Popularno rumunsko letovalište Mamaia koje su turisti nazvali i "rumunski Majami" poznat po prelepim plažama, čistom moru i burnom noćnom neočekivano je postao pustoš. Prema najnovijim podacima Eurostata, samo 26,6 odsto Rumuna moglo je prošle godine da priušti nedeljni odmor, bilo da je u zemlji ili inostranstvu. Pad broja turista najverovatnije je posledica odluke vlade da smanji vrednost turističkih vaučera koji su korišćeni za plaćanje hotelskog smeštaja, hrane, pića i različitih vrsta aktivnosti.
To se odrazilo na oštar pad turizma u Rumuniji, pre svega na nekada veoma posećeno letovalište Mamaia na Crnom moru, koje sada izgleda neprepoznatljivo, sa stotinama praznih ležaljki. „Jasno se vidi, ne morate biti stručnjak da biste to shvatili. Pogledate koliko ste zaradili prošle godine i koliko ove godine istog dana, to je pad od oko 30-35 procenata,“ kaže Razvan Čitan, upravnik plaže hotela u Mamaiji.
Za razliku od Bugara i Rumuna u proseku oko 85 odsto građana Švedske, Luksemburga i Holandije moglo je da priušti nedeljni godišnji odmor.
Šta je uzrok praznog letovališta Mamaia?
Postoji više faktora, koji su uticali na pad broja turista, između ostalog ratna stanja u svetu i ekonomska kriza. Ipak jedan od glavnih razloga je odluka vlade u Bukureštu da prepolovi vrednost popularnih turističkih vaučera. Oni se mogu koristiti za plaćanje hotelskog smeštaja, hrane, pića, kao i zabavnih događaja u ugostiteljskim objektima u Rumuniji, a cilj im je da ojačaju domaći turizam i privuku strane putnike. Turističke agencije kažu da je u maju 2024. godine prodato turističkih vaučera u vrednosti od oko 95 miliona evra, dok je ove godine prodaja pala na samo 9 miliona evra.
„Nisam tačno izračunao, ali okvirno oko 158-197 evra (800 do 1.000 leja) maksimum,“ rekao je Virdžil Nohai, turista.
Ugostitelji u ovom kraju kažu da je pad veoma ozbiljan i da njihovo poslovanje trpi velike posledice. „Rezervacije su uglavnom za dva ili tri dana, jer je turista sve manje,“ rekla je Felisia Simion, radnica hotela iz Mamaije.
Prošlog meseca, većina rezervacija u primorskim letovalištima bila je za vikende, dok su ranijih godina ljudi uglavnom ostajali nedelju dana ili duže. Većina turista ove godine birala je ponude u poslednjem trenutku radi uštede.
(MONDO/EURONEWS)