Kako da ne ostanete bez para i odmora: Seničić nam otkriva najčešće greške putnika pri uplati aranžmana

Direktor YUTA, Aleksandar Seničić, objašnjava na šta putnici moraju da obrate pažnju pre nego što uplate aranžman – od ugovora i garancije putovanja, do provere licence i osiguranja.
Foto: MONDO/Shutterstock

Na šta turisti treba da obrate pažnju kada uplaćuju aranžmane preko agencija? Direktor Nacionalne asocijacije turističkih agencija Srbije (YUTA), Aleksandar Seničić, gostujući u podkastu Keš ekspert, otkrio je najvažnije savete za sve koji planiraju putovanje preko posrednika.

Aleksandar Seničić u podkastu Keš ekspert Izvor: YouTube/MONDO portal

"Putnici moraju da znaju svoja prava, ali i obaveze. Najvažnije je da sve bude precizno definisano ugovorom o putovanju, nikakve usmene informacije ili obećanja ne znače ništa ako nisu zapisane", kaže Seničić.

Garancija putovanja

On podseća da uz ugovor o putovanju, obavezno treba sačuvati i fiskalni račun, kao i dokument nazvan garancija putovanja, koji omogućava da se u slučaju propadanja agencije novac naplati od osiguravajuće kuće.

"Sve agencije koje imaju licencu za organizaciju putovanja poseduju određeni nivo garancije poslovanja – od 30.000 do čak 400.000 evra, zavisno od veličine agencije", objašnjava on.

Kada je reč o proveri boniteta, Seničić savetuje da putnici budu oprezni i koriste dostupne alate.

"Na sajtu APR-a može se proveriti da li agencija ima licencu i da li joj je račun u blokadi. Na sajtu YUTE se takođe nalazi spisak agencija koje su članice naše asocijacije i koje posluju u skladu s pravilima. Bonitet se može proveriti i kroz registar turizma Ministarstva turizma i omladine", dodaje on.

Seničić podseća da u Srbiji postoje dve vrste agencija organizatori putovanja koji samostalno kreiraju aranžmane i posrednici (subagenti) koji prodaju aranžmane većih agencija.

"Bez obzira kod koga uplatite aranžman, Zakon o turizmu vas štiti. Naš sistem je usklađen s evropskim direktivama", kaže on.

Osiguranje od otkaza putovanja

Govoreći o osiguranju, Seničić ističe da putnici često zaboravljaju na opciju osiguranja od otkaza putovanja.

"To osiguranje postoji, ali ga malo ljudi koristi. U inostranstvu je to prvo pitanje koje putnik postavi, koje vrste osiguranja nudite? Kod nas tržište još nije dovoljno razvijeno, ali moramo da učimo i zahtevamo tu vrstu zaštite", zaključuje on.

Za kraj, Seničić naglašava da reputacija govori sve:

"Najveći šamar za agenciju je kada se putnik ne vrati ponovo. Zato svima mora biti u interesu da zadovoljstvo klijenata bude na prvom mestu."

BONUS VIDEO:

This browser does not support the video element.

Keš ekspert: Vladimir Bošković Izvor: MONDO