Da li je ova letnja sezona "podbacila", turista sve manje: Seničić dao realnu sliku situacije u letovalištima

Više je razloga zašto je letnja sezona ove godine lošija nego prethodne, poručio je Seničić.
Foto: MONDO/Stefan Stojanović/Prva TV/screenshot

Turisti se ove godine žale na visoke cene u letnjim odmoraškim destinacijama širom Sredozemlja. Od Španije pa sve, do Hrvatske, cene su znantno više u odnosu na prošlu godinu. Aleksandar Seničić, turistički stručnjak, direktor Jute, Nacionalne asocijacije turističkih agencija dao je realnu sliku kako teče ovogodišnja letnja sezona:

"Sezona teče normalno uz uobičajene probleme vezano za požare koji su aktuelni u Grčkoj. Lokalizovani su svi požari a mi nismo imali većih problema vezano sa evakuacijama ili vraćanjem ljudi. Daleko je manji broj žalbi nego ranijih godina, nemamo velika kašnjenja kad je reč o čarter avionima. Problema ima kod redovnih linija i kod većih kompanija od „Er Srbije”. Nema u najavi situacija koji mogu da okrenu "na loše” i nadamo se da će tako ostati do kraja", započeo je Seničić za "Politiku on lajn”.

"Ono što nije normalno, je što smo očekivali veće interesovanje, nasuprot, daleko je manje odlazaka na letovanje. Postojale su procene da će biti do 10 odsto manje prodatih aranžmana na nekoj od nama bliskih holidej destinacija, ali čini se da ćemo do kraja sezone stići i do 15 – 20 odsto manje rezervacija", kaže on.

"Mnogo je razloga, a svakako da su jedan od mnogih visoke cene. Prosto, takva je situacija u svetu, krize energije, ratovi, visoke cene hrane. Govorimo o uobičajenim i najpopularnijim kod nas, mediteranskim destinacijama. Pogotovu pričamo o aranžamanima sa avionskim prevozom, jer su poskupele cene avio karata, koje utiču ukupno na cenu čitavog paketa.

Sa druge strane, društveno političke okolnosti u zemlji su takve da to definitivno utiče na planove ljudi koji bi da idu na more. Utiču i u ekonomskom smislu, obzirom da imamo deo ciljne grupe koji idu preko agencija. To su profesori, nastavnici, koji su ostali bez nekih prihoda, što definitivno utiče na promet.

Foto: Youtube/ SERGIO_SPECTOR

I treće je ono što smo pominjali, jer do skoro nismo znali kako će izgledati upis na fakultete i srednje škole, što takođe utiče na jedan značajan broj ljudi vezano za obaveze u toku letnje sezone.

"Sa te strane ne možemo da budemo zadovoljni, a opet smanjeni obim koji imamo je i taj što su agencije, računajući na prošlu godinu, koja je bila jako dobra, povećali kapacitete zakupa, aviona i kod apartmanskog smeštaja i očigledno je mnogo veća ponuda na tržištu nego što je tražnja. Što takođe uslovljava probleme, koji su dobri za putnike, jer se pojavljuje znatno veći broj ponuda u "last minitu”, za one koji su čekali te zadnje ponude. Sa druge strane, to je problematično sa stanovišta rada agencija.

Grčka doživela najveći pad

"Najveći pad putovanja srpskih turista je doživela Grčka, jer ima najviše zakupljenih kapaciteta, potom sve avio destinacije, pre svega Turska, pa čak Egipat i Tunis ali u znatno manjem obimu, jer nisu previše podizali cene. Svakako i Crna Gora, gde je oko deset odsto smanjena tražnja, za Hrvatsku nemamo brojke jer su uglavnom individualni putnici u pitanju koji ne putuju mnogo preko agencija. Bugarska je takođe 10–15 odsto manja nego prošle godine, a Španja i Italija po broju mesta na avionima, procenjujemo da je 5–7 odsto manji broj putnika. Tu i nema tako velike ponude pa onda ne možemo ni da uporedimo.

Foto: MONDO/Bojana Zimonjić Jelisavac

Kakav je uticaj platforme "Buking” na smanjenu potražnju ove sezone?

"Sigurno da je jedan deo ljudi odlučio da putuje individualno, baš preko „Bukinga”. Ali, ove godine je „Buking”, poredeći cene smeštaja u Grčkoj ili Turskoj jer smo radili uporednu analizu, apartmanskih kuća i hotela u zakupu agencija i prodajnim cenama agencija i „Bukinga” je u proseku skuplji 20 odsto u odnosu na prošlu godinu. Očigledno se i tamo neke okolnosti menjaju"

"Čini se da je procenat koji uzimaju vlasnicima smeštaja za reklamu daleko veći i onda vlasnici "zidaju cene”. To je bar ono što su nam pokazali u Grčkoj. „Buking je povećao svoje provizije u odnosu na vlasnike oko 20 odsto i da je to razlog višim cenama. Sa druge strane „Buking” je odustao u velikom broju kuća od onih lagodnih stvari za putnika a to je da može da se odustane i dva –tri dana pre početka zakupa, bez ikakvih troškova. Najčešće je to sada u sezoni od 14 do sedam dana, kao i u agencijama. S tim što je kod agencija ako odustanete 14 dana od puta imate 50 odsto povraćaj a kod „Bukinga” je sada sve što ste rezervisali morate da platite"

Postoje druge, interne platforme za Grčko ili Tursko tržište, dosta povoljne, koje nude i širi izbor smeštaja, pa pretpostavljam da je jedan deo ljudi možda odlučio i da na taj način putuje.

"Ono što je meni lični utisak, a vratio sam se pre dva tri dana iz Grčke, je da je daleko manje ljudi na putu i na graničnim prelazima i to je uočljivo, mislim pre svega na individualne putnike. Više od 70 posto ljudi sa kojima smo razgovarali nisu predugo čekali, jer znači da je i manje ljudi koji individualno manje putuju, tu su i ove ekstremne, temeperature"

Može li septembar da "izvuče” sezonu?

"Teško, ali može da pokrije neke gubitke iz tekuće sezone. Drastično su manje cene u predsezoni i post sezoni i do tri puta, tako da putnici sve više koriste i da odu dva puta umesto jednom na letovanje. Prepoznaju to ljudi i koriste, pa se odlučuju da idu dva puta, krajem maja ili početkom juna ili krajem avgusta i čitavog septembra. Sigurno će se popraviti barem taj finansijski aspekt ali da da „izvade” sezonu plašim se da neće moći.

Tunis odoleva skupoći drugih destinacija

A kako protiče sezona iz ugla turoperatora koji se bave u Srbiji omiljenom destinacijom gde je ranijih godina iz čitave zemlje odlazilo i po 50 hiljada gostiju objasnio je mladi stručnjak Đorđe Šibalić iz Sanlajna i dao podatke direktno sa tržišta

"Sezona je krenula jako dobro, rani buking, nakon završetka ranog bukinga došlo je do malog zatišja, što je i normalno, ali je kako smo ušli u sezonu vratio se na potražnju koju smo imali."

Foto: YouTube/Destination Wonders

"Mi smo zapravo specijalizovani za Tunis, koji je jako popularan kod nas u Srbiji, mislim i zato što generalno nismo menjali cene hotelskog smeštaja, osim povećanja cene avio karata. Za Tunis imamo novu destinaciju, a to je ostrvo Đerba, koje radimo čitave sezone i postoji direktna avio linija Beograd –Đerba.

Uvek je teže, naravno uspostaviti novu destinaciju, jer ljudi nisu upoznati, a i hoteli su možda malo na višem nivou luksuza (četiri i pet zvezdica) i samim tim skuplji od severa, jer tu ima hotelskih lanaca koji imaju malo „ jače” cene. Na Đerbi uglavnom letuju iz zapadne Evrope –Francuzi, Nemci i prosto oni diktiraju i cene. Hoteli su višeg ranga i to uslovljava i da Đerba koju još zovu „Karibi– Mediterana” ima za nijansu više cene", zaključio je Seničić.

(Politika, Mondo)