• Izdanje: Potvrdi
IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne sme biti više od 25 MB.

Poruka uspešno poslata

Hvala što ste poslali vest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

CENE ĆE USKORO ODLETETI U NEBO? Poznate kompanije u PROBLEMU, spremite se za ono što sledi do ovog datuma

Autor Jana Desovski

Kriza u Crvenom moru će uticati na povećanje cena u svetu, a troškovi isporuke su već porasli.

 profimedia-0836596069 copy.jpg Izvor: Ahmed Gomaa / Xinhua News / Profimedia

Napadi militanata koje podržava Iran u Crvenom moru zatvorili su jednu od glavnih svetskih trgovačkih ruta za većinu kontejnerskih brodova - brodove koji prevoze sve, od delova automobila do cipela, iz jednog ugla sveta u drugi, prenosi CNN.

Produženo zatvaranje plovnog puta, koji se povezuje sa Sueckim kanalom, moglo bi da ugrozi globalne lance snabdevanja i da podigne cenu industrijske robe u ključnom trenutku borbe protiv inflacije. Suecki kanal čini 10-15% svetske trgovine, što uključuje izvoz nafte, i 30% globalnog obima kontejnerskog transporta.

Militanti Huti, stacionirani u Jemenu, kažu da navijaju za izraelski rat protiv Hamasa u Gazi. Američka vojska i njeni saveznici pojačali su bezbednost na moru, ali napadi se nastavljaju - u utorak je oborena 21 raketa, kao i dronovi. Američke i britanske snage su u četvrtak povećale nameru kada su pogodile više od 60 meta Huta, što je, kako je predsednik Džo Bajden rekao, direktan odgovor na pretnju "slobodi plovidbe na jednom od najvažnijih svetskih plovnih puteva".

Tesla pauzira većinu proizvodnje u svojoj velikoj fabrici električnih automobila u Nemačkoj jer su napadi prekinuli snabdevanje delovima. Trgovci upozoravaju na kašnjenje u isporuci, a troškovi transporta robe morem rastu. Cene nafte takođe rastu – Brent i američka nafta su u petak porasle oko 3% iz straha od šireg regionalnog rata koji bi mogao da poremetei snabdevanje. Energetska tržišta su već bila na ivici nakon što je Iran u četvrtak zaplenio tanker u Omanskom zalivu.

U izveštaju objavljenom u utorak, Svetska banka je upozorila da je prekid ključnih brodskih ruta "stvorio poremećaj u mrežama snabdevanja i povećao verovatnoću inflatornih uskih grla". Šest od deset najvećih kompanija za transport kontejnera — Maersk, MSC, Hapag-Lloid, CMA CGM, ZIM i ONE — u velikoj meri ili potpuno izbegavaju Crveno more zbog pretnje koju predstavljaju militanti Huti.

Opasnost po posadu, teret i plovila primorala je prevoznike da preusmere brodove oko južnoafričkog Rta dobre nade, što je dovelo do kašnjenja do tri nedelje. Izvršni direktor kompanije Maersk Vincent Clerc rekao je u četvrtak za Fajnenšel tajms da bi ponovno uspostavljanje bezbednog prolaza kroz Crveno more moglo da potraje "mesecima". "To bi potencijalno moglo da ima prilično značajne posledice po globalni (ekonomski) rast", ​​dodao je on.

Globalna trgovina pala je za 1,3 odsto od novembra do decembra, saopštio je u četvrtak nemački Institut za svetsku ekonomiju Kil, navodeći "posledicu napada na teretne brodove u Crvenom moru". Troškovi isporuke su već porasli, što bi na kraju moglo da utiče na potrošačke cene. "Što su poremećaji duži, to su jači efekti stagflacije za globalnu ekonomiju", napisao je glavni ekonomista Alijanza Mohamed A. El Erian prošle nedelje na "X", misleći na toksičnu kombinaciju niskog ili nultog ekonomskog rasta i visoke inflacije.

Ako rat između Izraela i Hamasa eskalira u širi regionalni sukob, ili ako Huti odluče da prebace svoje napade na naftne tankere i brodove za rasute terete — koji prevoze ključne sirovine kao što su ruda gvožđa, žito i drvo — posledice po globalnu ekonomiju bile bi teže. "U okruženju eskalacije sukoba, snabdevanje energijom bi takođe moglo biti značajno poremećeno, što bi dovelo do skoka cena energije", dodaje se u izveštaju Svetske banke. "To bi imalo značajne posledice po cene drugih roba. Prema Capital Economics-u, pretnja cenama energije je najveći rizik.

"Iako je malo verovatno da će trenutni poremećaji u pomorstvu poremetiti globalni trend pada inflacije, primetna eskalacija osnovnog vojnog sukoba mogla bi da podigne cene energije, koje bi se prenele na potrošače", napisali su Simon MacAdam i Lili Millard, ekonomisti.

Oksford Economics takođe očekuje da će inflacija nastaviti da se smanjuje, ali i dalje vidi rizik za rast cena. Ako troškovi kontejnerskog transporta ostanu na sadašnjem nivou - skoro udvostručili nivo od početka decembra - to bi moglo povećati globalnu inflaciju za oko 0,6 procentnih poena, napisao je Ben Mej, direktor globalnog makroekonomskog istraživanja u kompaniji.

A trgovci na malo, poput švedske kompanije za nameštaj Ikea, upozorili su na kašnjenje isporuke i moguće nestašice određenih proizvoda. Slično tome, britanski prodavac odeće Nekt objavio je prošle nedelje: "Poteškoće sa pristupom Sueckom kanalu, ako se nastave, verovatno će izazvati određena kašnjenja u isporuci zaliha početkom godine.

Proizvođač cipela Crocs je takođe najavio da artikli namenjeni Evropi stižu dve nedelje kasnije nego obično. Crocs za sada ne očekuje 'materijalni uticaj' na svoje poslovanje, ali je za CNN rekao da će "nastaviti da pažljivo prati situacije". Nisu jedini. Preduzeća širom sveta su na ivici, nadajući se da će se poremećaj uskoro okončati, ali počinju da brišu prašinu sa planova za vanredne situacije koji su poslednji put sprovedeni tokom pandemije.

Abercrombie & Fitch planira da koristi vazdušni transport kad god je to moguće kako bi izbegli kašnjenja, navodi se u e-poruci dobavljačima koju je video Blumberg. "Mi menjamo načine transporta i/ili plovne puteve kada je to opravdano da bismo održali protok robe", rekao je portparol kompanije za CNN. Situacija bi mogla da se pogorša u narednim nedeljama jer špediteri žure da dobiju narudžbine iz Kine pre nego što se fabrike zatvore za Lunarnu Novu godinu.

"Sledećih pet nedelja do kineske Nove godine 10. februara biće veoma teško za špeditere i za otpremu", rekao je Filip Damas, šef savetnika za lanac snabdevanja Drevri, u komentarima objavljenim na internetu u ponedeljak. On je, međutim, primetio da će višak otpremnih kapaciteta u širem smislu značiti promptne stope - cena jednokratnih teretnih pošiljki za razliku od unapred dogovorenih cena - "ponovo će pasti posle kineske Nove godine".

Pored povećanja vozarina na licu mesta zbog napada na Crveno more, prevoznici se bave i hitnim doplatama. "Ukupne cene" od 5.000 do 8.000 dolara po kontejneru za glavne trgovačke rute koje dolaze iz Azije su 2,5 do 4 puta "normalne" vrednosti za ovo doba godine, procenio je Džuda Levin, šef istraživanja u logističkoj firmi Freightos. Međutim, to je i dalje 45% -75% ispod njihovog "vrha pandemije" krajem 2021, primetio je Levin. U to vreme, sve veća potražnja za robom od strane potrošača vezanih za kompaniju sukobila se sa uskim grlima u snabdevanju, u rasponu od nestašice kontejnera do zagušenja luka.

Problem sa Sueckim kanalom doprinosi postojećim problemima u pomorskom saobraćaju, jer je saobraćaj kroz vitalni Panamski kanal već ograničen zbog velike suše. "Za kompanije koje pokušavaju da prebacuju robu širom sveta, trenutno imate veliki problem – ne možete se osloniti na Panamski kanal i ne možete se osloniti na Suecki kanal", rekla je Karolina Klint, glavni komercijalni direktor za Evropu u profesionalnom uslužna firma Marsh McLennan.

Neki okeanski brodovi koji obično prolaze kroz Panamski kanal preusmerili su se na Suecki kanal pre nego što su napadi u Crvenom moru eskalirali, saopštila je logistička kompanija C.H. Robinson. Metju Burges, potpredsednik globalnih okeanskih usluga u kompaniji, rekao je da će globalni kapacitet dostave biti ograničen još neko vreme. "Biće problema u tranzitu robe iz Azije u Evropu najmanje narednih osam nedelja zbog dodatnog vremena potrebnog za korišćenje rute Rtom dobre nade", rekao je on za CNN.

"Kao što smo videli sa prethodnim globalnim prekidima u snabdevanju, nestašice prazne opreme će se verovatno brzo pojaviti, što će povećati kašnjenja jer će kompanije možda morati da čekaju još dve do tri nedelje na prazan kontejner. Za sada, barem, glavne luke u Evropi i Sjedinjenim Državama – uključujući luku Roterdam, luku Los Anđeles i luke Njujork i Nju Džersi – ostale su ograničene u uticaju krize na Crvenom moru. Ali oni su na oprezu za mogući razvoj događaja.

"To je još jedan poremećaj u lancu snabdevanja", rekao je za CNN Džin Seroka, izvršni direktor luke Los Anđeles. "Ovo neće nestati za tri ili četiri nedelje." Čak i da napadi prestanu danas, dozvoljavajući većini plovila da prođu kroz Crveno more, raniji udari mogli bi da odjekuju neko vreme, kaže Burgess iz C.H. Robinson. "Biće potrebno dosta vremena da se otklone prekidi i kašnjenja koja su već prisutna", piše CNN.

BONUS VIDEO:

Pogledajte

02:20
IZRAEL MORA DA UBRZA OPERACIJU INAČE SE UKLJUČUJE 'SPONZOR'?! Huti odlično opremljeni, jasno je KO stoji iza njihovog napada!
Izvor: kurir televizija
Izvor: kurir televizija

 (MONDO/J.D.)

Možda će vas zanimati

Komentari 5

Komentar je uspešno poslat.

Vaš komentar je prosleđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspelo.

Nevalidna CAPTCHA

Arthur Morgan

Iza ovoga stoje Rusija i Iran,ovo je očajnički pokušaj da cene nafte koje su u padu skoce, kako bi Putin nastavio da sprovodi fasizam nad Ukrajinom i da genocidise Ukrajince. Prvo su platili teroriste iz Hamasa da napadnu Izrael kako bi isprovocirali rat i naterali Amerikance da pomognu Izraelu sto bi dovelo do smanjenja pomoći Ukrajini. Medjutim posto im to nije uspelo i pošto nikoga nije briga za Hamas, okrenuli su se Hutima. Huti napadaju trgovacke brodove u međunarodnim vodama, oteli su mornare i pucali su na americke brodove. Blokadom medjunarodne trgovine su objavili rat celom svetu, Egipat gubi dosta novca zbog ovoga kao i mnoge svetske kompanije. Nadam se da će Amerika i Britanija da ih satru. Huti ne znaju sa kim se igraju. Ovo je deo novog hladnog rata koji neće biti toliko hladan kao pre. Ukoliko sve bude kako treba zavrsice se porazom ruskog i iranskog režima uz pobedu slobodnog sveta i najvece vojne sile u istoriji čovečanstva. Yeeeehaaaw!!!

Vlada

Mi kao nismo proizvodili cipele i automobile... traktore, kombajne,sijalice,odeću,belu tehniku,da ne nabrajam dalje...

sasa

Kad bi spediteri prestali da transportuju robu koja je povezana za Izraelom i Izraelcima koji u ovom trenutku sprovode GENOCID, ta trgovacka ruta ne bi bila ugrozena. Tako je bilo i tokom drugog svetskog rata - nacisti, genocidasi i teroristi jesu legitimna meta, samim tim, i trgovacki brodovi od kojih Izrael profitira danas isto jesu legitimna meta. Svako ko brani Izrael danas je isto sto su bile clanice Osovine u drugom svetskom ratu! Smrt Fasizmu!!!

special image