, nakon čega će kompaniji biti zaprećena visoka novčana kazna”, kaže Zoran Nikolić.

Ipak, iako će kompanija biti novčano kažnjena ako prekrši zakon, to i dalje ne znači da će kupcima šteta da bude nadoknađena, podseća on.

"U Srbiji nema kolektivne zaštite potrošača, što znači da je pojedinačna tužba na sudu jedini način da svaki kupac sam za sebe pokuša da nadoknadi štetu", kaže on.

Osim toga, postoje i pojedine situacije gde kupci po zakonu nemaju pravo na naknadu od strane kompanije, kaže naš sagovornik.

“Ukoliko kompanija na početku akcije objavi da su zalihe ograničene, što u slučaju noževa nije bio slučaj, onda kompanija ima pravo da ne preda poklon kupcu ukoliko ostane bez zaliha. Takođe, mora da bude jasno naznačeno do kada akcija traje i do kada je predviđeno da se pokloni predaju, odnosno kada je određena nagradna igra završena. Postoji i mogućnost da neka akcija traje do raspoloživosti poklona, ali to takođe treba jasno da bude naznačeno”, zaključuje naš sagovornik.