Pre deset godina, Malezija Erlajns je bio razoren dvostrukom katastrofom letova MH370 i MH17. Let MH370 iz Kuala Lumpura za Peking nestao je iznad Indijskog okeana 8. marta 2014. godine sa 239 ljudi u avionu. Uprkos milionima dolara potrošenim na najveću potragu u istoriji vazduhoplovstva, avion još uvek nije pronađen. Avio-kompanija se još uvek oporavljala od te tragedije kada je u julu iste godine, MH17 oborila naoružana grupa pod ruskom kontrolom iznad Ukrajine zahvaćene sukobima. Poginulo je svih 283 putnika i 15 članova posade.
Tog dana je 160 aviona letelo iznad ratne zone, ali je MH17 bio pogođen. Aviokompanija koja je izgubila dva putnička aviona za pet meseci bio je događaj koji je do danas ostao bez presedana. Mnogi su to videli kao prokletstvo avio-kompanije koja je radila 70 godina uglavnom neometano i bez incidenata.
Malezija Erlajns je dugo uživao u odličnoj bezbednosti i čak je osvajao nagrade za uslugu. Imao je ogromnu flotu koja je letela širom sveta iz svoje baze u Kuala Lumpuru. Ali nakon nesreća 2014. godine, putnici su se plašili. Kupci su prešli na druge avio-kompanije, a medijski izveštaji iz tog vremena pokazivali su skoro prazne letove na dužim rutama.
Prošle godine je, međutim, njen izvršni direktor rekao da je kompanija na putu da ostvari svoj prvi godišnji neto profit u poslednjoj deceniji. Avio-kompanija nije odgovorila na pitanja Bi-Bi-Sija, ali analitičari kažu da je niz rezova na rutama pomogao da se ojačaju finansije, dok je rebrendiranje sa naglaskom na bezbednost vratilo kupce. "To je sada fokusiranija kompanija – iako sa donekle smanjenim ambicijama", kaže Greg Voldron koji posmatra vazduhoplovnu industriju. Danas, Malezija Erlajns nastavlja da leti, prevozeći milione putnika širom sveta svake godine.
Kako su ljudi vratili poverenje i kako je država spasila aviokompaniju
Odmah nakon druge katastrofe, malezijska vlada je krenula u akciju. Avio-kompanija je bila nacionalni avioprevoznik sa više od 20.000 zaposlenih i njena berzanska vrednost je pala. U to je ušao državni fond zemlje - Khazanah Nacional. U tom trenutku je već posedovao 69% kompanije. Mesec dana nakon katastrofe MH17, otkupio je ostale akcionare aviokompanije, uklonio firmu sa berze, osnovao novu kompaniju i proglasio staru firmu bankrotom.
Malezija Erlajns je u potpunosti nacionalizovan - prvi ključni korak ka spasavanju kompanije. Prema vladinom planu oporavka – pod nazivom "Obnova nacionalne ikone" – cena karata je takođe smanjena. Pre 2014. godine, avio-kompanija je već počela da seče duge, neprofitabilne rute ka mestima kao što su Severna i Južna Amerika i Južna Afrika.
Posle 2014. godine stvarno je ukinuo ove rute, prekinuvši nekoliko uspostavljenih letova na duge relacije, uključujući one za Njujork i Stokholm. Na kraju su prekinute sve evropske destinacije osim Londona. Danas, Hitrou ostaje jedina evropska stanica Malezija Erlajnsa - i to je postalo ključna ruta za zaradu, posebno nakon korona virusa.
Poslednjih nekoliko godina, to je bila jedina avio-kompanija koja ima direktan let za London iz Kuala Lumpura nakon što je Britiš Ervejz odustao od ove rute tokom pandemije. "Sa takvim monopolom, na prvoj liniji, avio-kompanija može da naplati mnogo novca", kaže analitičar za vazduhoplovstvo Brajan Sumers. Kompanija je takođe iskoristila globalnu pauzu u avijaciji tokom korone da restrukturira svoje dugove - ali je zadržala svoje avione u vazduhu, budući da je jedan od ključnih prevoznika koji obavljaju letove za repatrijaciju iz Evrope u Aziju.
Druge avio-kompanije u Aziji i Evropi povukle su avione tokom pandemije, tako da nisu bile spremne za brzi povratak potražnje. Malezija Erlajns je, s druge strane, imao prednost kada su granice bile ponovo otvorene - i tu prednost je maksimalno iskoristio, kažu analitičari. Azijsko-pacifički region ima najprometnije rute na svetu – ima sedam od 10 najboljih međunarodnih ruta – uključujući i onu koja se najviše putuje, od Kuala Lumpura do Singapura. Samo na toj ruti prošle godine je prodato 4,9 miliona sedišta, prema podacima kompanije za podatke o vazdušnom saobraćaju OAG.
Danas se na Malezija Erlajns gleda kao na avioprevoznika "srednjeg ranga" fokusiranog na Okeaniju, Aziju i UK. "Uspeli su da se održe uz podršku malezijske vlade – uspeli su da dovedu stvari u stabilno stanje, modernu flotu i moderne avione i upravljaju na način koji održava stvari", kaže analitičar Elis Tejlor iz vazduhoplovstva firma za podatke Cirium.
Suočavanje
Čini se da se pristup avio-kompanije isplatio i čini se da za mnoge međunarodne letače pragmatična razmatranja nadmašuju prošlost kompanije. "Ako treba da se odvija vazdušni saobraćaj, MH370 i druge katastrofe definitivno nisu na umu kada putnici žele da kupe karte", kaže Voldron. "Generalno gledaju na cenu, ali pogodnost takođe igra ulogu." To je bio slučaj sa Australijankom Hanom Blekiston, koja je krajem 2022. poletela MH letom iz Londona za Adelejd. Malezija je bila jedina avio-kompanija koja je imala direktan let.
"Rezervirala sam ih bez razmišljanja samo zato što je jeftino", rekla je. Kada je rezervisala let, kaže da su joj tragedije pale na pamet, ali je nisu uznemirile. Međutim, njena majka je bila mnogo više uznemirena. "Moja mama, kada je saznala rekla je: 'Ne možeš da letiš sa njima!' A ja sam rekal: 'Mama, ako će neko da se pridržava svojih bezbednosnih propisa, to će biti ovi momci'."
Njeno putovanje je prošlo glatko i usluga je bila dobra, kaže ona. "Iskustvo letenja je bilo odlično, bili su zaista dobar provajder. Nije bilo ničega što bi me sprečilo da letim sa njima nakon pozitivnog iskustva.
BONUS VIDEO:
(BBC/MONDO/J.D.)
"Partizan ide na Fajnal-for, Evroliga je prava košarka": Igrao sa Lebronom, a u Evropi pokazuje kakav je majstor
"Navijači nas već vide na fajnal-foru": Marinković zna da su igrači gladni, ali je oprezan
Italijani, pa ipak Zvezda dolazi - zar samo toliko pažnje? U fokusu im Vlahović i Zlatanova svađa...
Mondo ukrštenica za 11. decembar: Jutarnja zabava i "razgibavanje" mozga!
"Nema vremena ni da se pati, ni da se previše raduje": Željko otkrio ko neće igrati za Partizan u Berlinu