Vest o blokadi računa udruženja YUTA zbog duga prema osiguravajućoj kući, nastalog tokom pandemije 2020. godine, juče je uzburkala turističku industriju. Dug od 140.000 evra predstavlja ozbiljan teret za udruženje osnovano 1954. godine, koje danas okuplja 170 članica, a koje je sada pred velikim izazovom - opstankom.
Aleksandar Seničić, direktor YUTE, objašnjava da se finansijski problemi vuku još od osnivanja, jer udruženje funkcioniše isključivo od članarina i edukacija. Kako bi osnažili budžet, pre osam godina pokrenut je sistem "YUTA garancije putovanja", koji je ubrzo postao primer dobre prakse zaštite potrošača na međunarodnom nivou. Sistem je godinama pružao i pružaju veliku sigurnost putnicima i agencijama, kako članicama, tako i onima koje nisu.
Pored garancija kvaliteta usluga, YUTA se oslanja na mrežu kontakata van Srbije. Seničić ističe da su stvorili sistem u kome svaka turistička agencija ima predstavnika na destinaciji, omogućavajući brzo rešavanje problema. "Imali smo oko 700 predstavnika širom Evrope. Kad nastane problem, kontaktiramo ih i rešavamo situacije u realnom vremenu", rekao je Aleksandar Seničić.
Problemi počeli sa početkom pandemije
YUTA je pre pandemije 2020. bila poznata po rešavanju problema, a kao dokaz tome, Seničić je naveo primere iz 2016. kada je pun autobus naših turista ostao bez smeštaja u Italiji, što je rešeno u rekordnom roku, ali i 2018. kada je zbog gašenja agencije SAB 1.400 putnika ostalo na destinacijama, a 6.000 je ostalo bez uplaćenih aranžmana. Brzom reakcijom, svi putnici su vraćeni, a većina obeštećena u roku od dva meseca, što je jedinstven slučaj u istoriji rada turističkih agencija u Srbiji.
"Ovde, kroz ove prostorije je prošlo svih 6.000 ljudi, mi smo sa svakim od njih pomogli da ostvare svoja prava i da apliciraju za novac, vršili izuzetno jak pritisak na osiguravajući društvo da taj novac bude ispaćen u najkraćem mogućem roku i prvi put i jedini put u istoriji rada turističkih agencija ljudi su dobili novac za nepuna dva meseca. Oko 70% ljudi je dobilo kompletan iznos, a 30% je dobilo nešto umanjen iznos, obzirom da je tolika bila suma osiguranja, jednostavno se nije moglo više", rekao je Seničić.
Međutim, 2020. je promenila sve. Iako je početkom te godine zabeležen rekordni promet od 75 miliona dinara, jer je prethodna 2019. bila rekordna u turizmu situacija je postala globalni košmar. Agencije su se kolebale da li da raskinu polise osiguranja, što bi značilo gubitak licence, pa je dug rastao.
Seničić navodi da su u septembru 2020. godine dugovanja prema osiguravačima iznosila 500.000 evra. Uz pregovore i naplatu dugovanja od agencija, uspeli su da smanje dug na trenutnih 140.000 evra. Ipak, problem nije u potpunosti rešen, a budućnost udruženja ostaje da bude neizvesna.
"Korona nas je potpuno zaustavila. Turističke agencije nisu mogle da rade, nisu plaćale premije osiguranja, a mi smo ostali u dugovima prema osiguravajućim kućama. Uvek smo radili u interesu agencija i putnika. Međutim, ovoga puta, bez dodatne podrške, možda nećemo uspeti", istakao je Seničić.
Kada su se suočili sa problemima i dugovanjima, YUTA je prestala sa poslovanjem u ugovaranju osiguranja, jer nisu želeli dodatne probleme. U tom trenutku, cena polisa je poskupela duplo, što pokazuje razliku u premiji koju su plaćali dok su bili posrednici i sada, prema rečima Seničića. Premija za 400.000 evra bila je 7.000 EUR dok su oni radili kao posrednici, dok je danas 19.000 EUR. U poslednje tri godine, dug je smanjen, ali je i dalje prisutan, zbog kamata je dostigao 140.000 EUR.
Tokom pandemije radili bez budžeta
U periodu između 2021-2023. godine, novac su naplatili kroz tužbe, jer je došlo do eskalacije problema. Ipak, 60-70 agencija je zatvoreno zbog nemogućnosti da prežive pandemiju koronavirusa. Tom prilikom su isplaćene premije putnicima, ali YUTA nije naplatila te polise, što predstavlja veliki deo duga.
"Oko 200.000 evra je ostalo kao neplaćeni dug 2021. godine. Tada YUTA nije imala prihoda od članarina. Moram da kažem, radili smo daleko više nego u normalnim uslovima zbog pritiska javnosti koja je bila usmerena protiv turističkih agencija. Imali smo mnogo više posla nego što bi trebalo, ali nismo imali ozbiljan budžet. U 2021. godini smo naplatili samo 50% od očekivanog za naš budžet", objašnjava Seničić. Dodaje da su troškovi smanjeni na realne okvire, ali su glavni problem i dalje predstavljali dugovi, pretežno onih 200.000 evra.
U 2023. godini, YUTA je bila primorana da podigne članarine, jer nisu imali drugog izbora da bi preživeli, a istovremeno su pokušavali da reše problem sa osiguravajućim društvima. "Tada smo postavili nove uslove za članstvo. Povećali smo članarine jer smo svesni da ne možemo drugačije da preživimo", kaže Seničić. On objašnjava da je kroz sporazum sa osiguravajućim kućama dogovoreno da YUTA dobije još godinu dana da izmiri dug.
Godinu dana da isplate dugovanja
"U tom trenutku sprovodimo akciju uz pomoć članica udruženja koje su želele da pomognu. Oko 75-80 agencija je prihvatilo da pomogne, i uspevamo da prikupimo oko 14 miliona dinara, što je polovinu duga. To nam je omogućilo da isplatimo osiguravače i dobijemo još godinu dana da platimo ostatak duga", objašnjava Seničić.
Nakon što je rok za plaćanje prošao, postalo je jasno da dug nije bio onakav kakav su očekivali. "Dug je bio 13.700.000 dinara, ali su zbog blokade računa sa njega skinuta 2.5 miliona dinara. Tako da je objektivni dug trenutno oko 11.500.000 dinara. Međutim, on je porastao na 16.000.000 dinara, verovatno zbog kamata i drugih dodatnih troškova", kaže Seničić. On priznaje da su i sami iznenađeni ovim povećanjem duga i napominje da će tek utvrditi sve tačne okolnosti oko ovih dodatnih troškova.
Godinama rešavali probleme između agencija i putnika
Seničić dodaje da su uprkos velikim teškoćama, agencije radile uz pritisak i stalni napor, iako nisu imali veliki budžet za rešavanje problema. Udruženje koje je godinama sinonim za sigurnost putovanja i zaštitu prava putnika, rešavalo je probleme poput prevara sa aranžmanima, neispravnih autobusa i lošeg smeštaja. Iako nema zakonske ingerencije, YUTA je uspešno sprovodila medijaciju i arbitražu, rešavajući godišnje između 50 i 70 sporova u korist putnika.
Godine 2023. uz pomoć članica uspeli su da prikupe deo sredstava i produže rok za otplatu duga, ali situacija je i dalje kritična. Takođe, udruženje je bilo primorano da smanji troškove i poveća članarine kako bi opstalo.
Najgori scenario po Yutu
"U slučaju najgoreg scenarija, YUTA će prestati s radom", ističe Seničić. Dodaje da bi eventualno formiranje komore ili novog udruženja moglo popuniti prazninu, ali naglašava da trenutno nema slične organizacije koja bi mogla preuzeti Yutinu funkciju.
YUTA godišnje pruža besplatnu pravnu pomoć za 5.000 do 10.000 ljudi, uključujući savete putnicima i agencijama.
"Na tržištu trenutno ne postoji niko ko bi mogao da pruži sličnu podršku i zaštitu. Ako YUTA prestane da postoji, biće to veliki gubitak ne samo za turističku industriju već i za sve putnike", zaključuje Seničić.
Godišnji budžet YUTA iznosi oko 15 miliona dinara, a trenutni dug zahteva brzo i efikasno rešenje. Sem duga od 140.000 evra prema osiguravajućoj kući - drugih dugovanja nemaju.
Tri moguća scenarija
Prema Seničiću, postoje tri moguća rešenja: prikupljanje pomoći od agencija, uključivanje države ili dogovor sa osiguravačima, koji bi trebali razumeti ulogu Yute u očuvanju tržišta tokom pandemije. On naglašava da je YUTA kroz zamenska putovanja zaštitila kako agencije, tako i osiguravače, sprečavajući kolaps tržišta i milionske štete, ali se sada suočava sa problemima nastalim iz najbolje namere.
"Pomoć države je možda najrealnija opcija u ovom trenutku. Ukoliko se rešenje ne pronađe u roku od dva meseca, blokada računa će ostati, a YUTA će prestati da postoji. To bi značilo da poverilac neće biti namiren, a svi problemi će biti prebačeni na državne institucije", izjavio je Seničić.
Kao saradnju koju ističe kao važnu, a na koju je ponosan kao direktor, radniku turizmu, ali i roditelj, ističe dugogodišnju saradnju sa ministarstvima prosvete i turizma, kao i sa udruženjem direktora srednjih i osnovnih škola.
"Naš odbor za ekskurzije i đačka putovanja funkcioniše već decenijama i kroz tu saradnju smo direktno rešavali brojne izazove u organizaciji putovanja. Ali, osim toga, uvek smo težili i opštem interesu. Dokazali smo da YUTA nije samo organizacija koja se bavi turizmom, već i društveno odgovorna institucija. Posebno želim da pomenem da smo u vreme velikih poplava izgradili kuću porodici iz Obrenovca koja je izgubila dom. Nažalost, u današnjem društvu, čini se da se sve više gleda lični interes, a manje opšti", rekao je on.
Ako YUTA prestane sa radom, sektor turističke inspekcije će postati jedina adresa za rešavanje problema putnika. Seničić je ipak naglasio da putnici neće biti direktno ugroženi jer zakonski ugovori sa turističkim agencijama ostaju na snazi.
"Mi ćemo do kraja godine pružati sve usluge kao i do sada, ali nakon toga, ako YUTA više ne bude postojala, jedina adresa za pritužbe biće turistička inspekcija", zaključio je on na kraju razgovora.
BONUS VIDEO:
(Bliz Biznis/Mondo/U. M.)