Savet Republičke radiodifuzne agencije (RRA) odbacio je prigovore URS i SNS da je liderima vladajuće koalicije omogućeno da zloupotrebljavaju državne funkcije.
Takođe, Savet je saopštio da je razmotrio izveštaj Službe za nadzor koja je reklamni spot URS evidentirala kao moguće sporan, ali i naveo da je za razmatranje tog mogućeg spornog sadržaja neophodno razjasniti da li postoji saglasnost da se koriste žigovi kompanija koje se pojavljuju u promotivnom spotu.
"Svi emiteri u Srbiji i tokom izborne kampanje, kao i kada izbori nisu raspisani, imaju slobodu da prate rad svih državnih organa i njihovih predstavnika u meri u kojoj to odgovara uređivačkoj koncepciji njihovih iformativnih programa i njihovim produkcionim mogućnostima", navodi se u saopštenju Saveta RRA posle današnje sednice tog tela na kojoj je razmotreno nekoliko predstavki upućenih Savetu.
URS i SNS smatraju da Demokratska stranka i njen lider, odnosno lista "Izbor za bolji život - Boris Tadić", ima povlašćen tretman i znatno više vremena u informativnim emisijama televizija sa nacionalnom frekvencijom.
Povodom prigovora URS na pojavljivanje Borisa Tadića u medijima i emitovanje kadrova iz redovnog praćenja rada funkcionera u plaćenim predizbornim terminima ili TV reklamama, Savet RRA je zaključio da je u informativnom programu pristup emitera novinarski, profesionalan, a u plaćenom terminu kontekst je takav da je nesumnjivo reč o predizbornom programu u kome se promoviše nosilac liste.
Savet RRA smatra da u takvim slučajevima nema odgovornosti emitera, niti se time krše pozitivni pravni propisi koji regulišu tu oblast.
Savet RRA je naveo da je doneo Opšte obavezujuće uputstvo o ponašanju emitera, a ne o ponašanju državnih organa i političkih stranaka u predizbornoj kampanji, jer je to, na osnovu zakona, u nadležnosti Nadzornog odbora Skupštine Srbije i Agencije za borbu protiv korupcije.
"Savet od emitera svakako očekuje da kao i do sada svoj posao rade profesionalno, uravnoteženo i bez favorizovanja ili diskriminacije bilo kog učesnika izbornog procesa", piše u saopšenju.
Savet RRA, kako se navodi, insistira da niko od učesnika u političkom i javnom životu, uključujući i Savet RRA, nema prava da utiče na uređivačku politiku medija.
Isto tako, kako se dodaje, donošenjem Opšte obavezujućeg uputstva Savet RRA se saglasio da su emiteri obavezni da u vreme izborne kampanje posvete posebnu pažnju ravnopravnosti svih učesnika izbora kako rad elektronskih medija ne bi oštetio izborni proces.
"Savet podseća da je emiterima zabranjeno da osim u pružanju tehničkih usluga, učestvuju u izradi tih TV formata (reklama,spotova,emisija). Savet podseća da emiteri imaju obavezu da u okviru plaćenih predizbornih termina emituju programe koje im dostave podnosioci lista", navodi se u saopštenju.
Po Zakonu o javnom informisanju i Zakonu o radiodifuziji, emiter može da odbije da emituje reklamne poruke ili emisije ako oceni da one podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje ili vređaju čast, ugled i privatnost građana ili drugih učesnika u kampanji.
Povodom mogućeg spornog sadržaja u spotu URS, Savet RRA dao je rok svima koji su emitovali spot - RTS 1, TV Pink, TV B92 i TV Hepi, da dostave podatke o tome da li postoji saglasnost kompanija koje se pojavljuju u promotivnom spotu URS da se njihovi robni žigovi koriste.
RRA je prvi put za ovu izbornu kampanju kreirala softver koji će Savetu omogućite precizne rezultate pojavljivanje svih učesnika izbornog procesa, a prvi kompletan izveštaj biće dostavljen na uvid javnosti nakon što bude obrađeno prvih 14 dana izborne kampanje, navodi se u saopštenju.
Dodaje se da je interni izveštaj za svega četiri dana nakon raspisanih izbora, koji se nedavno pojavio u medijima, istrgnut iz konteksta i sadrži samo neke segmente analize programa emitera.
"Podaci u njemu, iako tačni, nisu ni reprezentativni ni relevantni ni potpuni, jer su od strane službi RRA prosleđeni Savetu samo radi usaglašavanja forme i donošenja odluke o dubini budućih analiza", piše u saopštenju.
O ulozi RRA ima i drugačijih mišljenja od toga da su suviše liberalni prema vlasti. Profesor komunikologije na Fakultetu političkih nauka Miroljub Radojković nedavno je ocenio da je i RRA, pored stranaka, još jedan izvor pritiska na elektronske medije.
(Beta/MONDO)