Dejan Gavrilović iz Udruženja potrošača "Efektiva" rekao je u utorak da ne postoji logično ekonomsko opravdanja za nove cenovnike banaka koji su najavljeni.
"Jednostavno - za banke je nebo granica, ne postoji regulativa, Narodna banka Srbije ne reaguje, banke rade šta žele, ionako visoko profitabilne jednostavno žele da zarade još više na klijentima", navodi Gavrilović.
Ubrzo potom oglasila se po ovom pitanju i Narodna banka Srbije, a njihovo saopštenje prenosimo u celosti:
Imajući u vidu odluke/najave pojedinih banaka da povećaju naknade za određene usluge povezane s platnim računima Narodna banke Srbije obaveštava javnost da radi na donošenju seta mera i propisa kako bi zaštitila standard građana Srbije. Mere će biti usvojene na prvoj redovnoj sednici Izvršnog odbora NBS koja se održava 11. avgusta.
Donošenje ovakvih odluka podrazumeva analizu stanja i efekata o čijim detaljima se NBS ne oglašava pre nego što te odluke donese. O svim detaljima seta mera, javnost će ubrzo biti obaveštena. Narodna banka Srbije još jednom ponavlja da očekuje od banaka u Srbiji da sprovode održivu i odgovornu poslovnu politiku, zasnovanu na principima zdrave konkurencije, koja podrazumeva unapređivanje depozitnih poslova i očuvanje, odnosno uvećanje baze deponenata i klijenata.
NBS je tokom proteklih godina uvela čitav niz proaktivnih mera na ovom planu koje ranije nisu postojale: uvela je zakonsku obavezu banaka da informišu klijenta o naplaćenoj naknadi nakon izvršene tranksacije, da dostave pregled naknada kao deo predugovorne dokumentacije, da jednom godišnje dostave ukupan naplaćeni iznos svih naknada i kamata po različitim uslugama, objavila je naknade svih banaka na internet prezentaciji NBS kako bi građani mogli na jednostavan način da se informišu i uporede ih pre nego što posete banku.
Takođe, NBS je uvela obavezu bankama da obaveste klijenta dva meseca pre izmene odredaba okvirnog ugovora, među kojima su i naknade koje banka naplaćuje, i da ga obaveste o njegovom zakonskom pravu da može odmah da raskine ugovor ako se ne slaže s tim izmenama, donela je propis kojim građani mogu da promene banku samo odlaskom u novu banku i davanjem ovlašćenja novoj banci da obavi sve procedure prenosa dokumentacije umesto njega (dakle bez njegovog donošenja nove papirologije.
Kada je reč o korisnicima koji su se ugovorom o kreditu obavezali da imaju račun kod banke koja im je isplatila kredit (što je bio uslov za dodelu kredita ili za nižu kamatnu stopu), Narodna banka Srbije je obavestila sve banka o ograničenjima koje su dužne da primenjuju prilikom eventualnih izmena naknada za održavanje računa tih korisnika.
Najzad, građanima je od zakonskih izmena u 2018. godini dostupan i račun sa osnovnim uslugama koji su banke dužne da imaju u ponudi i koji bi trebalo da sadrži sve osnovne elemente za obavljanje platnih transakcija prosečnog građanina. Troškovi u vezi sa ovim računom su najniži i građani bi trebalo da uzmu u obzir ovaj račun prilikom donošenja odluke o izboru paketa usluga u banci.
Takođe, građani bi trebalo da očekuju i od udruženja koje pretenduje na to da ih štite u vezi sa finansijskim uslugama da pruže građanima više praktičnih saveta pri odabiru usluga u bankama koje najviše odgovaraju njihovim potrebama umesto neodgovornih i neosnovanih izjava usmerenih prema institucijama koje upravo svojim merama štite građane i privredne subjekte.
(MONDO)