Benzinci protiv dizelaša - ovo je jedna od omiljenih tema za okršaj među ljubiteljima automobila. Ova diskusija traje od pamtiveka, pri čemu uopšte ne znamo koji su kriterijumi za određivanje pobednika. Ali će upoređivanje cena potrošnje goriva možda pomoći budućim kupcima da izaberu između benzina i dizela.
U trenutku kada cene sirove nafte u svetu rastu i kada nije izvesno koje su granice poskupljenja, Vlada Srbije propisala je da maksimalna maloprodajna cena naftnih derivata evro dizel i evro premijum BMB 95 bude 179, odnosno 171 dinar po litru.
Kako gorivo već neko vreme poskupljuje, poteže se pitanje koliko je "priča" o revolucionarnim automobilima na električni pogon zapravo tačna, tj. koliko su oni isplativiji. Tim povodom uporedili smo cene jednog auta na električni pogon, jednog koji troši benzin i jednog koji troši dizel. U sva tri slučaja radi se potpuno novim modelima automobilima.
Računica u najkraćem izgleda ovako - na godišnjem nivou vožnja električnog automobila vas izađe 20.440 dinara (tj. oko 174 evra), benzinca oko 165.640 dinara (1.409 evra) a dizela151.621 dinar (1.289,5 evra).
Razlika u troškovima sipanja goriva, bilo jedne ili druge vrste, i punjenja električnog automobila je najslikovitija na godišnjem nivou. Dok će vas godinu dana vožnje električnog automobila koštati oko 20.440 dinara tj. oko 174 evra, što je poredeći sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem od 7,5 do 8 puta jeftinije. Ipak postoji jedna začkoljica, koju mnogi previđaju, i koja troškove vožnje i jednih i drugih i trećih automobila niveliše.
Stvar je u tome da ako hoćete da pređete na automobil na električni pogon, čak i da obezbedite punih 5.000 evra subvencije za kupovinu ovih vozila od Ministarstva za zaštitu životne sredine, oni su daleko, skoro duplo skuplji od automobila iste veličine koja idu na benzin ili dizel.
Računica
Primera radi, jedan električni automobil (za primer uzet Volkswagen ID3 2022. godište, snage motora 110 kilovata tj. 150 konjskih snaga) košta 37.925 evra bez subvencije, a 32.925 sa subvencijom Ministarstva. Domet ovog vozila sa punom baterijom (veličina baterije je 58 kilovat časova) je 426 kilometara. Ako ga punite na kućni punjač, puna baterija će vas izaći oko 476 dinara tj. 1,12 dinara po pređenom kilometru.
Benzinac isto godište (npr. Toyota Yaris, 1.490 kubika, snage motora 125 konjskih snaga) koji prema računici troši oko 5,3 litara na 100 kilometara kombinovane vožnje, košta 16.790 evra.
Dizel 2022. godište (Reno Megan 1.460 kubika, snage motora 115 konjskih snaga) koji troši oko 4,6 litara goriva u kombinovanoj vožnji, košta nov 20.790 evra.
Ako uzmemo da sa automobilom pređemo dnevno 50 kilometara, dnevna potrošnja svakog automobila izgleda ovako:
- električni automobil: 50 pređenih kilometara *1,12 dinara po kilometru= 56 dinara.
- benzinac: 50 pređenih kilometara (dakle potrošenih 2.65 litara benzina) * 171,25 (cena benzina Evro premium BMB 95 prema podacima AMSS na dan 07.02.2022.)= 453,81 dinara.
- dizel: 50 pređenih kilometara (dakle 2,3 potrošenih litara)* 180.61 dinara (cena Evrodizela prema podacima AMSS na dan 07.02.2022.) = 415,4 dinara.
Dakle na godišnjem nivou vožnja električnog automobila vas izađe 20.440 dinara (tj. oko 174 evra), benzinca oko 165.640 dinara (1.409 evra) a dizela 151.621 dinar (1.289,5 evra).
Okrenimo se sad razlici u cenama. Navedeni električni automobil je 16.135 evra skuplji od navedenog benzinca, a 12.135 evra skuplji od dizela. Dakle auto sa dizel motorom možete da vozite 9 godina i još uvek niste pokrili veću cenu električnog automobila (prema računici razliku u ceni dostićićete za 9 godina i nepunih 5 meseci svakodnevne vožnje). Sa druge strane benzinca možete da vozite više od 11 godina (tačnije 11 godina i 5,5 meseci) i da vas izađe isto kao da ste samo kupili električni automobil.
Ako, pak, izračunamo da ste istih tih 10 godina koje ste proveli vozeći navedene automobile na benzin i dizel, vozili električni automobil vožnja bi vas izašla 1.740 evra.
Takođe, za tih 10 godina ste prešli oko 182.500 kilometara. Zašto je ovo važno? Pa prema pisanju portala Konzumer reports, većina proizvođača raspisuje garanciju na baterije na pređenih 160.000 kilometara, a od tog trenutka baterije počinju drastično brže da degradiraju. Prema procenama ovog portala, ukupan životni vek baterije je oko 320.000 kilometara. Dakle, čeka vas i taj trošak.
Za kraj se postavlja pitanje, da li je čist vazduh vredan tih desetak godina i dodatnih 1.740 evra?
Šta biste vi uzeli?
(Mondo/Blic Biznis)