Kada je ribarska mreža pre devet godina uhvatila nešto u morskim dubinama nedaleko od jugoistočne obale Australije, Kristofer Kit Olver je odmah znao da je u pitanju nešto ogromno, piše Sidnej Morning Herald. Brodski motor se pregrejao zbog enormne težine, a ono što je mreža na kraju iznela na površinu već godinama muči Kita.

Dugo nikome o tome nije pričao, ali danas, kada ima 77 godina i nakon što je preživeo nekoliko srčanih udara, Kit je svestan da mu je ostalo još malo vremena da olakša dušu i oslobodi se starih tajni. Zato je odlučio da progovori. "Bilo je to ogromno krilo velikog mlaznog aviona", kaže on. "Voleo bih da nikada nisam video tu stvar... ali eto. To je bilo krilo."

Kit, koji je i sam u mladosti imao pilotsku dozvolu i upravljao avionima poput Cesne, odbacuje svaku mogućnost da se radilo o krilu malog aviona. "Ova stvar je bila mnogo veća od bilo čega u kategoriji privatnih aviona", kaže on. Džordž Kari je bio sa njim tog dana u septembru 2014. 

Kari i Kit nisu bili u kontaktu nekoliko godina, ali čim su novinari pozvali Karija, on je tačno znao šta žele. "Nemate pojma kakve smo probleme imali kada smo povukli to krilo", kaže on. "Bilo je neverovatno teško i nespretno. Razvuklo je mrežu i pocepalo je. Bio je prevelik za nas da se izvučemo na palubu. Čim sam to video znao sam šta je to. Očigledno je to krilo, ili deo krila, komercijalnog aviona. Bilo je bele boje, pa je očigledno da nije iz vojnog aviona ili malog aviona", kaže Kari.

Pošto nisu uspeli da izvade krilo iz mreže, Kit je naredio svojoj posadi da preseku mrežu. Kako je veče odmicalo, mreža od 20.000 dolara i sve u njoj tonuli su u mrak Južnog okeana. Krilo se zaustavilo na relativno maloj dubini, nekoliko stotina metara od severne ivice dubokog podvodnog vulkanskog kratera. Područje je oko 55 kilometara zapadno od grada Roba u južnoj Australiji i otprilike na istoj udaljenosti od obale. Kit kako kaže veoma dobro poznaje to mesto jer je to područje gde lovi veoma cenjenu ribu zvanu alfonsino. 

Prva stvar koja je pala na pamet i Olveru i Kariju – a kažu i druga dva člana posade – je da je krilo možda deo aviona sa leta MH370 Malaisia Airlines-a, koji je nestao 8. marta 2014, sa 227 putnika i 12 članova posade. Nestanak tog aviona jedna je od najvećih svetskih misterija, a sudbina ukletog leta do danas nije rasvetljena. Istražitelji su tada zaključili da se MH370 srušio negde u južnom Indijskom okeanu. Ali uprkos najskupljoj potrazi u istoriji, nije pronađen nijedan trag o tome gde bi avion mogao da se nalazi.

Tokom 2015. i 2016. godine, nekoliko delova aviona je izbacio okean na plažama Reuniona, ostrva na istočnoj obali Afrike, i na obali afričke države Mozambik. Zbog toga se Kit plašio da bi mogao biti označen kao teoretičar zavere ako tvrdi da je pronašao krilo aviona stotinama kilometara istočno od oblasti gde se smatralo da se MH370 srušio.  Ali postojao je još jedan razlog zašto nije želeo da izađe u javnost sa tom pričom. Kako kaže 1990. godine umalo nije poginuo kada je njegov tadašnji brod udario u nešto u moru, za šta je pretpostavio da je kontejner koji je pao sa teretnog broda. Njegov brod je iznenada počeo da propušta vodu i uprkos Kitovim naporima da ga spase, ubrzo je potonuo.

Ali kada ga je spasilački čamac doveo na obalu, Kit je na svoj užas shvatio da su novinari već pozvali njegovu suprugu Stefani i rekli joj da je nestao u moru. Od tada, Kit gaji averziju prema štampi, koja je postala još veća kada je, još uvek traumatizovan, stigao u grad Hobart i našao se okružen novinarima koji su ga ispitivali kako se oseća i šta se tačno dogodilo. Kit se, međutim, kasnije smekšao i odlučio da novinarima ispriča kako je pre devet godina "ulovio" krilo mlaznog aviona.

Gluvi autoriteti

Olver tačno zna gde se to dogodilo. Na ploteru za elektronske karte, na brodu svog prijatelja koji koristi sistem za globalno pozicioniranje, ucrtao je tačne koordinate mesta gde je spustio misteriozno krilo: 37 stepeni, 16 minuta južno i 139 stepeni, 12 minuta istočno. Kaže da je potom pokušao da obavesti vlasti o onome što je pronašao i nazvao Australijsku upravu za pomorsku bezbednost (AMSA). Ali rekli su mu da je sa ruskog broda pao kontejner i da je ono što je njegova mreža uhvatila mora da je deo kontejnera. AMSA je ove nedelje saopštila da nije bilo podataka o kontaktu sa Kitom tokom tog perioda. Kit je pokušao ponovo tri godine kasnije.

On je 27. novembra 2017. poslao e-poštu Ocean Infinity-ju, kompaniji koja je pokrenula novu - i na kraju neuspešnu - potragu za MH370. "Zovem se Kristofer Olver. Pre tri godine upravljao sam svojim brodićem kod Roba u Južnoj Australiji kada sam mrežom povukao krilo aviona. Prijavio sam incident i nadležni su me obavestili da je u tom području nedavno izgubljen kontejner. Pošto je bio tako daleko od područja pretrage, nisu pokazivali dalje interesovanje", napisao je tada Kit. "Ovo nije bio kontejner za transport. Ubeđen sam da je ovo bilo krilo aviona. Slobodno me pozovite. Kristofer (Kit) Olver.' Kaže da nikada nije dobio odgovor. I sada, sa tugom porodica izgubljenih na MH370 u mislima, Kit Olver pokušava još jednom da ispriča svoju priču u nadi da će ga ovoga puta neko čuti.

BONUS VIDEO:

instagram/tinagrabez Bezbedni saveti za letenje avionom

 (Jutarnji list/MONDO/J.D.)