Slušaj vest

Prosečan kupac automobila ne razmišlja o tome odakle dolaze delovi za njihovo vozilo, ali proizvođači svakako razmišljaju.

Zato bi nova runda američkih carina, ovoga puta na auto-delove, koja stupa na snagu danas, mogla da uzdrma auto industriju više od prethodnih tarifa na uvozne automobile.

"Ovo izgleda gore od tarifa na gotove automobile"

Prethodne tarife nisu uticale na automobile proizvedene u SAD. Sada je situacija drugačija, nijedan od deset miliona automobila proizvedenih prošle godine u američkim fabrikama nije sastavljen bez bar nekih uvoznih delova. Nove tarife na delove mogle bi da koštaju industriju desetine milijardi evra, a američki vozači bi na kraju mogli da plate trošak, prenosi CNN. 

"Iskreno, iz moje perspektive, tarife na delove izgledaju gore za širu ekonomiju od carina na gotova vozila", rekao je Džonatan Smouk, glavni ekonomista u Cox Automotive-u na vebinaru Udruženja automobilske industrije.

Prema vladinim podacima, više od 50 odsto sadržaja automobila koji se sklapaju u SAD čine uvezeni delovi. Međutim, carine neće važiti podjednako za sve ove uvoze.

Bela kuća vraća deo cene, ali to neće biti dovoljno

Na primer, delovi iz Kanade ili Meksika čiji proizvođači plaćaju radnicima 16 dolara na sat ili više smatraju se usaglašenim sa trgovinskim sporazumom SAD-Kanada-Meksiko (USMCA), o kome je pregovarano u prvom mandatu Donalda Trampa. To znači da će većina kanadskih delova biti izuzeta od carine, dok će relativno mali broj meksičkih delova imati tu privilegiju.

Od prošle nedelje, proizvođači automobila koji sklapaju vozila u SAD mogu barem privremeno da ublaže neke od novih troškova. Bela kuća je najavila da će refundirati do 3,75 odsto cene vozila kao kompenzaciju za troškove dažbina za delove u prvoj godini, koja će pasti na 2,5 odsto u drugoj godini, a zatim će biti ukinuta.

Ali čak i sa tom refundacijom, dodatni trošak carine mogao bi da bude oko 3.700 evra po vozilu, prema analizi Si-En-Ena zasnovanoj na vladinim trgovinskim podacima.

Za kupce automobila povećanje cena možda neće biti odmah vidljivo. Generalni direktor Dženeral motorsa Meri Bara rekla je za Si-En-En da će tarife koštati njenu kompaniju između 3,7 i 4,6 milijardi evra ove godine, ali ne očekuje povećanje cena u kratkom roku. Izvršni direktor Forda Džim Farli najavio je da će produžiti promociju "cene zaposlenih" do 4. jula.

Nema američkog automobila bez uvoznih stranih delova

Ali prosečni Amerikanci i dalje mogu da osete povećanje cena negde drugde, kao na primer kod automehaničara.

"Tarife na delove će povećati inflaciju u segmentima popravke, održavanja i osiguranja, što pogađa svakog Amerikanca, a ne samo one koji razmišljaju o kupovini novog automobila", rekao je Smoke. 

Prema novim pravilima, svaki automobil sastavljen u SAD sa 85 odsto delova u skladu sa USMCA sporazumom biće izuzet od carina. Problem je što skoro nijedno vozilo ne dostiže taj prag, prema analizi Franka DuBoisa, penzionisanog profesora na Američkom univerzitetu.

Autoindustrija je decenijama radila kao da je Severna Amerika jedinstveno tržište, sa delovima koji se stalno kreću između SAD, Kanade i Meksika gotovo bez carine.

Utvrđivanje porekla sadržaja postaje sve složenije, kaže DuBois, na nivoima koji su detaljni poput porekla ulja i antifriza. Osim 17,8 milijardi evra u kanadskim delovima koji su uglavnom izuzeti, većina drugih uvezenih delova neće imati ovu privilegiju.

Na primer, Meksiko je prošle godine u SAD izvezao delove u vrednosti od 76,6 milijardi evra – daleko najviše od svih zemalja. Međutim, većina ovih delova nije u skladu sa USMCA sporazumom, tako da će biti predmet tarifa.

Da su sadašnje tarife (uključujući dodatne namete na kinesku robu) bile na snazi prošle godine, ukupni troškovi bi bili oko 55 milijardi evra. I sa najavljenim pravilima o vraćanju dela novca, taj trošak bi pao samo na oko 37 milijardi evra.

Povraćaj neke od tarifa je samo pokušaj da se loša situacija učini malo manje lošom“, zaključuje Smoke.

BONUS VIDEO:

03:05
BRINEMO SE, A RAZLOG NIJE TU - Ekonomista uprostio: Najvažnije odlaganje sankcija NIS-u do sada, Tramp će se do kraja roka predomisliti?! Izvor: Kurir televizija

 (Index.hr/MONDO)