Švedsko državno tužilaštvo tvrdi da je razbilo jedan od neobičnih, ali unosnih lanaca krijumčarenja, objavio je Bi-Bi-Si.

Veruje se da su dvojica Britanca ostvarila profit od nekoliko miliona evra krijumčareći kineski beli luk iz Norveške u Švedsku.

U Evropskoj uniji na snazi je carina od 9,6 odsto za strani beli luk. Beli luk je prebačen u Norvešku, koja nije članica EU i gde ne važi carina na tu namirnicu, a zatim kamionom u susednu Švedsku i ostatak EU, čime je izbegnuto plaćanje dažbina.

Ovo nije prvi slučaj krijumčarenja belog luka. U decembru 2012. godine, čovek iz zapadnog Londona osuđen je na šest godina zatvora zbog krijumčarenja belog luka iz Kine u Veliku Britaniju.

Murugasan Natardžan i njegova pomoćnica Lakšmi Sureš osuđeni su za izbegavanje plaćanja poreza od 2,5 miliona evra.

Surešova je osuđena na 12 meseci uslovno i novčanu kaznu od 10.000 funti. Oni su carinicima rekli da transportuju sveži đumbir, a ne beli luk.

Prema podacima Organizacije za hranu i poljoprivredu Ujedinjenih nacija, Kina proizvodi oko 80 odsto belog luka u svetu i to, naravno, jeftino.

Samo u 2010. godini u Kini je proizvedeno 18.560.000 tona belog luka.

U martu 2012, šef najvećeg irskog proizvođača voća i povrća zatvoren je na šest godina zbog pronevere više od 1,6 miliona evra u uvozu belog luka.

Pol Bigli (46) iz Dablina nije platio carinu na više od 1.000 tona belog luka iz Kine, jer je na isporuci stavio etiketu da je reč o jabukama.

Pavel Borkovec iz Evropske kancelarije za borbru protiv pronevera (OLAF) rekao je da se od 1990-tih godina registruju "pronevere i nepreavilnosti" u vezi sa uvozom kineskog belog luka.

Međutim, prave finansijske implikacije za budžet EU počele su 2001. godine, kada je uvedena carina od 9,6 odsto na uvozni beli luk, uz dodatnu dažbinu od 1.200 evra po toni.

Cilj je bio da se spriječi da uzgajivači belog luka u EU budu "oterani" zbog kineskih farmera, koji su zauzeli veliki deo tržišta zbog niskih cena.

Beli luk se u EU većinom proizvodi u Španiji, ali i u Italiji, Francuskoj, Poljskoj, Mađarskoj, Rumuniji i Bugarskoj.

Prema rečima Borkoveca, krijumčarenje belog luka može mnogo da košta EU.

"Jedan kontejner svežeg belog luka predstavlja potencijalni rizik od gubitka od 30.000 evra u smislu carina", rekao je on, dodajući da se već godinama razvija sistem krijumčarenja belog luka.

(Srna, ilustracija: Guliver/Getty Images)