Čuveni avion biće modernizovan i opremljen novim naoružanjem kao što je vođena raketa vazduh-zemlja VRVZ-200 koju su razvili domaći stručnjaci.

Za nekoliko nedelja, saznaje "Politika”, s aviona "orao” trebalo bi da se obavi lansiranje rakete vazduh-zemlja VRVZ-200 domaće proizvodnje. To je naravno vest vredna pažnje jer je reč o složenom proizvodu odbrambene industrije, ali je “još veća” vest da će to biti prvi značajniji test modernizovanog “orla”.

Migove nećemo videti, bar do juna 2018.

Naime, već duži niz godina, govorilo se o neophodnosti modernizacije školsko-borbenog aviona G-4. Međutim, nedavno je kao prioritet predstavljena modernizacija “orla”, jurišnog aviona – namenjenog pre svega za dejstva po ciljevima na zemlji.

Vođena raketa vazduh-zemlja BPB3-200 dometa 40 kilometara opremljena je televizijskom ili termovizijskom glavom za samonavođenje i linkom za prenos slike s glave rakete do prikazivača u kabini aviona, kao i za prenos komandi upravljanja od operatera do rakete. Oprema za link između aviona i rakete integrisana je u podvesni kontejner, koji je podešen ispod trupa aviona.

U cilju stvaranja uslova za letna ispitivanja i lansiranje rakete BPB3-200 koje se očekuje u narednih nekoliko nedelja, u toku je realizacija verifikacionih ispitivanja ugrađene opreme”, kažu za “Politiku” u Ministarstvu odbrane.


Orao je ponos vazduhoplovne industrije SFRJ.

Osim za podršku trupama po zemlji namenjen je i za izviđanje i obuku, pa i za dejstva po ciljevima u vazdušnom prostoru. Avion postiže visoke podzvučne brzine, a u vreme JNA opitni pilot je ovom letelicom u obrušavanju probio zvučni zid.

Orlovi su svoju žilavost i efikasnost potrdili u ratovima na prostoru bivše Jugoslavije.

SPEKTAKL: Grmelo nebo nad Beogradom! (FOTO)

Ove letelice su i danas u upotrebi u Vojsci Srbije, a pošto je prošlo više od četvrt veka od njihove proizvodnje, postavilo se pitanje šta učiniti sa njima, odnosno jurišnom avijacijom.

Novi avioni su skupi, pa je modernizacija postojećih logično rešenje.

"U dosadašnjoj eksploataciji avioni tipa “orao” prosečno su neleteli oko jedne četvrtine propisanog veka upotrebe od 3.000 časova. Ispitivanja stanja strukture aviona potvrdila su mogućnost produženja veka upotrebe ovih aviona do 48 godina (orjentaciono do 2040. godine). Mogućnost relativno duge upotrebe aviona, uz dokazane visoke performanse, opravdava mogućnost nejgove modernizacije u cilju efiksanosti upotrebe u savremenim i budućim uslovima borbenih dejstava”, navode u Ministarstvu odbrane.

Modernizacija "orla" podrazumeva ugradnju digitalne elektronske opreme, sistema naoružanja, napadno-navigacijskog sistema I uređaja za protivelektronsku zaštitu.

Osim toga obaviće se modifikacija delova strukture, ugradnja jednodelnog prednjeg vetrobranskog stakla i, naravno, novog vođenog naoružanja za dejstvo po ciljevima na zemlji.

U ministarstvu kažu da je ugrađen i novi optoelektronski akvizicioni sistem koji omogućava zahvat ciljeva na većim daljinama.