Slušaj vest

Boing je u poslednjih šest godina doživeo niz loših vesti, gotovo ništa osim problema. Sada bi najpoznatija avio-kompanija mogla da doda svoju listu nevolja i štrajk 32.000 radnika. Ugovor između Boinga i Međunarodnog udruženja mašinista ističe 12. septembra u 23:59 po pacifičkom vremenu. Bez novog ugovora, radnici koji grade njegove avione u državi Vašington mogli bi da započnu prvi štrajk u kompaniji posle 16. godine. I trenutno, prema rečima šefa lokalnog sindikata, šanse za dogovor nisu dobre, prenosi CNN.

"Daleko smo razdvojeni po svim ključnim pitanjima - plate, zdravstvena zaštita, penzija, slobodno vreme. Nastavljamo da radimo na tome, ali bilo je teško proći kroz to", rekao je Džon Holden, predsednik IAM Distrikta 751, za CNN prošle nedelje.

To je samo najnoviji u nizu ozbiljnih i istaknutih problema s kojima se kompanija suočava, uključujući fatalne nesreće koje su bile posledica grešaka u dizajnu njenog najprodavanijeg aviona, optužbe da je profit stavljen ispred kvaliteta i bezbednosti, kao i prodaja aviona uz priznanje krivice po krivičnim optužbama za obmanu regulatora, što je rezultiralo ogromnim finansijskim gubicima pokrivenim rastućim nivoom duga.

Obe strane kažu da žele da postignu dogovor bez štrajka. Ipak, nezadovoljstvo običnih članova sindikata zbog nedavnih ustupaka ugovora i poteškoća u nekada ponosnoj kompaniji moglo bi otežati postizanje dogovora u kratkom roku. "Nastavljamo pregovore u dobroj veri, fokusirajući se na pitanja koja su važna za naše zaposlene i njihove porodice. Uvereni smo da možemo postići dogovor koji balansira potrebe naših zaposlenih i poslovnu realnost sa kojom se suočavamo kao kompanija", navodi se u saopštenju Boinga.

Međutim, Holden je izjavio da svaki dogovor koji može dobiti podršku članova sindikata mora da povrati neke od ustupaka od kojih je sindikat odustao u dva prethodna sporazuma od 2008.

USAF Boing E-4B.jpg
Profimedia 

Oba ta razgovora su bila produženja postojećih ugovora, a ne pregovori o novim uslovima rada. I u oba slučaja sindikat se osećao prinuđenim da pristane na ustupke, uključujući povećanje plaćanja članova za zdravstveno osiguranje i gubitak tradicionalnih penzijskih planova, ili rizikuje gubitak hiljada radnih mesta. Boing je pretio da će izgraditi objekte bez sindikata za proizvodnju 737 Mak i 777Ks. Boing, koji ima jednu fabriku 787 Dreamliner bez sindikata u Južnoj Karolini, odustao je od planova da pomeri proizvodnju Maka i 777Ks nakon što su postignuti dogovori o radu.

Novi izvršni direktor

Boeing ulazi u ove razgovore sa potpuno novim izvršnim direktorom, Keli Ortberg, koja je stigla na novu funkciju 8. avgusta. Ona je izdala saopštenje u kojem navodi da želi da "resetuje odnos" sa sindikatom nakon sastanka sa Holdenom i drugim rukovodstvom sindikata u prvoj nedelji na poslu. Ali Holden je rekao da nije video nikakve razlike u Boingovom stavu za pregovaračkim stolom.

Ortbergov prethodnik, bivši izvršni direktor Dejv Kalhun, takođe je rekao investitorima u julu da je namera Boinga da izbegne štrajk i da će biti spreman da plati koliko je potrebno kako bi izbegao prekid rada.

"Znamo da će zahtevi za plate biti veliki. Ne plašimo se da se dobro ponašamo prema našim zaposlenima u ovom procesu. Dakle, samo ćemo raditi koliko god možemo da ne dođe do štrajka", rekao je on.

Kompanija je saopštila da su plate za članove IAM-a porasle za 60% u poslednjih 10 godina zbog opšteg povećanja plata, prilagođavanja troškova života i stimulativnih plata. Ipak, sindikat je i dalje nezadovoljan zbog ranijih ustupaka. Takođe traži bolje slobodno vreme i bolje garancije za posao kako bi izbegao ponovnu pretnju gubitka posla zbog fabrika koje nisu sindikalizovane.

"Ne možemo da prođemo kroz još jedan period za godinu ili dve kada su naši poslovi ugroženi", rekao je Holden,

Brojni sindikati, uključujući Teamstere u UPS-u i sindikat United Auto Vorkers u GM-u, Fordu i Stellantisu, osvojili su dvocifrena povećanja plata u nedavnim sindikalnim ugovorima. Međutim, u tim i mnogim drugim slučajevima, oni su pregovarali sa kompanijama koje su ostvarivale rekordan profit i sa dosta resursa da zadovolje sindikalne zahteve.

Nasuprot tome, problemi u Boingu su doveli do 33,3 milijarde dolara osnovnih operativnih gubitaka tokom poslednjih pet godina, što je primoralo kompaniju da se duboko zaduži. Postoji opasnost da se taj dug smanji na status junk obveznica, ali Holden insistira da sindikat i dalje ima uticaj u ovim pregovorima.

Štrajk bi imao širok uticaj

Uprkos problemima, Boing je i dalje glavna sila u američkoj ekonomiji i njegovo gašenje imaće širok uticaj. Pored 32.000 članova sindikata od skoro 150.000 zaposlenih u SAD, kompanija procenjuje sopstveni ekonomski uticaj na 79 milijardi dolara, podržavajući 1,6 miliona direktnih i indirektnih poslova kod više od 9.900 dobavljača raspoređenih u svih 50 država.

Ali, što je možda još važnije, Boing je jedan od samo dva glavna dobavljača komercijalnih aviona za avio-industriju. A industrija se već bavi Boingovim odloženim isporukama koje se ne mogu povećati dok se ne pozabave pitanjima o bezbednosti i kvalitetu svojih aviona.

"Nisu rekli da ne mogu da priušte naše predloge. Oni su razumni. U teškoj smo poziciji zbog odluka koje su doneli da nastave da povećavaju dividende i otkupe deonica, smanjujući istraživanje i razvoj. Bili su paralizovani da lansiraju novi avion. Zbog tih odluka i padova smo u ovoj poziciji", rekao je on.

Jedan od pregovaračkih ciljeva sindikata je da dobije predstavnika sindikata u upravnom odboru Boinga. "Odbor svakako zaslužuje da bude kritikovan. Ne želimo da vodimo kompaniju. Ali želimo da budemo sigurni da se naš glas čuje o odlukama koje se donose. Volimo kompaniju Boing. Ljudi u odboru to ne čine. Žrtvovali su njen integritet", rekao je Holden, prenosi CNN.

BONUS VIDEO:

Kurir televizija POGLEDAJTE UZNEMIRUJUĆI TRENUTAK KADA SE AVION PREPOLOVIO: Jezivi prizor prinudnog sletanja Boinga