Srbija u samom vrhu evropske lestvice po broju vozila koja se koriste o državnom trošku. Osim brojke, problem i dovijanja da se na vožnji zaradi.
Najnoviji, u četvrtak objavljeni podaci Agencije za borbu protiv korupcije, pokazuju da se u registru funkcionera nalaze imena skoro 24.000 ljudi (tačnije 23.335), ali, realno, brojka je mnogo veća jer nisu svi prijavljeni.
Isti toliki je i broj službenih automobila, a verovatno i veći. Samo Uprava za zajedničke poslove republičkih organa ima nešto više od 300 vozila, plus još oko 8.500 ministarstva, ne računajući resor odbrane, koji sam ima oko 17.500 motornih i priključnih vozila opšte i posebne namene. Ona opšte namene čine 48 odsto tog voznog parka. Što se tiče preostalih ministarstava, najviše automobila ima MUP, oko 7.500.
Ovo je daleko više nego što imaju zemlje u regionu. Tako, recimo, Hrvatska ima oko 6.000, a BiH nešto više od 3.500. Brojke u razvijenim zapadnim, a posebno u skandinavskim zemljama, daleko su manje, kaže Damir Okanović iz Srpskog komiteta za bezbednost saobraćaja:
"Niko ne zna pouzdano broj svih službenih vozila kod nas, jer tu spada i po nekoliko desetina automobila u svakoj opštini, pa vozila javnih i komunalnih preduzeća, agencija... Nije redak slučaj ni da lokalna samouprava ili ministarstvo pozajme po pet-šest vozila od javnog preduzeća na izvesno vreme.
Samo Beograd, odnosno gradska uprava i javna preduzeća, ima 1.040 službenih vozila. Ostali gradovi imaju minimalno još toliko, pa, kad se saberu svi javni i državni automobili, brojka sigurno prelazi 30.000.
"Ove astronomske brojke ne čude ako znamo da nam je ceo javni sektor preglomazan i preskup", kaže Đorđe Vuković iz Cesida.
"Takozvani spektar "neophodnih usluga" kod nas bi drastično trebalo saseći. Tu spadaju sekretarice, vozači, službeni automobili i ostalo, na čemu funkcioneri i direktori državnih preduzeća ne štede, jer sve plaća država."
Do oštrih rezova, po Vukoviću, neće doći sve dok postoji partijska država. Jer, posle svakih izbora vlast će morati da udomi sve koji su je tokom predizborne kampanje zadužili - od najviših funkcija do uslužnih delatnosti.
Ipak, najviše para iz državne kase ide na redovno i vanredno održavanje, registraciju, osiguranje, ali i na mnogobrojne zloupotrebe.
"Kada bi neko zagrebao po ovim zloupotrebama, došao bi do frapantnih podataka: od toga kako se istače gorivo iz službenih kola, preko napumpanih faktura za stvarne ili izmišljene auto-delove i popravke, do "dilova" sa pojedinim servisima, koji nisu najpovoljniji. Tu je i korišćenje službenih vozila u privatne svrhe", kaže Okanović.
Kada bi Vlada što pre rešila ovaj problem, uštede u budžetu bile bi ogromne, poručuju iz Srpskog komiteta za bezbednost saobraćaja.
Inače, u domaćem državnom voznom parku najčešće se može sresti "audi", a odmah za njim "folksvagen", "škoda" i "fijat". Srpski premijeri tradicionalno koriste BMV. Za razliku od nas, među hrvatskim premijerima najpopularniji je "mercedes", pa za njim idu "audi A6" i "folksvagen pasat", pišu "Novosti".
(MONDO/Ilustracija: Guliver/Getty Images)