Tačan pritisak u gumama treba da se podešava tokom cele godine. Hrvatski saobraćajni stručnjak Željko Marušićupozorava da je to od presudnog značaja za prianjanje guma na putu, a samim tim i za upravljivost, stabilnost i bezbednost automobila. Stoga donosimo odgovore na često postavljana pitanja, koliki treba da bude pritisak u gumama, kada je preporučljivo proveriti pritisak u gumama i kako proveriti pritisak u gumama.
- Koliki pritisak treba da bude u gumama?
"Automobil dodiruje podlogu (put) samo gumama, površinom četiri ljudska dlana, koje su odgovorne za prenos sila vožnje, kočenja i upravljanja i od presudnog su značaja za vozne karakteristike, bezbednost vožnje, izdržljivost guma i gorivo. Potrošnja zavisi od tipa, veličine i ukupne mase vozila i dimenzija guma", rekao je Marušić, prenosi Net.hr.
"Kako je ukupna masa vozila zbir osnovne i dodatne mase (ljudi i tereta u vozilu), propisani pritisak vazduha u gumama, posebno za prednje i zadnje, naznačen je na nalepnici na centralnom nosaču karoserije, za konkretnu dimenziju guma i opterećenje u vozilu (do dve osobe/pun teret). Zato ga treba redovno proveravati i po potrebi podešavati", naglašava saobraćajni stručnjak.
"Osnovna jedinica za pritisak je 1 Pa (Pascal), što odgovara delovanju sile od 1 N (Newton) na površinu od 1 m2. Pa je relativno mala jedinica, pa je uvedena 100.000 puta veća, barem, što je približno isto kao i stara jedinica atm (atmosfera), jer je 1 atm = 1.013 bara. Dakle 1 bar = 100.000 Pa, pa je za službenu upotrebu uvedena hiljadu puta veća jedinica kPa. Kako su na uređajima za merenje, analognim i digitalnim, za pritisak navedene jedinice bar, a u tabelama na vozilu su navedene potrebne vrednosti u kPa, treba znati da je 1 bar = 100 kPa, dakle 220, 240, 260 kPa... (u tabeli na nalepnici) znače 2,2, 2,4, 2,6 bara...", objasnio je Marušić.
- Kada treba proveriti pritisak u gumama?
Ono što je zabrinjavajuće jeste da trećina automobila u saobraćaju stalno vozi sa preniskim pritiskom vazduha u gumama.
"Ispravna guma mesečno gubi 0,5 odsto vrednosti pritiska u gumama, a pošto ga mnogi retko proveravaju i podešavaju, trećina automobila u saobraćaju stalno vozi sa preniskim pritiskom u gumama. Smanjen pritisak vazduha u gumama produžava zaustavni put i povećava rizik od zanošenja vozila i povećava se trošenje guma i potrošnja goriva. Posebno je štetno i opasno ako je pritisak vazduha različit u gumama koje su u istoj osi (spreda, odnostno pozadi). Pritisak vazduha u gumama je preporučljivo kontrolisati svaki put kada sipate gorivo, jednom u dve nedelje, a obavezno pre svakog dužeg putovanja, kada je preporučljivo podesiti pritisak vazduha na vrednost za puno opterećenje", rekao je saobraćajni stručnjak.
- Kako proveriti pritisak u gumama?
"Pritisak vazduha treba proveravati na pumpama, poželjno je na novim sa digitalnim meračima, posle normalne vožnje (ne posle brze vožnje autoputem), a najbolje ujutru ili uveče (ne na visokim dnevnim temperaturama). Zagrevanje pneumatika povećava pritisak vazduha u gumama, pa je merenje i podešavanje najpouzdanije. Takođe je preporučljivo nabaviti pumpu, nožnu ili električnu, za kućno podešavanje pritiska u gumama, ali je preporučljivije to uraditi na benzinskim pumpama, gde se uređaji bolji, Po pravilu je najbolje podesiti pritisak vazduha u gumama za puno opterećenje automobila, jer je bolje da bude malo veći nego što je potrebno, nego niži", kaže Marušić.
BONUS VIDEO:
(MONDO/U. M.)