Evropska vazduhoplovna industrija je na prekretnici. Evropska unija je odlučila da se u naredne dve godine na gotovo svim letovima sa aerodroma mora koristiti određeni nivo održivog avio goriva. Uzimajući u obzir da su održiva vazduhoplovna goriva (SAF) trenutno tri do četiri puta skuplja od kerozina i da zapravo nigde u svetu ne postoji tržište za zelena vazduhoplovna goriva, avio-industrija se suočava sa izazovnim periodom. A ako se vlade EU ne istupe i javnom politikom ne podrže ovu evropsku inicijativu, ceo teret će pasti na leđa građana, koji će let avionom morati da plaćaju višestruko više nego danas.
Posle dugih pregovora Komisije, Saveta i Parlamenta, predstavnici u Strazburu izglasali su u sredu nova pravila koja se odnose na korišćenje održivih avio goriva u vazdušnom saobraćaju.
Prema inicijativi 'ReFuelEU Aviation', od 2025. godine avioni koji polaze sa evropskih aerodroma moraće da koriste najmanje dva odsto održivog avio goriva. Ovaj procenat će se godinama povećavati, pa će do 2035. minimalni iznos VVS morati da bude 20 odsto, a 2050. čak 70 odsto. Ova pravila će se primenjivati na sve komercijalne odlazne letove sa evropskih aerodroma, sa izuzetkom najudaljenijih teritorija, kao što su Kanarska ostrva. Inicijativa je deo šireg napora EU da Evropa postane prvi klimatski neutralan kontinent do 2050. godine.
Najveći akcenat je stavljen na veću upotrebu sintetičkih ili e-goriva, dobijenih pretvaranjem električne energije u tečno gorivo. Osim e-goriva, održivim će se smatrati i određena biogoriva proizvedena od poljoprivrednih ili šumskih ostataka, algi, biološkog otpada, korišćenog jestivog ulja ili određenih životinjskih masti. Reciklirana mlazna goriva proizvedena od otpadnih gasova i otpadne plastike takođe se smatraju 'zelenim'.
Proizvodnja održivih goriva je i danas veoma ograničena, pri čemu održiva goriva za vazduhoplovstvo čine manje od 0,1 odsto ukupne potrošnje avionskog goriva. Predstavnik Zelenih Jakop Dalude istakao je da u ovom trenutku kompletna proizvodnja održivih avio goriva neće biti dovoljna ni da pokrije jednu trećinu nacionalnih letova u Švedskoj. Cilj EU je da evropsku proizvodnju poveća sa nekoliko stotina hiljada tona na 160 miliona tona godišnje do 2050. Više od stotinu proizvodnih pogona, uključujući najmanje tri u Francuskoj, trebalo bi da ugleda svetlost dana u Evropi, sa više od 200.000 nova radna mesta.
Ključni izazov je što je avio-industriju posebno teško dekarbonizirati. Dok je tehnologija obnovljive energije već omogućila prelazak na električne automobile, kamione i druga drumska vozila, trenutno ne postoji tehnologija koja bi to učinila za vazdušni saobraćaj. Postoji nekoliko inovativnih rešenja, ali su još uvek daleko od široke primene. Erbas je, na primer, najavio da će do 2035. godine imati prvi avion sa nultom emisijom, koji će koristiti vodonične gorivne ćelije. Električni avioni takođe mogu biti održiv koncept, ali će verovatno biti ograničeni na veoma male avione zbog ograničenja u tehnologiji baterija i kapaciteta baterije.
Takođe postoji realna opasnost da će cene letova porasti ako se vlade ne umešaju i ne pomognu avio-kompanijama da pređu na održiva goriva. Parlamentarni izvestilac Hose Ramon Bauza Dijaz apelovao je na nacionalne vlade da podrže ove mere finansijskim sredstvima, poreskim olakšicama i smanjenjem birokratije.
BONUS VIDEO:
(MONDO/Jutarnji list)
Bolan poraz Crvene zvezde u Milanu: Radonjićeva bomba nedovoljna, prolaz u Ligi šampiona nemoguća misija!
"Ovo je sramota za Ligu šampiona, nas ovde ne žele": Vladan Milojević prekinuo ćutanje u Milanu i žestoko udario
"Navijači nas već vide na fajnal-foru": Marinković zna da su igrači gladni, ali je oprezan
Italijani, pa ipak Zvezda dolazi - zar samo toliko pažnje? U fokusu im Vlahović i Zlatanova svađa...
"Ma ovde nema govora, skočio sam sa stolice kad sam video": Srpski sudija zgranut gledao kako kradu Zvezdu