Društvenim mrežama kruži snimak pada ruskog helikoptera Ka-52 Aligator Kamov. Navodno se ovo desilo u hersonskoj oblasti koja se nalazi u fokusu rata u Ukrajini koji je počeo 24. februara 2022. godine. Nije poznato kada tačno se ovo dogodilo. Ukrajinski vojnik je koristio ručni raketni sistem za gađanje ciljeva u vazduhu. Nakon što je video da je ruski helikopter oboren, ukrajinski vojnik je počeo da vrišti i skače od sreće.

Kakav je borbeni helikopter Ka-52 Aligator?

Aligator je težak 7.700 kilograma. Projektovan je u konstruktorskom birou “Kamov”, proizvodi ga fabrika “Progres” iz Arsenjeva na istoku Rusije.

YouTube/screenshot/Matsimus Aligator Ka-52

Maksimalna visina letenja je oko 4.000 metara, dok je brzina vertikalnog uspinjanja deset metara po sekundi. “Nos” helikoptera na sebi ima dva radara sa antenama - jedan za vazdušne ciljeve a drugi za ciljeve na zemlji. Termalne kamere za izviđanje terena danju i noću nalaze se u dve kupole - jedna je ispod kokpita a druga se nalazi ispod nosa helikoptera. “Ka-52” ima topove koje ima Aligatorov prethodnik, model “Ka-50” i oni se nalaze na oba krila. Da bi se održala maksimalna brzina od 315 kilometara na čas, oklop i skladište za municiju su morali da budu smanjeni. Ono po čemu se razlikuje od konkurencije, po izgledu i performansama, su kontrarotirajuće elise. One u potpunosti eliminišu potrebu za repnim rotorom, donose i velike aerobatičke sposobnosti.

Još jedno tehničko rešenje “Aligatora” čini jedinstvenim. U pitanju je katapultirajuće sedište “Zvezda” K-37, koje funkcioniše tako što će u slučaju nužde, pre aktiviranja raketnih bustera u sedištima, eksplozivna punjenja usmerenom detonacijom razneti rotore, koji odlete u stranu, i samim tim omogućuje pilotu da bezbedno iskoči iz kokpita nakon čega se otvara padobran.

I dalje se Ka-52 smatra najboljim borbenim helikopterom na svetu. Leti na malim visinama, ima autopilota koji obaveštava pilote o nižim objektima u blizini poput zgrada ili strujnih žica. Proizvodnja “Aligatora” počela je u manjem obimu sredinom devedesetih godina prošlog veka, dok je serijska proizvodnja počela 2008. godine. Porodica helikoptera Ka-50 imala je “vatreno krštenje” u Čečenskom ratu 2001. godine.

(MONDO)