DA LI ĆE MOĆI DA SE REGISTRUJE AUTO BEZ KATALIZATORA? Otkucava sat do NOVIH PRAVILA za tehnički pregled, ovo su detalji

Emisija štetnih gasova je znatno veća bez katalizatora, ali i tu postoje razlike kod benzinskih i dizel motora.

MONDO/Marko Tanasković

Brojni vozači su strahovali da će 5. jula stupiti na snagu odredba pravilnika o tehničkim uslovima koja se odnosi na izduvne gasove, jer vozila koja nemaju ispravan katalizator, ili ga uopšte ni nemaju, ne bi mogla da prođu tehnički pregledMeđutim, donesena je odluka da se da rok od još dve godine da vozači kompletiraju izduvni sistem. Mnogi se sad pitaju da li će se ipak zakomplikovati tehnički pregled nakon 5. jula vezano za katalizatore

"Novom dopunom pravilnika, koja je izašla pre par dana, u principu se za vozače ništa ne menja. Sa gledišta vozača se od 5. jula ništa neće promeniti. Mi u principu ne kontrolišemo katalizator, teorijski da, kontrolišemo posedovanje katalizatora, ali ono što mi radimo je kontrolisanje izduvnih gasova", navodi Vlada Marinković iz Nacionalne asocijacije tehničkih pregleda.

U Nacionalnoj asocijaciji tehničkih pregleda kažu da se sporne odredbe odlažu za još dve godine. Inače, katalizator je već godinama na meti lopova zbog materijala od kojih je napravljen, dragocenih metala zbog kojih mu cena nije zanemarljiva. "Kako vozač to zna? Zna pre svega jer mu je ček endžin lampica upaljena, ima vizuelnu identifikaciju da mu sistem ne radi. Tako da njemu uopšte nije bitno da li on ima ili nema katalizator i ne mora to da proverava ili da li radi ili ne radi, to će mu biti jasno naznačeno. Osim toga, ima još dve godine odlaska na tehnički pregled gde će biti opomenut da mu nešto ne valja", navodi Marinković za Radio-televiziju Srbije.

Dešavalo se i da su neki automehaničari predlagali vlasnicima automobila da uklone katalizator. "Radili su to ranije mehaničari, izbace katalizator da bi vozilo bolje vuklo, jer dolazi do zapušenja tog istog katalizatora, sada imamo sredstva za čišćenje. Imali su ranije primitivna sredstva, pranje sonom kiselinom puškom pod visokim pritiskom, ali tu uglavnom dođe do oštećenja katalizatora", kaže Nenad Marković, automehaničar.

Ukazuje da svako vozilo koje ima fabrički predviđen katalizator mora da ga poseduje. "Prilikom potpunog sagorevanja od fosilnih goriva se dobija ugljen dioksid i vodena para. Pošto proces sagorevanja nije savršen, mi imamo i neke produkte nepotpunog sagorevanja i neke nusprodukte, ugljen monoksid, delimično sagoreli ugljovodonici, a nusprodukti su azotni oksidi. Kako bi se anulirali ovi nepovoljni produkti sagorevanja u katalizatorima dolazi do hemijskih reakcija, faktički uloga katalizatora je da putem hemijskih reakcija te nepovoljne produkte sagorevanja pretvori u ugljen dioksid i vodenu paru", kaže prof. dr Ivan Blagojević sa Mašinskog fakulteta.

Emisija štetnih gasova je znatno veća bez katalizatora, ali i tu postoje razlike kod benzinskih i dizel motora. Svakako, ono što je za sada jasno jeste da će vlasnici svih automobila najverovatnije od 5. jula 2025. morati da imaju ispravan katalizator.

(MONDO/RTS)